Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در گفت‌و‌گو با ایانا اعلام کرد:

اجرای پروژه مشترک بهبود امنیت غذایی با افزایش تولید گندم و مقاومت آبی به تغییرات اقلیمی با مرکز تحقیقات بین‌المللی سیمیت

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: مؤسسه پروژه مشترکی با عنوان "بهبود امنیت غذایی با افزایش تولید گندم و مقاومت آبی به تغییرات اقلیمی از طریق حفاظت از تنوع توده‌های بومی زراعی" با مرکز تحقیقات بین‌المللی سیمیت (cimmyt) از سال پیش در دست اجراء دارد که از سوی سازمان فائو با اختصاص 730 هزار دلار تأمین اعتبار شده است.

اجرای پروژه مشترک بهبود امنیت غذایی با افزایش تولید گندم و مقاومت آبی به تغییرات اقلیمی با مرکز تحقیقات بین‌المللی سیمیت

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: مؤسسه پروژه مشترکی با عنوان "بهبود امنیت غذایی با افزایش تولید گندم و مقاومت آبی به تغییرات اقلیمی از طریق حفاظت از تنوع توده‌های بومی زراعی" با مرکز تحقیقات بین‌المللی سیمیت ( cimmyt ) از سال پیش در دست اجراء دارد که از سوی سازمان فائو با اختصاص 730 هزار دلار تأمین اعتبار شده است.

دکتر صابر گلکاری افزود: منظور از توده بومی زراعی آن دسته از لاین‌های بومی هستند که در حال حاضر کشت می‌شود. لاین‌های بومی که هنوز توسط کشاورزان مورد کشت قرار می‌گیرند، شناسایی می شوند و با راهبردهای مختلف ازجمله انتخاب، تلاقی‌های ژنتیکی یا انتقال ژن به‌منظور ایجاد مقاومت به بیماری‌ها، بهبود کیفیت و افزایش تولید اصلاح‌شده، با مشارکت کشاورزان بهترین لاین‌ها انتخاب و مجدداً به کشاورزان برگردانده می‌شوند.

وی بیان کرد: در این پروژه با توجه به اینکه ادامه کشت لاین‌های بومی به واسطه وجود ژن، وجود خواص کیفی بسیار مطلوب یا سازگاری اختصاصی آن‌ها به شرایط اقلیمی مناطق مورد کشت وابسته است و کشاورزان به‌دلیل علایق تاریخی و فرهنگی به نان حاصل از این گندم‌ها یا به‌دلیل پایداری تولید این گندم‌ها در شرایط سخت محیطی، آنان همچنان به کشت این لاین‌های بومی ادامه می‌دهند.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه در این پروژه سعی بر این است تا لاین‌های بومی با انجام اصلاحات ژنتیکی محدود و با حفظ تنوع ژنتیکی همچنان در اختیار زارعان گندم‌کار قرار گیرد، یادآور شد: این لاین‌ها حاوی ذخایر ژنتیکی بسیار مهمی هستند که در اصلاح ارقام متحمل به تنش‌های محیطی ناشی از تغییرات اقلیمی نامطلوب و محدودکننده تولید مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

گلکاری تأکید کرد: اجرای پروژه "بهبود امنیت غذایی با افزایش تولید گندم و مقاومت آبی به تغییرات اقلیمی از طریق حفاظت از تنوع توده‌های بومی زراعی" قرار است به مدت چهار سال ادامه یابد و امسال دومین سال اجرای آن است.

وی با اشاره به برگزاری همایشی با عنوان پروژه با حضور 70 نفر از کارشناسان داخلی و بین‌المللی، استادان دانشگاه، نمایندگان کشاورزان از سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها)، کارشناسان بخش اجراء و صنایع مرتبط با بخش خصوصی طی روزهای 12 تا 14 تیرماه سال جاری در تبریز، ادامه داد: در این همایش 13 کارشناس از کشورهای روسیه، ترکیه، ژاپن، نروژ، افغانستان و هندوستان نیز شرکت داشتند که در روز نخست شرکت‌کنندگان مطالبی مرتبط با موضوع همایش و همچنین نتایج حاصل از اجرای این پروژه در کشورهای ترکیه، افغانستان و ایران ارائه دادند و برنامه‌ریزی برای ادامه پروژه در سال آینده صورت گرفت.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، سال پیش این همایش در ترکیه برگزار شده بود و امسال به میزبانی مؤسسه تحقیقات دیم کشور در استان آذربایجان شرقی (تبریز) برپا شد.

گلکاری با بیان اینکه در ادامه همایش، شرکت‌کنندگان از مزارع پروژه در شمال استان آذربایجان شرقی در شهرستان هوراند بازدید کردند و از نزدیک با دستاوردهای پروژه آشنا شدند، عنوان کرد: در روز پایانی این همایش کلیه شرکت‌کنندگان ضمن بازدید از سایت اصلی مؤسسه در ایستگاه مراغه، با نتایج آزمایش‌های پروژه و همچنین با پروژه‌های تحقیقاتی در حال انجام در بخش غلات نیز آشنا شدند. همچنین طی این همایش آنان از کارخانه آرد اطهر در 10 کیلومتری مراغه و از تأسیسات پیشرفته و آزمایشگاه‌های کیفی این کارخانه بازدید کردند.

وی با اشاره به تأمین اعتبار این پروژه از سوی سازمان فائو خاطرنشان ساخت: برای سه کشور ایران، ترکیه و افغانستان توسط سازمان فائو 730 هزار دلار تأمین اعتبار در نظر گرفته شده است که برای هزینه‌های اجرای این طرح، برگزاری دوره‌های آموزشی، هزینه‌های آزمایشگاهی و... اختصاص خواهد یافت.

وی در پایان اظهار کرد: اجرای این پروژه و برگزاری همایش علاوه بر استان آذربایجان شرقی، قرار است در استان خراسان شمالی نیز به مورد اجراءدرآید./

A-960419-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید