Iranian Agriculture News Agency

افزایش تبعات زلزله با کاهش آب‌های زیرزمینی



ایسنا : حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق منجر به فرونشست لایه‌های بالاتر زمین شده است و این برای آینده شهرها فوق‌العاده خطرناک خواهد بود و خسارات و تبعات زلزله‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

دبیر همایش دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلیتیک غرب آسیا با اظهار نگرانی از حفر بی رویه چاه در اقصی نقاط ایران گفت: ما شاهد این هستیم که توسعه کشاورزی منجر به افزایش تعداد چاه‌های عمیق شده است. چاه‌های عمیقی که نزدیک به ۸۰۰ هزار حلقه برآورد می‌شوند که حداقل نیمی از آن غیرمجاز است. حفر چاه‌های عمیق منجر به فرونشست زمین شده چون بخش عظیمی از آب‌های زیرزمینی در کشور برداشت شده و عملا دیگر آبی در زیرزمین وجود ندارد و به همین علت لایه‌های بالاترزمین نشست کرده است و این برای شهرهای آینده ما فوق‌العاده خطرناک خواهد بود و می‌تواند تبعات و خسارات زلزله‌های احتمالی را نیز افزایش دهد. مراد کاویانی‌راد با بیان اینکه کم آبی امنیت و ثبات کشور را هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت تهدید می‌کند، اظهار کرد: ما هنوز نپذیرفتیم که بحران آب عامل تهدیدکننده امنیت و ثبات کشور ما به حساب می‌آید و پیامدهای ناشی از بحران آب بسیار بالاست. وی با اشاره به سیاست‌های کنترل آب از سوی کشورهای افغانستان و ترکیه در مواجهه با ایران اظهار کرد: حداقل دو کشور در شرق و غرب ما یعنی افغانستان و ترکیه سیاست مهار و کنترل آب را در پیوند با ایران در پیش گرفته‌اند. البته از ترکیه به‌صورت مستقیم آب به سمت ایران نمی‌آید، اما سیاست‌های آبی این کشور در وضعیت آبی ایران تأثیرگذار است. وی افزود: ترکیه سیاست‌های آبی بسیار گسترده‌ای طی چند دهه اخیر در پیش گرفته است و مانع از تداوم انتقال آب به سمت عراق و سوریه و در نهایت به سمت اروندرود ایران شده است. عضو هیات مدیره انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به احداث سد سلما از سوی هندوستان در افغانستان و تأثیر آن بر ایران خاطرنشان کرد: افغانستان با احداث چندین سد از جمله سد سلما، آورده آب به شرق ایران را به کمترین میزان ممکن رسانده و این موضوع یکی از تهدیدات آینده استان‌های شرقی کشور به ویژه خراسان رضوی است و اینکه چطور خواهیم توانست آب مورد نیاز شهر مشهد مقدس با میلیون‌ها زائر را تامین کنیم به یک علامت سوال تبدیل شده است، اینها ضرورت‌هایی برای پیگیری دیپلماسی آب است. وی با اشاره به نزدیکی تمدنی، فرهنگی و تاریخی میان افغانستان و ایران و نقش آن در دیپلماسی آب اظهار کرد: ایران و افغانستان مکمل یکدیگرند. ایران مکمل ژئوپلیتیک افغانستان به حساب می‌آید و افغانستان مکمل هیدروپلیتیک ایران است. اگر این معادله در ذهنتصمیم‌گیران قرار بگیرد می‌توان از آب به‌عنوان یک فرصت استفاده کرد و این کار در چارچوب دیپلماسی آب تحقق یافتنی است.

وی با تاکید بر لزوم به کارگیری دیپلماسی آب در تعامل با کشورهای همسایه گفت: آب تنش زا است، اما می‌شود با رویکرد تعاملی و همزیستی هم در مقیاس فرو ملی و هم منطقه‌ای وضع موجود را مدیریت کرد. سیاستی که الان ترکیه درپیش گرفته منطقه را به سمت خطر پیش می‌برد. ترکیه باعث شده زمینه بی‌ثباتی عراق و سوریه مهیا شود. در نتیجه آن بخش عمده‌ای از پهنه‌های تاریخی و تمدنی جنوب عراق نابود شود و گرد و غبار ۲۱ استان ایران تحت تاثیر سیاست‌های آبی ترکیه قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید