Iranian Agriculture News Agency

با همکاری سازمان بهره‌وری آسیایی در دامغان برگزار شد:

دوره آموزشی بین‌المللی توسعه شبکه‌ها و خوشه‌های گردشگری روستایی

رئیس مؤسسه آموزش علمی - کاربردی جهاد کشاورزی گفت: گردشگری روستایی در برگیرنده زمینه‌های مختلف فعالیت‌های گردشگری شامل سکونتگاه‌ها، رویدادها، جشنواره‌ها، ورزش و تفریح‌های مختلف است که در محیط روستا اجرا خواهد شد و می‌تواند در نقاطی که اقتصادشان وابسته به زمین است، تحول‌آفرین باشد.

دوره آموزشی بین‌المللی توسعه شبکه‌ها و خوشه‌های گردشگری روستایی

دوره آموزشی بین‌المللی توسعه شبکه ها و خوشه های توریسم روستایی برای افزایش رقابت پذیری بنگاه های کوچک با همکاری سازمان بهره‌وری آسیایی، سازمان ملی بهره‌وری ایران، مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی در مرکز آموزش دامغان آغاز به کار کرد.

به گزارش ایانا از مرکز آموزش دامغان، در آیین افتتاحیه این دوره آموزشی دکتر سید جلال الدین بصام رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت توریسم روستایی و جایگاه گردشگری روستایی و توریسم زراعی تأکید کرد: گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخش های مهم فعالیت های اقتصادی به شمار می رود که باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گیرد .

وی افزود: جهاد کشاورزی به دلیل اینکه توریسم روستایی را یکی از فعالیت های مهم اقتصادی می داند، برنامه های خوبی را در دست تدوین دارد که امیدواریم با مشارکت مردمی بتوانیم به اقتصاد روستایی و در نهایت مهاجرت معکوس به روستاها کمک کنیم .
رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گردشگری روستایی از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار دارد و از آن به عنوان بخشی از بازار گردشگری یاد شده است که از نظر کارشناسان سیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می شود .

بصام بیان کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه مناطق روستایی توجه به اکو توریسم و توریسم زراعی است تا محیط های روستایی را از انزوا و مهجوریت خارج سازد و توسعه متوازن را به وجود آورد. از سوی دیگر اگر گردشگری روستایی به نحوی مناسب برنامه ریزی و مدیریت شود، می تواند خالق یا محرک یک فرآیند توسعه در نواحی روستایی و نیز پایداری جوامع محلی در تمامی زیر شاخه ها ی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین صنعت گردشگری باشد .

وی با طرح این پرسش که گردشگری روستایی چه نقش و اثری در توسعه مناطق روستایی دارد؟ افزود: گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها از یک نقش و جایگاه مهم برخوردار است؛ زیرا یکی از راهبردهای اغلب کشورهای جهان امروز، این پدیده محسوب می شود و حتی برخی از این کشورها مجری این طرح نیز بوده اند که برای آن ها نتایج مثبتی به همراه داشته است .

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه و گسترش گردشگری در نواحی روستایی رخ می دهد که دارای پتانسیل های لازم برای گردشگری هستند، تأکید کرد: این مقوله نشان از اهمیت گردشگری روستایی برای دست یابی به اشتغال، توسعه و در نهایت تبیین اقتصاد مقاومتی است .

بصام با بیان اینکه با راه اندازی گردشگری روستایی زمینه اشتغال و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها رخ خواهد داد، گفت: گردشگری روستایی در برگیرنده زمینه های مختلف فعالیت های گردشگری شامل سکونتگاه ها، رویدادها، جشنواره ها، ورزش و تفریح های مختلف است که در محیط روستا اجرا خواهد شد و می تواند در نقاطی که اقتصادشان وابسته به زمین است، تحول آفرین باشد .

شایان توجه است اساتید و شرکت‌کنندگان طی برگزاری این دوره آموزشی از جاذبه‌های گردشگری روستایی شامل جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقامتگاه‌های بوم گردی منطقه عباس آباد، حسین آباد، چشمه علی، مسجد تاریخانه، تپه حصار و ... بازدید خواهند کرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید