Iranian Agriculture News Agency

در دیدار هیأت بلندپایه مسئولان تحقیقات کشاورزی سوریه با مدیران سازمان تات تأکید شد:

توسعه همکاری های ایران و سوریه در زمینه های تحقیقاتی، آموزشی و ترویج کشاورزی

در دیدار هیأت بلندپایه مسئولان تحقیقات کشاورزی کشور سوریه با مدیران سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بر توسعه همکاری های ایران و سوریه در زمینه های تحقیقاتی، آموزشی و ترویج کشاورزی تأکید شد.

توسعه همکاری های ایران و سوریه در زمینه های تحقیقاتی، آموزشی و ترویج کشاورزی

در دیدار هیأت بلندپایه مسئولان تحقیقات کشاورزی کشور سوریه با مدیران سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بر توسعه همکاری های ایران و سوریه در زمینه های تحقیقاتی، آموزشی و ترویج کشاورزی تأکید شد.

به گزارش ایانا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، هیاتی متشکل از مدیران بلندپایه دامپروری و کشاورزی کشور سوریه با هدف بهره مندی از تجارب علمی و فنی ایران با معاونان و مدیران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دیدار کردند.

دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان، دکترسید جواد مظفری مشاور رئیس سازمان و مدیر کل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی و دکتر مجید ولدان مدیرکل دفتر تجاری سازی تحقیقات و انتقال فناوری و دکتر فریبرز احتشامی مشاور مدیرکل دفترارتباطات علمی و همکاری های بین المللی، در دیدار با هیأت سوری ضمن ابراز خرسندی نسبت به از سرگرفته شدن روابط علمی ایران و سوریه، زمینه های متنوع همکاری های دو جانبه بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند .

براساس این گزارش، هیأت سوری ضمن قدردانی از استقبال گرم مسئولان وزرات جهادکشاورزی ایران، این سفر را نقطه عطفی در روابط علمی دو کشور در توسعه کشاورزی دانسته و بیان داشتند متاسفانه وقوع جنگ های داخلی در سوریه خسارت هنگفتی به بخش کشاورزی وارد آورده و موجب سرقت بخش عظیمی از ذخایر ژنتیکی این کشور شده است و برای مرتفع ساختن مشکلات فعلی بخش کشاورزی سوریه نیاز به همکاری های علمی و فنی ایران بیش از پیش احساس می شود .

در این دیدار، یکی از کارشناسان کشاورزی هیأت سوری با ارائه گزارشی از ظرفیت های کشاورزی سوریه با اذعان بر توانمندی بالای فنی و تجربی ایران در زمینه های متعدد کشاورزی، خواستار همکاری ایران در زمینه های احداث کارخانه تولید واکسن، دفع آفات قرنطینه ای گیاهی و حیوانی شدند. هم چنین همکاری در موضوعات علمی _ آموزشی و ترویجی کشاورزی از دیگر محورهای مطالبات مسئولان کشاورزی کشور سوریه بود که بر اجرای آن از سوی ایران تأکید شد.

مهندس هیثم مدیر برنامه ریزی و همکاری های بین المللی کشاورزی سوریه روند برقراری امنیت در این کشور را نویدبخش دانست و حضور همکاران خود در این جلسه را به منظور انعقاد تفاهم نامه های همکاری دلیلی بر این مدعا نام برد.

وی به بازدید از مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی اشاره کرد و مساعدت ایران در زمینه تولید واکسن در سوریه را از اهم دستاوردهای سفر به ایران برشمرد .

دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان تات نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم به مسئولان کشاورزی کشور سوریه، طی سخنانی به معرفی اجمالی مؤسسه های تحقیقاتی تابعه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و ارائه دورنمای قدمت 100 ساله تحقیقات کشاورزی در ایران پرداخت و بر گسترش زمینه های همکاری در موضوعات مطرح شده اعلام آمادگی کرد .

مشاور معاون وزیر و رئیس سازمان تات نیز در این دیدار بر ارتقای همکاری های علمی بین دو کشور تأکید کرد و بیان داشت: سوریه از کشور های مهم کشاورزی منطقه و از همکاران مؤثر ایران در صحنه های بین المللی کشاورزی است.

دکتر جوادمظفری با اشاره به نقش سوریه در زمینه تحقیقات دیم مناطق خشک نسبت به استقرار مجدد ایکاردا درحلب و از سرگرفته شدن تحقیقات کشاورزی در این کشور اظهار امیدواری کرد .

وی با اشاره به توان بالای علمی مؤسسه تحقیقاتی آب و خاک، اجرای پروژه های استحصال پتاس و فسفات در سوریه و راه اندازی خط تولید کودهای شیمیایی و بیولوژیک را نیز مورد توافق ایران دانست.

مظفری هم چنین با اشاره به دانش محققان مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سوابق درخشان این مؤسسه در تولید ادوات کشاورزی نسبت به عرضه هر گونه ادوات کشاورزی از جمله بذرکار و ماشین های برداشت به کشور سوریه اعلام آمادگی کرد .

دکتر ولدان مدیرکل دفتر تجاری سازی تحقیقات و انتقال فناوری نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم نامه های همکاری بین ایران و سوریه در زمینه داد و ستد محصولات فناورانه مثل واکسن نسبت به وجود ظرفیت همکاری بین بخش خصوصی دو کشور نیز ابراز تمایل کرد .

تهیه علوفه و کنجاله خوراک دام، پرورش شیلات و آبزیان و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به عنوان دیگر زمینه های همکاری بین ایران و سوریه مطرح شد و بررسی های لازم برای اجرای آن صورت گرفت .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید