Iranian Agriculture News Agency

انجمن حقوق زنان کشاورز در هند کارکردها و وظایف و مأموریت‌ها

مکام، اتحادیه‌ای از شبکه‌ها، کمپین‌ها و جنبش‌ها برای دفاع از حقوق و معیشت زنان کشاورز

انجمن حقوق زنان کشاورز که در ماه آوریل سال 2014 راه اندازی شد (متشکل از 120 سازمان و گروه های فردی و اجتماعی در 24 استان هند)، نوعی پیمان دفاع گسترده و ملی در جهت تقویت حقوق زنان کشاورز است تا آنان از تضمین هویت شان به عنوان یک کشاورز اطمینان یابند و حقوق خود را نسبت به منابع (زمین و سایر منابع طبیعی دیگر) تحقق بخشند.

مکام، اتحادیه‌ای از شبکه‌ها، کمپین‌ها و جنبش‌ها برای دفاع از حقوق و معیشت زنان کشاورز

انجمن حقوق زنان کشاورز 1 (MAKAAM) که در ماه آوریل سال 2014 راه اندازی شد (متشکل از 120 سازمان و گروه های فردی و اجتماعی در 24 استان هند)، نوعی پیمان دفاع گسترده و ملی در جهت تقویت حقوق زنان کشاورز است تا آنان از تضمین هویت شان به عنوان یک کشاورز اطمینان یابند و حقوق خود را نسبت به منابع (زمین و سایر منابع طبیعی دیگر) تحقق بخشند.

به گزارش ایانا از سایت "ماکام"، در اکثر مناطق هند که محصولات کشاورزی مختلفی در سراسر آن کشت می شود، اغلب زنان -که 60 تا 75 درصد نیروی کار را تشکیل می دهند- به عملیات مختلف کشاورزی مشغول اند.

اصطلاح زنان کشاورز شامل کشت کاران، کارگران کشاورزی (در جایی که، صرف نظر از فقدان حق دسترسی به زمین، نرخ های مختلف دستمزد میان زنان و مردان نیز مشکل عمده است)، زنان صیّاد، زنان مستقلی که در جنگل ها مشغول به کارند، زنان کارگری که نمک استخراج می کنند و غیره است.

مکام، اتحادیه ای از شبکه ها، کمپین ها، جنبش ها، سازمان ها، گروه های مردمی و انفرادی است که از حقوق معیشت زنان کشاورز؛ به ویژه، دالیت ها 2 (Dalits) ، اَدیواسی ها 3 (Adivasis) ، زنان مجرد با توانایی های متفاوت و زنان بی خانمان دفاع می کند.

این انجمن با اصول دفاع از حقوق زنان و پایداری و عدالت اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی هدایت می شود. با شناخت این واقعیت که معیشت زنان به حقوق مشترک و منابع خصوصی مربوط می شود؛ اهداف انجمن، خلق و تضمین حقوق فردی و اجتماعی زنان نسبت به منابع طبیعی نظیر بذر، زمین، آب، جنگل، انرژی پاک و دیگر منابع اطلاعاتی و فنّاورانه در جوامع پیشرفته ای است که به طور گسترده ای به عنوان تأمیین کنندگان حقوق اساسی شناخته می شوند.

مکام تعددگرایی سیستم های دانش شامل دانش سنتی و رویکردهای بوم شناختی زنان کشاورز نسبت به دستیابی به حاکمیت غذایی، برابری جنسیتی و عدالت اجتماعی را به رسمیت می شناسد.

این انجمن بیش از منابع معیشتی؛ به حقوق بی قید و شرط، مستقل و مؤثر زنان کشاورز متعهد است.

مکام مشارکت زنان در تولید مثل اجتماعی و تولیدات را برجسته می کند و بر نیاز به رسمیت شناختن و ارزیابی کارهای تولیدی بدون پرداخت دستمزد، کاهش سختی کار و توزیع مجدد کارهای مراقبتی تأکید می کند.

این انجمن معتقد است که مسئولیت دولت تأمین مسکن، زیرساخت ها، حمایت اجتماعی، دسترسی جهانی به بهداشت، تغذیه، آموزش، خدمات مالی و فنّاوری های پیشرفته است تا از حقوق اقتصادی و اجتماعی زنان کشاورز محافظت کند، آنان را قادر به یادگیری سازد و اطلاعات مورد نیاز و فرصت های همکاری را برای آنان فراهم کند.

مکام به دنبال ایجاد بازارهای غیرمتمرکز/ محلی و شبکه های اجتماعی است که زنان کشاورز را توانمند می سازد و مخالف مدل هایی است که از سرمایه گذاری های بزرگ ثروت های اجتماعی و استثمار زنان کارگر طرفداری می کند.

این انجمن با سیاست ها و برنامه های مرتبط با توسعه مخرب و غیرقابل تحمل که زنان کشاورز را از منابع معیشتی شان محروم و سبب جابه جایی آن ها می شود، مقابله می کند.

اصول و ارزش های هدایت کننده مکام:

مکام بر این باور است که این چشم انداز از طریق روند جنسیتی پاسخگو و دموکراتیک به دست خواهد آمد. سرمایه گذاری های مشارکتی و جمعی، ابزای برای حفظ مواد غذایی جایگزین و سیستم های دانش بنیان خواهد بود. مکام به کمک ابزارهای عرف، مستقل و صلح آمیز؛ تغییرات اساسی را در هنجارهای اجتماعی و نهادهای انکارکننده حقوق بشر و ممنوعیت پیشرفت زنان و سایر گروه های اجتماعی به وجود خواهد آورد.

این جنبش در صورتی تقویت خواهد شد که زنان و مردان بیشتری به سمت حمایت از حقوق زنان کشاورز گام بردارند.

پانوشت:

1. Mahila Kisan Adhikaar Manch :Forum For Women Farmers' Rights

2. در زبان هندی به معنای ستم دیده و زمین خورده است و به گروهی از قبایل هندی گفته می شود که از حقوق برابری برخوردار نیستند و از جامعه مستثنی شده اند.

3. از قبایل آسیب پذیر که 8.6 درصد از جمعیت هند را تشکیل می دهند و در سایر مناطق جنوب آسیا نظیر نپال، بنگلادش و پاکستان نیز ساکن اند.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید