Iranian Agriculture News Agency

لایه های پلاستیکی حاوی ان-هالامین می توانند تجهیزات تولید مواد غذایی را پاکسازی کنند

بر اساس پژوهشی که در ۱۱ آگوست در مجله "میکروبیولوژی کاربردی و محیط زیستی" منتشر شده است، لایه های پلاستیک که به طور خاص طراحی شده اند می توانند از آلودگی باکتریایی صنایع غذایی و زیست پزشکی جلوگیری کنند.

لایه های پلاستیکی حاوی ان-هالامین می توانند تجهیزات تولید مواد غذایی را پاکسازی کنند

بر اساس پژوهشی که در ۱۱ آگوست در مجله " میکروبیولوژی کاربردی و محیط زیستی" منتشر شده است، لایه های پلاستیک که به طور خاص طراحی شده اند می توانند از آلودگی باکتریایی صنایع غذایی و زیست پزشکی جلوگیری کنند.

به گزارش ایانا از سایت "گوگل"، این لایه های پلاستیکی با کشتن باکتری ها در زیست لایه کار می کند و از ابتدا از شکل گیری زیست لایه توسط باکتری ها جلوگیری می کند. زیست لایه اجتماعی از باکتری ها است که مقاومت باکتریایی را در مقابل ضد میکروب ها و ضد عفونی کننده ها به شدت بالا می برد. بر اساس این گزارش "...زیست لایه ها علت اصلی آلودگی متقابل مواد غذایی و مواد غیر غذایی به دلیل تماس با سطوح آلوده است."

یتین نیتین دبیر علمی، استاد و مهندس دپارتمان های علوم غذایی و تکنولوژی، و مهندسی زیست شناسی و کشاورزی در دانشگاه کالیفورنیا دیویس می گوید: "ما لایه های پلاستیکی اصلاح شده را با استفاده از دو عامل بیماری زای غذایی متشابه- اشریشیا کلی و لیستریا- آزمایش کردیم. این آزمایش ها برای ارزیابی جلوگیری از شکل گیری زیست لایه و هم چنین رسیدگی به زیست لایه هایی که در گذشته شکل گرفته اند راه اندازی شد."

لایه های پلاستیکی در ترکیب با ان-هالامین، گروه های شیمیایی خاص در درون ماتریس پلیمری پلاستیک برای جلوگیری از آلودگی اصلاح شدند. ان- هالامین ها ترکیبی از نیتروژن و اتم کلر و در بعضی موارد به همراه سایر عناصر هستند.

بسته به ترکیب دقیق، ان- هالامین می تواند باکتری ها را با تماس مستقیم یا با آزاد کردن کلر بکشد. در مورد روش دوم، همانطور که این مطالعه نشان می دهد، شستشوی لایه های پلاستیکی در مواد سفید کننده می تواند ان- هالامین کلر دار را دوباره شارژ کند.

دکتر نیتین می گوید: "بسیاری از بیماری های غذایی شایع می توانند به آلودگی متقابل غذا با باکتری های بیماری زا عقب گرد کنند". "در حال حاضر، ما یک رویکرد فعالانه برای جلوگیری از ته نشست باکتری ها در طول فعالیت های پردازش مواد غذایی نداریم و تنها می توانیم این ته نشست ها را بعد از فرآیند و در طول عمل پاکسازی از بین ببریم. خطرات مشابه در محیط بیمارستان نیز وجود دارد."

کار با ضدعفونی کننده های معمولی در محیط های تولید مواد غذایی سخت است به دلیل این که دسترسی به مناطق آلوده ی احتمالی محدود است.

دکتر نیتین به این مسئله توجه کرده است که لایه های پلاستیکی مورد استفاده در این مطالعه چندکاره هستند و می توانند در نقش ها و شکل های مختلف درآیند: "مانند تسمه نقاله، قدح های خود ضد عفونی کننده، سطل های پلاستیکی برای حمل مواد غذایی یا مت های پلاستیکی برای ابزارهای پزشکی زیستی. علاوه بر این، این لایه های پلاستیکی می توانند به آسانی به تجهیزات موجود مانند مواد پوشش اضافه شوند."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید