Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشگاه جامع علمی - کاربردی کشور به ایانا خبر داد:

مسکوت ماندن طرح‌های خودکفایی برنج/ مصونیت سلامتی مصرف کنندگان برنج جدید طارم روشن در مقابل تابش اشعه گاما

در حالی که در تولید برنج خوداتکایی 70 درصدی رقم خورده است، اما طرح‌ها و پروژه‌های خودکفایی در این محصول مسکوت مانده است.

مسکوت ماندن طرح‌های خودکفایی برنج/ مصونیت سلامتی مصرف کنندگان برنج جدید طارم روشن در مقابل تابش اشعه گاما

در حالی که در تولید برنج خوداتکایی 70 درصدی رقم خورده است، اما طرح‌ها و پروژه‌های خودکفایی در این محصول مسکوت مانده است.

استاد دانشگاه جامع علمی - کاربردی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره برنج ایرانی که به‌تازگی رونمایی شده است، گفت: استفاده از اشعه گاما برای این‌که ژن‌های مثبت تقویت شود، سال‌ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و رونمایی از برنج طارم روشن که با نام شهید هسته‌ای، مصطفی احمدی‌روشن مزین شده است، دارای خصوصیاتی چون عطری بودن و ارتفاع منابع بوته، قابلیت برداشت مکانیزه و تولید 300 تن بذر مادری است؛ در حالی که برنج طارم محلی به‌خاطر عطر و طعم و خوش‌پختی، مهم‌ترین کشت شالیزارهای مازندران را به خود اختصاص می‌دهد و عملکردی کمتر از سه تن در هکتار دارد.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: اشعه گاما برخی ژن‌های موجود در گیاه را روشن و برخی دیگر را خاموش می‌کند و به‌دلیل این‌که ژن جدیدی به گیاه اضافه نمی‌کند، روی سلامتی انسان‌ها نیز اثر نامطلوب نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: به‌دلیل تغییر نکردن ساختار ژنتیکی گیاه در روش پرتودهی با اشعه گاما، نمی‌توان اسم این نوع برنج را برنج اصلاح نژادشده یا همان تراریخته نامید.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


وجود بیش از یک میلیون تن برنج وارداتی در زمان توقف ثبت سفارش برنج

استاد دانشگاه جامع علمی - کاربردی کشور درباره توقف ثبت سفارش برنج که توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده بود، ادامه داد: این اقدام به‌طور قطع مثبت بوده است، زیرا بیش از حد نیاز در کشور در زمان ممنوعیت واردات برنج وجود داشت؛ بنابراین لزومی ندارد که بخواهیم مقدار بیشتری برنج وارد کنیم.

خانکشی‌پور بیان کرد: خانواده‌های ایرانی دیگر نمی‌توانند همچون گذشته سالانه برنج خرید کنند و بیشتر آن‌ها به‌صورت کیسه‌ای این ماده اولیه برای تهیه انواع غذاها را خریداری می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که نیاز به برنج تمام شده است، زیرا همچنان تقاضا برای این محصول در بازار وجود دارد.

وی یادآور شد: تولید برنج در کشور بیش از دو میلیون تن است و کمتر از یک میلیون تن نیاز به برنج وارداتی داریم؛ بنابراین می‌توان گفت که ضریب خوداتکایی در محصول برنج در مرز 70 درصد است.

خانکشی‌پور عنوان کرد: افزایش واردات به تولید داخل لطمه وارد می‌کند که باید هرچه سریع‌تر جلوی آن گرفته می‌شد.

وی خاطرنشان ساخت: قیمت برنج در مقایسه با سال گذشته از افزایش برخوردار نبوده و بازار این محصول آرام است.


چرا پروژه خودکفایی برنج دنبال نمی‌شود؟

استاد دانشگاه جامع علمی - کاربردی کشور درباره مسکوت ماندن پروژه خودکفایی برنج اظهار کرد: در دولت گذشته پروژه خودکفایی کلید خورد و اقدامات مناسبی نیز به انجام رسید، اما در حال حاضر این پروژه به دلایل مختلف از حرکت باز ایستاده است.

خانکشی‌پور اضافه کرد: استان‌های گیلان و مازندران به‌تنهایی می‌توانند با تولید محصول برنج، مسیر خودکفایی را هموار کنند و حجم باران نیز در این دو استان می‌تواند نیاز آبی این محصول را پاسخ دهد و نیاز به آب اضافه نداریم که بخواهیم پرآب‌بر بودن محصول برنج را سد راه خودکفایی قلمداد کنیم.

وی همچنین گفت: در شرایط حاضر برای حفظ باران‌هایی که در استان گیلان و مازندران می‌بارد، اقدامی اساسی انجام نشده که لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی شود و از هدررفت آب جلوگیری کنیم، زیرا آب بارانی که می‌تواند برای تولیدات کشاورزی به مصرف برسد، در شرایط حاضر به‌دلیل مدیریت نامناسب به دریا می‌ریزد.

خانکشی‌پور تأکید کرد: آموزش بهره‌برداران کشاورزی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند مسیر خودکفایی را هموار کند، زیرا برنج هاشمی که دارای عملکرد 2.5 تن در هکتار در برخی مزارع استان گیلان است، در مزارعی دیگر دارای عملکرد بالای پنج تن گزارش شده است؛ بنابراین می‌توانیم با آموزش بهره‌برداران در سطح موجود، افزایش تولید را رقم بزنیم و به خودکفایی نزدیک‌تر شویم.

وی در پایان افزود: اگر برنامه‌های خودکفایی برنج در دستور کار قرار گیرد، خواهیم توانست واردات برنج به کشور را به صفر برسانیم./

M-960913-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید