Iranian Agriculture News Agency

همکاری کشاورزان سالمند و روبات‌ها برای ادامه تولید محصولات

روباتیک زندگی تازه‌ای را برای کشاورزان سالمند ژاپن رقم می‌زند

همکاری بین کشاورزان سالمند و روبات ها برای ادامه تولید محصولات کشاورزی مساله ای ضروری است. نه تنها استفاده از روباتیک در کشاورزی کار دستی را کاهش می دهد، بلکه کشاورزان سالخورده را قادر می سازد تا کارآیی خود را روی تجربیات شان قرار دهند.

روباتیک زندگی تازه‌ای را برای کشاورزان سالمند ژاپن رقم می‌زند

همکاری بین کشاورزان سالمند و روبات ها برای ادامه تولید محصولات کشاورزی مساله ای ضروری است. نه تنها استفاده از روباتیک در کشاورزی کار دستی را کاهش می دهد، بلکه کشاورزان سالخورده را قادر می سازد تا کارآیی خود را روی تجربیات شان قرار دهند.

به گزارش ایانا از وبسایت "تودی آنلاین"، این در حالی است که ماشین آلات کشاورزی اتوماتیک، که عمدتا در خطوط مستقیم کار می کنند، در بازار موجود است، اما نیاز به اطلاعات موقعیت یاب با دقت بالا برای انجام کار دارند.تا کنون، ماشین آلات از ترکیب اطلاعات سیستم موقعیت یاب جهانی با اطلاعات اصلاح شده ارسال شده از ایستگاه های زمینی استفاده کرده اند.

به هر حال، ماشین آلات کشاورزی گاهی اوقات بسته به لایۀ زمین و به علت اطلاعات ناکافی سیستم های جی پ اس تا 10 متر ، از مسیر خود ، منحرف می شوند.

در همین راستا در یکم ژوئن، ژاپن دومین ماهواره کواسی-زنیث (1)خود را، میشیبیکای 2 ( Michibiki No 2 را به مدار فرستاد تا دقت GPS را در کشور افزایش دهد. دو ماهواره دیگر نیز در اواخر سال 2017 برنامه ریزی شده تا داده های دقیق مربوط به GPS را ارائه دهند.

در همین حال، وزارت کشاورزی در ماه مارس برای استفاده از ماشین آلات خودکار کشاورزی، مجموعه ای از دستورالعمل ها را به تصویب رساند که می توان به ممنوعیت تجهیزات خودکار در جاده ها و استفاده از ماشین های خودکار تنها روی زمین های کشاورزی اشاره کرد.

این دستورالعمل ها باعث شد تا شرکت Kubota Corp. ، تولید کننده تجهیزات کشاورزی، فروش تراکتورهای پیشرفته آزمایشی خود را در یکم ژوئن آغاز کند.

در حالی که این دستورالعمل ها شامل استفاده از ماشین های خودکار تحت نظارت انسان است، یک تیم از محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه هوکایدو در حال توسعه یک تراکتور هستند که می تواند از راه دور کنترل شود.

این تیم در حال کار بر روی یک سیستم رباتیک است که به طور خودکار محیط اطراف را می بیند، موانع غیر طبیعی را شناسایی و از آن ها اجتناب می کند یا در صورت لزوم عملیات را متوقف می کند.

اخیرا طی انجام آزمایش، اعضای تیم یک نمونه اولیه تراکتور را از طریق کامپیوتر (تبلت) هدایت کردند. به طوری که مجهز به فناوری است که می تواند با استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی و نیز سنسورهای مختلف و سایر دستگاه ها ، وقتی که تراکتور یک مانع را شناسایی کرد، به طور خودکار متوقف شود.

سرپرست تیم ، پروفسور نوبرو نگوچی گفت: " یک تراکتور برنامه ریزی شده، قادر به کشت به صورت خودکار ، به تناسب زمین است."

گفتنی است، چنانچه ماشین ها بتوانند داده های هوا و خاک را تجزیه و تحلیل کنند، این امکان فراهم می شود تابتوان بیماری ها و آفت ها و بازده محصول را در منطقه 50 متر مربعی پیش بینی کرد، بنابراین با استفاده از چنین اطلاعات دقیق، کمک می شود تا از استفاده نادرست از کود و مواد شیمیایی کشاورزی، اجتناب و به بهبود بهره وری عملیات کشاورزی، افزایش ایمنی محصولات کشاورزی و حفاظت از محیط زیست کمک کرد.

این درحالی است که از آغاز پاییزامسال ، قرار است تیم دانشگاه، آزمایش های تأییدشده را روی تراکتور بدون سرنشین در ناحیه 950 هکتار زمین در هوکایدو انجام دهد، که البته این اقدام با توجه به محدودیت های مانند استفاده از امواج رادیویی و قوانین ترافیک جاده ای انجام می شود.

پروفسور نگوچی گفت: "برای قرار دادن ربات های کشاورزی برای انجام کار، مهم است تا افراد مرتبط، از جمله محققان، مهندسان و کشاورزان اجازه دهند که فرآیند "آزمون و خطا" اجرا شود."

شیگرو سومیو ، یک تولید کننده بزرگ برنج در کاشیوا در نزدیکی توکیو، گفت :" مطمئنا، ربات های کشاورزی نمی توانند تمام عملیات کشاورزی را به دست بگیرند.

در حالی که پیشرفت در تجهیزات کشاورزی عملیات کشاورزی را به مراتب کارآمد تر کرده است، اما این امر نیاز به هدایت با توجه به شرایط مناسب مزرعه دارد و بازدید ها از مزارع برنج امری ضروری است."

در نهایت، این نکته قابل توجه است که انباشت حجم زیاد داده ها و استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل به علاوه معرفی روبات های کشاورزی همراه با تجربه کشاورزانی مانند آقای شیگرو سومیو می تواند راهکاری باشد تا همگان بتوانند از آن سود ببرند.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1 - quasi-zenith satellite :سیستم ماهواره‌ای کواسی-زنیث، طرحی ار سه ماهواره با سیستم انتقال زمان منطقه‌ای و افزودنی برای سیستم موقعیت یاب جهانی GPS) ) است که در ژاپن قابل استفاده خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید