Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات نشان داد؛

رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد

بر طبق تحقیقات جدید که چندی پیش در کنگره اروپا در مورد چاقی ، در پورتو پرتغال، ارائه شد، رژیم های غذایی مبتنی بر پروتئین گیاهی (با مصرف مواد غذایی گیاهی بیشتر نسبت به مواد غذایی حیوانی) می تواند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد.

رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد

بر طبق تحقیقات جدید که چندی پیش در کنگره اروپا در مورد چاقی ، در پورتو پرتغال، ارائه شد، رژیم های غذایی مبتنی بر پروتئین گیاهی (با مصرف مواد غذایی گیاهی بیشتر نسبت به مواد غذایی حیوانی) می تواند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد.

به گزارش ایانا از سایت "یوراکلرت"، این مطالعه نشان داد خطر ابتلا به چاقی در میان افرادی که رژیم پروتئین گیاهخواری از جمله منابع گیاهی مانند سبزیجات، میوه ها و غلات دارند نسبت به افرادی که از الگوی غذایی حیوانی مانند گوشت و چربی های حیوانی استفاده می کنند، به نصف کاهش می یابد.

همچنین شواهد موجود نشان می دهد که رژیم غذایی گیاهی دارای نقش محافظتی در بیماری های قلبی عروقی و دیابت دارد.

این مطالعه توسط جولن سانز دانشجوی دانشگاه ناوارا اسپانیا، تحت راهنمایی دکتر آلفردو ژا و استاد مایرا بیساسترولو از دانشگاه ناوارا و موسسه سلامت Carlos III اسپانیا انجام شد.

آن ها ارتباط بین درجه های مختلف رژیم غذایی گیاهخواری و بروز چاقی ( شاخص توده بدنی:
BMI> 30 ) را در بیش از 16 هزار بزرگسال سالم و غیر چاق تحت مطالعه SUN Cohort بررسی کردند. - SUN Cohort ، مطالعه ا ی مربوط به دانشگاه ناوارا، برای ردیابی سلامت فارغ التحصیلان اسپانیایی از سال 1999 است.

شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه پرسشنامه های مواد غذایی را تکمیل کردند و محققان از شاخص رژیم غذایی مبتنی بر پروتئین گیاهخواری ( PVI ) (1) استفاده کردند، تا امتیاز هر شرکت کننده را بر اساس نوع غذایی که خوردند، به دست آورند. امتیازات براساس هفت گروه غذای گیاهی - سبزیجات، میوه ها، دانه ها، مغزها، روغن زیتون، حبوبات (مانند نخود ، لوبیا، عدس) و سیب زمینی داده شد.

در حالی که پنج گروه حیوانی - چربی های حیوانی، لبنیات، تخم مرغ، ماهی و سایر غذاهای دریایی و گوشت از میزان امتیازات کسر شدند. بر اساس امتیازات، شرکت کنندگان به پنج گروه ، از 20 درصد با حداقل رژیم غذایی پروتئین گیاهی ( گروه یک) تا 20 درصد با بیشترین پروتئین گیاهی (گروه پنجم) تقسیم شدند به طوری که متوسط این روند طی ​​10 سال دنبال شد.

طی این مدت، 584 نفر از شرکت کنندگان چاق شدند. در حالی که محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می کردند، کمتر به چاقی دچار شدند. مدلسازی نشان داد که افراد با بیشترین گیاهخواری (گروه پنج) در مقایسه با شرکت کنندگان با کمترین میزان گیاهخواری (گروه یک)، خطر ابتلا به چاقی 43 درصد کاهش یافته بود. برای گروه های 2، 3 و 4، خطر کاهش چاقی در مقایسه با گروه یک، به ترتیب 6 درصد، 15درصد و 17درصد بود، نتایج به دست آمده بدون در نظر گرفتن سایر عوامل تاثیرگذار شامل جنسیت، سن، مصرف الکل، BMI ، سابقه چاقی خانوادگی، میان وعده ها، سیگار کشیدن، مدت خواب و فعالیت بدنی بود.

آن ها نتیجه می گیرند: "مطالعه نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه با کاهش ریسک قابل ملاحظه ای از ابتلا به چاقی همراه است. بنابراین توصیه می شود رژیم های غذایی غنی از غذاهای گیاهی با کاهش مصرف غذاهای حیوانی در نظر گفته شود."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- pro-vegetarian diet index (PVI)

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید