Iranian Agriculture News Agency

قرمز و بنفش های پرطمطراق/رنگ ها حشرات گرده افشان را جذب می کنند

رنگ در قلمرو گیاهان تنها برای لذت دادن به چشم های ما نیست. رنگ دانه های رنگی، حشرات گرده افشان را جذب می کنند، آن ها از گیاهان در مقابل بیماری ها محافظت می کنند، برای سلامتی مفید هستند و در صنایع غذایی و دارویی استفاده می شوند.

قرمز و بنفش های پرطمطراق/رنگ ها حشرات گرده افشان را جذب می کنند

رنگ در قلمرو گیاهان تنها برای لذت دادن به چشم های ما نیست. رنگ دانه های رنگی، حشرات گرده افشان را جذب می کنند، آن ها از گیاهان در مقابل بیماری ها محافظت می کنند، برای سلامتی مفید هستند و در صنایع غذایی و دارویی استفاده می شوند.

به گزارش ایانا از سایت ساینس دیلی، یک مطالعه جدید که در موسسه علوم ویزمن راه اندازی شده در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم امریکا منتشر شده است، راهی را به سوی پتاسیل استفاده بی شمار از بتالاین، رنگ دانه های طیف قرمز- بنفش و زرد با ارزش غذایی بالا که به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده هستند و به طور معمول به عنوان رنگ های خوراکی استفاده می شوند باز کرده است.

بتالاین توسط میوه ی کاکتوس، گل هایی مانند بوقینویله و گیاهان خوردنی خاصی- مهمتر از همه چغندر- ساخته می شود. تعداد آنها در مقایسه با دو گروه عمده دیگر رنگ دانه های گیاهان معمولا در طبیعت کم است و تا این اواخر سنتز آن ها در گیاهان خیلی شناخته شده نبود. پروفسور آساف آهارونی از دپارتمان علوم گیاهی و محیط زیست ویزمن و دکتر گای پولتوراک و یک دانشجوی محقق در کنار سایر اعضای تیم، از دو گیاه تولید کننده بتالاین- جغندر قرمز و گل لاله عباسی- در تحلیل های خود استفاده کردند. این پژوهشگران با استفاده از نسل جدید توالی RNA و سایر تکنولوژی های پیشرفته، ژنی را که قبلا کشف شده و در سنتز بتالاین مشارکت دارد شناسایی کردند و نشان دادند که کدام عکس العمل بیوشیمیایی گیاهان برای تبدیل آمینو اسید تیروسین به بتالاین استفاده می شود.

آن ها برای آزمایش یافته های خود مخمر را برای تولید بتالاین از نظر ژنتیکی مهندسی کردند. آن ها سپس از عهده تغییر نهایی برآمدند: بازتولید بتالاین در گیاهان خوراکی که به طور طبیعی این رنگ دانه ها را تولید نمی کنند.

این کار با موفقیت انجام شد. پژوهشگران سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان های با رنگ قرمز- بنفش در گوشت و پوست آن ها تولید کردند. آن ها هم چنین موفق به کنترل مکان دقیق تولید بتالاین شدند، برای مثال چیزی که موجب ایجاد رنگ دانه، تنها در میوه گوجه فرنگی و نه در برگ های آن می شود.

دانشمندان با استفاده از همین رویکرد کاری کردند تا گل اطلسی سفید گل های بنفش کمرنگ تولید کند و گیاه توتون گل هایی با طیف رنگی زرد تا صورتی نارنجی بدهد. آن ها توانستند به طیف رنگی مورد نظر خود با نمایاندن ژن مربوطه در ترکیب های متفاوت در طول دوره سنتز بتالاین، دست یابند. این یافته ها می تواند در ایجاد گیاهان تزئینی با رنگ هایی که براساس تقاضا می توانند تغییر کنند استفاده شود.

اما تغییر در رنگ تنها نتیجه این پژوهش نبود. فعالیت آنتی اکسیدان های سالم در گوجه های تولید کننده بتالاین ۶۰ درصد بیشتر از نمونه های متوسط آن بود. آهارونی می گوید: "یافته های ما ممکن است در آینده برای تقویت طیف متنوعی از محصولات حاوی بتالاین به منظور افزایش ارزش غذایی آنها استفاده شود".

یک مزیت دیگر آن این است که پژوهشگران دریافتند که گیاهان تولید کننده بتالاین گیاهان را در مقابل قارچ خاکستری بوتریتیس سینریا ( Botrytis cinerea ) که سالانه موجب تلفات محصولات کشاورزی به ارزش بیلیون ها دلار می شود حفظ می کند. این مطالعه نشان داد که با مهندسی گیاهان برای تولید بتالاین، مقاومت نسبت به قارچ های خاکستری تا ۹۰ درصد افزایش یافت.

این دانشمندان نمونه هایی از بتالاین را که در طبیعت موجود نیست ساختند. پولتوراک می گوید: "بعضی از این رنگ دانه های جدید ممکن است به طور بالقوه با ثبات تر از بتالاین های طبیعی باشند». «این می تواند در صنعت غذا بسیار تاثیرگذار باشد، که باعث استفاده زیاد از بتالاین به عنوان رنگ های خوراکی طبیعی می شود، برای مثال، ماست توت فرنگی".

علاوه بر این، از یافته های این تحقیق ممکن است در صنعت دارو نیز استفاده شود. زمانی که گیاهان شروع به ساختن بتالاین می کنند، اولین قدم تبدیل تیروسین به یک محصول میانی است، یک محصول شیمیایی به نام L-dopa . این ماده شیمیایی نه تنها به تنهایی به عنوان دارو استفاده می شود، بلکه هم چنین به عنوان مواد اولیه در ساختن داروهای جانبی به ویژه آرام بخش ها مانند مورفین استفاده می شود. گیاهان و میکروب ها برای تبدیل تیروسین به L-dopa مهندسی شده اند تا در نتیجه بتوانند به عنوان یک منبع به این مواد ارزشمند خدمت کنند.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید