Iranian Agriculture News Agency

بر اساس گزارش کمیته کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا

کشاورزی حفاظتی اهداف اتحادیه اروپا را برای کاهش انتشار کربن تأمین می کند/سه هدف چارچوب انرژی و اقلیم؛ کاهش گازهای گلخانه ای، اشتراک انرژی های تجدیدپذیر و بهبود کارآیی انرژی

گزارش ارائه شده از سوی کمیته کشاورزی و توسعه روستایی1(AGRC) اتحادیه اروپا در روز 11 ژوئیه نشان می دهد که کشاورزی حفاظتی، فن کشاورزی است که در اواسط قرن بیستم برای کاهش فرسایش خاک ناشی از خشکسالی و کشاورزی سنتی گسترش یافت و می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را بیش از بسته شدن 50 نیروگاه با سوخت ذغال سنگ کاهش دهد.

کشاورزی حفاظتی اهداف اتحادیه اروپا را برای کاهش انتشار کربن تأمین می کند/سه هدف چارچوب انرژی و اقلیم؛ کاهش گازهای گلخانه ای، اشتراک انرژی های تجدیدپذیر و بهبود کارآیی انرژی

گزارش ارائه شده از سوی کمیته کشاورزی و توسعه روستایی 1 (AGRC) اتحادیه اروپا در روز 11 ژوئیه نشان می دهد که کشاورزی حفاظتی، فن کشاورزی است که در اواسط قرن بیستم برای کاهش فرسایش خاک ناشی از خشکسالی و کشاورزی سنتی گسترش یافت و می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را بیش از بسته شدن 50 نیروگاه با سوخت ذغال سنگ کاهش دهد.

به گزارش ایانا از "نیویوروپ"،اطلاعات به دست آمده از مطالعه تحقیقاتی اخیر نشان می دهد که کشاورزی حفاظتی می تواند به حذف حدود 200 میلیون تن دی اکسید کربن از اتمسفر کمک کند که به 20 درصد از کل تعهدات اتحادیه اروپا در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از بخش های غیراقتصادی خواهد رسید. این گزارش با همکاری فدراسیون کشاورزی حفاظتی اتحادیه اروپا 2 (ECAF) به صورت تحلیلی عمیق و مشروح، تبدیل خاک های اتحادیه اروپا را ارزیابی می کند.

توان بالقوه کشاورزی حفاظتی 3 (CA) عظیم است. هر 4 هکتار زمینی که به کشاورزی حفاظتی تبدیل می شود، میانگین انتشار سالانه هر شهروند اروپایی را خنثی می کند. گاتلیب بَش (Gottlibe basch) ، رئیس ای سی اِی اف و نویسنده دوم این گزارش می گوید: "هیچ راه حل دیگری مانند این وجود ندارد."

کشاورزی حفاظتی چیست؟

کشاورزی حفاظتی فن کشاورزی است که در اواسط قرن بیستم برای کاهش فرسایش خاک ناشی از خشکسالی و کشاورزی سنتی گسترش یافت. طبق این گزارش، کشاورزی حفاظتی متشکل از سه اقدام خاص است:

1. اختلال حداقل خاک بدون خاکورزی؛ به این معنا که خاکورزی انجام نمی شود، بنابراین خاک آسیب نمی بیند.

2. پوشش دائمی خاک که در آن گیاهان به طور مداوم، حتی میان برداشت ها، رشد می کنند.

3. تناوب زراعی متنوع که از محرومیت خاک از مواد مغذی جلوگیری می کند و انواع مختلفی از محصولات کاشته می شود.

مزایای کشاورزان و محیط زیست:

این گزارش می گوید که مزایای کشاورزی حفاظتی بسیار زیاد است، زیرا برای کشاورزان هزینه های بسیار کمی دارد و میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به شدت کاهش می دهد. پوشش دائمی خاک سبب افزایش سطح مواد ارگانیک می شود و جذب بیشتر دی اکسید کربن جو با عمل فتوسنتز صورت می گیرد. در کشاورزی سنتی، دی اکسید کربن جذب شده توسط گیاهان در اثر خاکورزی توده های خاک در جو رها می شود. انجام ندادن خاکورزی، استفاده از ماشین آلات کشاورزی در مزارع و همچنین انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهد.

گلیفوزات (Glyphosate) ، علف کشی برای کنترل علف های هرز است که از سوی اتحادیه اروپا بررسی شده و همراه با شیوه های کشاورزی حفاظتی برای جلوگیری از هزینه های بیشتر برای کشاورزان استفاده می شود. رئیس ای سی اِی اف می گوید: "به طور کلی، اگر ما کشاورزی حفاظتی را در سراسر اروپا اجرا کنیم، کشاورزان انتشار دی اکسید کربن توسط 18 میلیون خانوار را متوقف خواهد کردند. کشاورزی حفاظتی، دارای کارآیی و موفقیتی تضمین شده با شیوه بذرپاشی مستقیم به جای مته های بدون شخم زدن است و به کشاورزان اجازه می دهد محصولات موفقیت آمیزی را تحت پوشش زمین تولید کنند. همچنین این گزارش نتیجه گرفته که این روش اثر دو برابری در کاهش غلظت گازهای گلخانه ای جو دارد.

شیوه های کشاورزی حفاظتی شرایط کشاورزان را نیز بهبود می بخشد. این گزارش می گوید از آن جایی که این روش براساس خاکورزی نیست، زمان صرف شده در مزارع نیز کاهش می یابد. همچنین به این دلیل که بازده محصول کاهش نمی یابد، سود کلی اقتصادی نیز کاهش نمی یابد. به هرحال، این تبدیل نیازمند سرمایه گذاری اولیه بزرگی بر روی ماشین آلات جدید و مناسب برای کاشت بدون خاکورزی است.

کشاورزی حفاظتی سودمند است و به نظر می رسد که به طور مستقیم با اهداف موافقتنامه جهانی پاریس همتراز است. چارچوب انرژی و اقلیم 2030 سه هدف اصلی را تا سال 2030 در نظر گرفته است که شامل کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا حداکثر40درصد، اشتراک انرژی های تجدیدپذیر در نهایت 27 درصد و بهبود کارآیی انرژی تا حداکثر 27 درصد است. تبدیل شدن به کشاورزی حفاظتی در رسیدن به حدود 22 درصد کاهش های لازم کمک می کند. پروفسور گاتلیب بَش می گوید:"پیش بینی های کنونی انتشار کربن و کاهش انتشار آن نشان می دهد که اتحادیه اروپا از تعهدات مندرج در توافقنامه پاریس خلاص شده است، اما کشاورزی حفاظتی می تواند ما را به گام بزرگتری نزدیک کند."

بَش به صورت منحصربه فردی پیشنهاد می دهد که همچنان نیاز فوری به اجرای این راه حل وجود دارد. "هیچ راه حل دیگری مشابه این وجود ندارد و ما نیازمندیم که این روش را به سرعت عملی کنیم. او تشخیص می دهد که ظاهراً این حرکت آنی، به ویژه در عرصه جهانی، در حال کاهش است. به هر حال، این راه حل یک حرکت آنی را به ارمغان می آورد و یکی از گزارش هایی است که راه حل روشنی را نشان می دهد. او با توجه به سرمایه گذاری های لازم برای کشاورزان در اروپا گفت: "سیاست مشترک کشاورزی (CAP) در حفاظت از محیط زیست مردود شده است، بنابراین ما از کمیته کشاورزی اتحادیه اروپا می خواهیم که از انجام کشاورزی حفاظتی به طور واقعی در اروپا حمایت کند و به کشاورزان کمک کند تا به سمت آن بروند."

پانوشت:

1. Agriculture and Rural Development Committee

2. European Conservation Agriculture Federation

3. Conservation Agriculture

مترجم: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید