Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات در مورد گوجه فرنگی اسرار تکاملی را آشکار می کند

آخرین مطالعات رابرت لست در دانشگاه میشیگان، به ویژه بر روی خارها و کرک های گوجه فرنگی انجام شد.

تحقیقات در مورد گوجه فرنگی اسرار تکاملی را آشکار می کند

آخرین مطالعات رابرت لست در دانشگاه میشیگان، به ویژه بر روی خارها و کرک های گوجه فرنگی انجام شد.

برای این مطالعه، او بر روی نوع خاصی از مولکول در کرک ها تمرکز کرد. تیمی از دانشمندان دانشگاه میشیگان از مطالعه این متابولیت های ویژه یک دریچه ی باز و در حال تکامل به روی حوزه ی در حال ظهور متابولیسم دفاعی گیاهان پیدا کردند، بینش هایی که می تواند منجر به پیشرفت های مهندسی برای مقاومت بهتر در مقابل آفات، و پزشکی انسان شود.

به گزارش ایانا از سایت "یوراکلرت"، تخمین زده می شود که حدود ۳۰۰ هزار گونه ی گیاهی در جهان وجود داشته باشد، که به طور تقریبی بیش از یک میلیون متابولیت تولید می کنند. گیاهان از این مولکول ها برای رشد، ارتباط با یکدیگر یا برای دفاع از خود در مقابل آفات و بیماری ها استفاده می کنند. انسان ها از بسیاری از این تولیدات جهت مصارف غذایی، دارویی و صنعتی سود می برند. هزاران متابولیت اصلی در تمام گیاهان یافت شده است، اما صدها هزار از آن ها تخصصی تر هستند و تنها در گونه های خاصی از گیاهان یافت می شوند.

شکرهای آسیل ( (sugaracyls نمونه ای از یک گروه متابولیت ویژه هستند که تنها در خانواده بادمجانیان که شامل گوجه فرنگی و گل اطلسی می شود یافت می شود. این متابولیت های ویژه تنوع وسیعی از ساختار را دارند و توسط آنزیم های متفاوتی که برای انجام دادن مجموعه ای از عکس العمل های شیمیایی با یکدیگر کار می کنند ساخته شده اند.

لست، استاد بیوشیمی بیولوژی مولکولی و بیولوژی گیاه در برنت روزنبرگ دانشگاه میشیگان و نویسنده ارشد این مقاله می گوید: "ما به دنبال فهمیدن این هستیم که این مسیر جدید چگونه در طول ۱۰۰ میلیون سال تکامل گیاهان آغاز شده و چندگونه شده است". "این پیش بینی و رویکرد ما نسبت به تکامل است".

این پیش بینی نشان می دهد که بسیاری از آنزیم هایی که شکرهای آسیل را می سازند "تصادفی" هستند به این معنا که آن ها می توانند از مولکول های بسیاری به عنوان نقطه شروع برای عکس العمل های شیمیایی خود استفاده کنند. این می تواند کلیدی باشد برای اینکه بفهمیم گیاهان چگونه انواع مختلف شکرهای اسیل را می سازند.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که بسیاری از آنزیم هایی که شکرهای آسیل را می سازند، توسط ژن هایی که اساسا کپی هایی از ژن های دیگر هستند و بعدا نقش های جدید را تکامل می بخشند، رمزگشایی شده اند.

افشای سر این کدها مهم هستند زیرا شکرهای آسیل گوجه فرنگی ها آفت کش های طبیعی هستند. مهندسی گیاهان برای تولید شکرهای آسیل می تواند استفاده از آفت کش ها را در تولید محصولات کاهش دهد. علاوه بر این، برخی از این مکانیزم ها می توانند به ساختن مواد شیمیایی که ارزش دارویی دارند از جمله آنهایی که برای درمان سرطان و بیماری قلبی استفاده می شود کمک کند.

لست که همچنین دانشمند تحقیقات بیولوژیک کشاورزی در دانشگاه میشیگان است می گوید: "گیاهان شیمی دان های متخصص هستند و ما تازه شروع به درک راه های متابولیکی که آنها برای تولید این عناصر حیرت آور از آن استفاده می کنند کرده ایم". "فهمیدن اینکه چگونه این مسیرها برای تولید این آنزیم ها تکامل یافته اند، می تواند منجر به راه های نوآورانه برای ایجاد عناصر ارزشمند در مقیاس وسیع شوند".

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید