Iranian Agriculture News Agency

طرح توسعه برای هر روستا در گفت‌و‌گوی ایانا با رئیس مؤسسه آموزش علمی - کاربردی جهاد کشاورزی

توسعه پایدار کشور از توسعه روستا آغاز می‌شود/ با امکانات و بودجه‌ فعلی تنها دو درصد روستاییان آموزش می‌بینند/ با حذف کشاورزی و دامداری از روستا گردشگری روستا نیز حذف می‌شود

مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی طی چند سال اخیر طرح‌های آموزشی مهم و تأثیرگذاری را به مورد اجرا درآورده است که بیشتر رویکرد این آموزش‌ها توجه به اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان این مرکز بوده است. طرح‌هایی چون کار حین تحصیل، کارآفرینی، آموزش زنان روستایی و عشایری و... ازجمله فعالیت‌های آموزشی درخور توجه این مؤسسه طی این مدت به‌شمار می‌رود. طرح "توسعه برای هر روستا" نیز ازجمله طرح‌های قابل توجه به حساب می‌آید که این مؤسسه سخت در پی اجرای موفق آن در 100 روستای انتخاب شده است.

توسعه پایدار کشور از توسعه روستا آغاز می‌شود/ با امکانات و بودجه‌ فعلی تنها دو درصد روستاییان آموزش می‌بینند/ با حذف کشاورزی و دامداری از روستا گردشگری روستا نیز حذف می‌شود

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - حبیب‌الله افزونی:

مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی طی چند سال اخیر طرح‌های آموزشی مهم و تأثیرگذاری را به مورد اجرا درآورده است که بیشتر رویکرد این آموزش‌ها توجه به اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان این مرکز بوده است. طرح‌هایی چون کار حین تحصیل، کارآفرینی، آموزش زنان روستایی و عشایری و... ازجمله فعالیت‌های آموزشی درخور توجه این مؤسسه طی این مدت به‌شمار می‌رود. طرح "توسعه برای هر روستا" نیز ازجمله طرح‌های قابل توجه به حساب می‌آید که این مؤسسه سخت در پی اجرای موفق آن در 100 روستای انتخاب شده است. اجرای این طرح همزمان با اجرای طرح روستای بدون بیکار که با همکاری دستگاه‌های اجرایی دولتی به‌منظور توسعه روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس روستاییان در روستاهای منتخب استان‌های سراسر کشور اجرا می شود، می تواند در رونق کشاورزی و توسعه روستا ها بسیار تأثیرگذار باشد.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی ایانا با سیدجلال‌الدین بصام، رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی است که در آن درباره طرح توسعه برای هر روستا مطالب سودمندی مطرح شده است.

***************


در آغاز گفت‌و‌گو، در زمینه طرح توسعه برای هر روستا که اخیراً از سوی جنابعالی طرح شده توضیحاتی بیان کنید.

مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی از ابتدای سال 96 برنامه‌ای را پی می‌گیرد تحت عنوان "توسعه برای هر روستا". در این برنامه جهاد کشاورزی اعتقاد دارد توسعه پایدار کشور از توسعه روستا آغاز می‌شود؛ بنابراین برای هر روستا باید یک برنامه داشته باشیم؛ برنامه‌ای که مشخص کند روستا چه ظرفیت‌هایی دارد، وضعیت نسبی در چه محصولی دارد و چه امکاناتی برای تولید و عرضه آن محصول دارد و... طبیعتاً در روستا بخش زیادی از فعالیت‌ها کشاورزی است، بخش دیگر هم (40 درصد) در سایر بخش‌ها است. در اجرای این طرح جهاد کشاورزی با سایر نهادها همکاری می‌کند تا برای هر روستا یک برنامه توسعه داشته باشیم. در حال حاضر در این باره با صندوق کارآفرینی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان دهیاری‌ها و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی همکاری می‌کنیم. برای امسال، 100 روستا مشخص شده است که در آن‌ها این برنامه پیاده شود. در این طرح قرار است تسهیلات از سوی صندوق کارآفرینی پرداخت شود، آموزش به‌صورت مشترک توسط مؤسسه علمی - کاربردی جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی صورت گیرد و نظارت و اجراء نیز به عهده دهیاری‌ها خواهد بود. آموزش‌هایی که مؤسسه برگزار خواهد کرد، آموزش‌های کشاورزی است.


چرا جهاد کشاورزی وارد این فاز از آموزش روستاییان شد و علت آن چه بود؟

روشی که قبلاً در آموزش روستاییان به کار گرفته می‌شد و آموزش به‌طور کلی به افراد داده می‌شد، خیلی اثربخش نبود؛ چون وقتی آنان می‌خواهند پس از طی آموزش وارد محیط زندگی‌شان شوند، مجموع آن روستا با آن آموزش‌ها غریبه است و آنان هم در جریان زندگی در روستا رفته رفته آن آموزش‌های جهاد کشاورزی را فراموش می‌کنند. راهی که ما برای اثربخشی دوره‌های آموزشی انتخاب کردیم، این بود که این آموزش‌ها به زندگی‌ ساکنان روستا وصل شود. اگر ما به توسعه روستا فکر می‌کنیم، باید آموزش‌ها به فعالیت‌های تولیدی‌ روستاییان وصل ‌شود و کل روستا تحت آموزش قرار گیرد. ما الان با امکانات و بودجه‌ای که در اختیار داریم، رقمی حدود دو درصد روستاییان را می‌توانیم تحت آموزش قرار دهیم. این رقم (دو درصد) خیلی ناچیز است؛ اما وقتی در یک روستا همه روستاییان آموزش می‌بینند و آموزش‌های مورد نیاز آنان نه‌تنها توسط جهاد کشاورزی، بلکه از سوی سازمان فنی - حرفه‌ای، سازمان میراث فرهنگی، آموزش‌های غیرکشاورزی هم در آنجا صورت گیرد، در روستا یک مجموعه به هم پیوسته‌ای ایجاد و به یک آموزش اثربخش تبدیل خواهد شد.

ارتباط طرح توسعه برای هر روستا جهاد کشاورزی با طرح روستای بدون بیکار در چیست؟

قبل از اینکه جهاد کشاورزی وارد این طرح شود، 100 روستا توسط سازمان‌های پیش‌گفته انتخاب شده بودند. آن‌ها طرحی به نام "روستای بدون بیکار" را عنوان کرده بودند. هنگامی که این 100 روستا انتخاب شد، دیدیم این طرح با برنامه توسعه برای هر روستا جهاد کشاورزی خیلی نزدیک و شبیه هم است و به همین خاطر در حال حاضر در آن روستاهایی که از سوی آن‌ دستگاه‌ها انتخاب شده است، با هم همکاری می‌کنیم.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


شاخص آن‌ دستگاه‌ها برای انتخاب این 100 روستا در چه مواردی بود؟

عمدتاً ظرفیت‌های گردشگری ملاک آنان بود. یعنی 100 روستایی که دارای ظرفیت گردشگری داشته باشند، بعد شروع کردند به برنامه‌ریزی برای ساخت هتل‌های دوستاره، تهیه خانه‌های استیجاری و اماکن مثل باغ که مورد استفاده عموم باشد. منتهی از همین باغی که ما بازدید کردیم، دیدیم این باغ هرس نشده بود و طبیعتاً ممکن است برای بازدیدکننده خیلی جالب نباشد. خب جهاد کشاورزی در این زمینه آموزش هرس را در دستور کار خود قرار داد تا آن باغ هرس شود و محیط آن باغ و روستا، محیط جالب و مناسب‌تری برای بازدیدکنندگان و گردشگران باشد.


آیا اسامی این 100 روستا مشخص شده در کدامیک از استان‌های کشور قرار دارند؟

این 100 روستا از همه استان‌های کشور انتخاب شده‌اند، از هر استانی دو، سه روستا انتخاب شده است. محور انتخاب موضوع گردشگری بوده و در برخی استان‌ها مثل گیلان و مازندران بیشتر انتخاب شده است. دیدگاه جهاد کشاورزی این است که اگر روستاها را صرفاً بر محور گردشگری جلو ببریم، تخریب خواهند شد. حتماً باید فعالیت کشاورزی در آن روستاها حفظ شود و کشاورزان به آن فعالیت گردشگری متصل باشند؛ چون اگر بحث کشاورزی و دامداری از روستا حذف شود، گردشگری آن روستا در بلندمدت نیز حذف خواهد شد./

A-960509-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید