Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام معاونت ترویج در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

گزارش وضع موجود و مطالبات نظام نوین ترویج کشاورزی از حجتی/ تدوین اقتصاد مقاومتی در بخش ترویج/ اولویت‌ها تدوین شد

قائم‌مقام معاونت ترویج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ارسال گزارش وضع موجود نظام نوین ترویج کشاورزی به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این گزارش به بازسازی مراکز جهاد کشاورزی باقیمانده، انگیزش برای ماندگاری مروجان در پهنه‌ها، هماهنگی بیشتر ترویج با معاونت‌های اجرایی، واگذاری امور تصدی‌گری پهنه‌ها به بخش غیردولتی، آموزش تخصصی و توانمندسازی مروجان مسئول پهنه، مشارکت تحقیقات در تولید محتوا، راه‌اندازی سامانه مدیریت دانش و... اشاره شده است.

گزارش وضع موجود و مطالبات نظام نوین ترویج کشاورزی از حجتی/ تدوین اقتصاد مقاومتی در بخش ترویج/ اولویت‌ها تدوین شد

قائم‌مقام معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی از ارسال گزارش وضع موجود نظام نوین ترویج کشاورزی به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

قائم‌مقام معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به ارسال گزارش وضعیت موجود نظام نوین ترویج کشاورزی به محمود حجتی گفت: گزارش معاونت ترویج به وزیر جهاد کشاورزی، گزارشی توصیفی بوده و در واقع مطالبات این معاونت از شخص وزیر است. در این گزارش به بازسازی مراکز جهاد کشاورزی باقی مانده، انگیزش برای ماندگاری مروجان در پهنه‌ها، هماهنگی بیشتر ترویج با معاونت‌های اجرایی برای تدوین برنامه‌های عملیاتی هر پهنه و... اشاره شده است.

محمدرضا شاه‌پسند واگذاری امور تصدی‌گری پهنه‌ها به بخش غیردولتی را از دیگر موضوع های گزارش وضعیت موجود نظام نوین ترویج به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر معاونت ترویج یک‌سری فعالیت‌هایی انجام می دهد که صرفاً تصدی‌گری‌اند و ضرورت ندارد این فعالیت‌ها از سوی بخش دولتی صورت گیرد؛ زیرا اشتغال به آن‌ها، تنها وقت کارشناسان دولتی را می‌گیرد و از انجام وظایف اصلی و فعالیت‌های ترویجی آنان جلوگیری می‌کند. از این‌رو تصمیم داریم این امور را به شرکت‌های خدمات فنی - مشاوره‌ای واگذار کنیم؛ مانند: صدور حواله‌های سوخت، سم، کود و...

وی با اشاره به درخواست معاونت ترویج از وزیر جهاد کشاورزی در زمینه بازسازی باقیمانده مراکز جهاد کشاورزی بیان کرد: همچنین در این گزارش از حجتی خواسته شده دستور دهد خودروهای خریداری‌شده در اختیار مروجان مسئول پهنه قرار گیرد.

شاه‌پسند پیگیری برای کددار کردن مراکز کشاورزی بدون کد، پیگیری برای تأمین خودرو برای افزایش دسترسی مروجان پهنه به کشاورزان، آموزش تخصصی و توانمندسازی مروجان مسئول پهنه، مشارکت بیشتر تحقیقات به‌عنوان محقق مروج ارشد و محقق معین، مشارکت تحقیقات در تولید محتوا، پیگیری برای راه‌اندازی سامانه مدیریت دانش را از دیگر موضوع‌هایی دانست که در گزارش وضعیت موجود نظام نوین ترویج کشاورزی به وزیر جهاد کشاورزی به آن‌ها اشاره شده است.

وی با بیان اینکه درخواست همکاری 50 محقق برجسته مراکز و مؤسسه‌های تحقیقاتی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج به‌عنوان محقق مروج ارشد با معاونت ترویج شده است، عنوان کرد: این درخواست مورد تصویب سازمان تات قرار گرفته است و آنان آماده همکاری با ترویج هستند. محققان معین نیز از کل مراکز تحقیقاتی استانی برای پشتیبانی مروجان مسئول پهنه به جهاد کشاورزی دهستان عزیمت می‌کنند.


قائم‌مقام معاونت ترویج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مشارکت بخش تحقیقات و پژوهشگران در تولید محتوا برنامه‌های ترویجی، ادامه داد: تولید محتوا، شامل تولید نشریات، دستورالعمل‌ها، بروشورها، هندبوک‌ها و... می‌شود تا پس از تهیه محتوای فنی از سوی محققان مراکز و مؤسسه‌های تحقیقاتی، متناسب با نیازهای هر استان توسط کارشناسان معاونت ترویج در اختیار مروجان پهنه‌ها قرار گیرد.

شاه‌پسند با بیان اینکه مدیریت سامانه دانش در حال راه‌اندازی است، تأکید کرد: با راه‌اندازی این سامانه تمام مروجان، کارشناسان و محققان می توانند به راحتی به آن وصل شوند و چرخش اطلاعات در بخش کشاورزی را در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت ترویج طی سال جاری یادآور شد: معاونت ترویج طی ماه‌های گذشته موضوع اقتصاد مقاومتی در بخش ترویج را تدوین و تنظیم کرده است. در این بخش یکی از برنامه‌های معاونت توانمندسازی بهره‌برداران از طریق رسانه‌های عمومی است و از سوی دیگر موضوع انتقال یافته‌ها با رویکردها و نیازهای بخش کشاورزی مطرح است که در این بخش بحث بهره‌وری از آب در اولویت قرار دارد.

شاه‌پسند برپایی نشست‌های مشترک معاونت ترویج با مراکز، مؤسسه‌های تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی را از دیگر فعالیت‌های این معاونت طی سال جاری دانست و اضافه کرد: طی امسال نشست مشترکی با مؤسسه تحقیقات شیلات، رؤسای مؤسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور، مؤسسه تحقیقات فنی مهندسی و کشاورزی و مؤسسه خاک و آب برگزار شد تا در حوزه توانمندسازی بهره‌برداران همکاری کنند.

وی برگزاری یک دوره آموزشی برای 170 نفر از مروجان متخصص در حوزه خاک و آب را در سال جاری نتیجه برگزاری نشست‌های مشترک با مؤسسه‌های تحقیقاتی دانست و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر برای مدیریت بهینه مصرف آب هم برنامه ترویجی تدوین و تنظیم شده تا برای 100 نفر آموزش ارائه شود. این‌ دوره‌ها آموزش‌های تخصصی به‌شمار می‌روند که در تمام بخش‌ها مدنظر معاونت ترویج است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

قائم‌مقام معاونت ترویج وزارت جهاد کشاورزی برگزاری دوره‌های آموزشی در موضوع‌های کشاورزی حفاظتی، تغذیه و بهبود ضریب تغذیه دام، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، الگوی کشت محصولات زراعی و... را از دیگر برنامه‌های این معاونت در سال جاری اعلام کرد و گفت: همچنین با مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حوزه اقدامات ترویجی تفاهماتی صورت گرفته است. با سازمان امور اراضی کشور نیز در شرف تدوین تفاهم‌نامه مشترک هستیم که این سازمان بتواند به خوبی از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه در امور ارشادی استفاده کند.

به گفته شاه‌پسند، همکاری مشترک با مؤسسه جهاد نصر در اراضی خوزستان، فعالیت‌های ترویجی برای احیای دریاچه ارومیه با تشکیل کمیته فنی - تخصصی در استان و امضاء تفاهم‌نامه‌ با معاونت آب و خاک برای اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی اراضی سیستان از دیگر برنامه‌های در دست اجراء معاونت ترویج در سال جاری است.

وی در پایان اظهار کرد: طی پنج ماهه سال جاری همچنین یک‌سری فعالیت‌های عمومی و روتین در استان‌ها مانند سایت‌های الگویی، کانون‌های یادگیری، طرح‌های تحقیقی و ترویجی، نشریات ترویجی و... از سوی معاونت ترویج صورت می گیرد که مسیر طبیعی خود را طی می‌کنند و توسط مدیران بخش‌های مختلف معاونت پیگیری می‌شود./

A-960607-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید