Iranian Agriculture News Agency

مطالعه محققان دانشگاه میشیگان نشان داد

میزان عملکرد دریاچه ها 12 میلیون تن ماهی در سال است

براساس مطالعه ای که به تازگی از سوی دانشگاه ایالتی میشیگان وآژانس دولتی زمین شناسی ایالات متحده منتشر شد، نشان داد که میزان برداشت ماهی از دریاچه های آب شیرین در سطح جهانی به تنهایی سالانه در مجموع بیش از 12 میلیون تن است.

میزان عملکرد دریاچه ها 12 میلیون تن ماهی در سال است

براساس مطالعه ای که به تازگی از سوی دانشگاه ایالتی میشیگان وآژانس دولتی زمین شناسی ایالات متحده منتشر شد، نشان داد که میزان برداشت ماهی از دریاچه های آب شیرین در سطح جهانی به تنهایی سالانه در مجموع بیش از 12 میلیون تن است.

به گزارش ایانا از وبسایت "د فیش سایت"، اندرو دنیس، دانشمند مرکز یکپارچه سازی سیستم ها و توسعه پایدار دانشگاه ایالتی میشیگان و نویسنده راهنما مطالعه گفت: "مطالعه ما تخمینی مستقل درباره میزان برداشت جهانی داخلی (غیر ساحلی) شیلات بر اساس شبکه غذایی و شرایط اکولوژِی و فعالیت ماهیگیری ارایه می دهد که می تواند به مدیران منابع ایالات متحده و در سراسر جهان در مورد تصمیم گیری آگاهانه در مورد استفاده از آب های شیرین غیر ساحلی کمک کند. "

اکوسیستم های آب شیرین در سراسر جهان می توانند خدمات با ارزش در زمینه آب آشامیدنی، تامین برق آبی، آبیاری کشاورزی و اقتصاد گردشگری فراهم کند. براساس برآورد سازمان زمین شناسی امریکا، دانشگاه ایالتی میشیگان و شرکا ، در سال 2011 میزان برداشت ماهی از بیش از 246 هزار دریاچه جهان، در حدود 18.5 میلیارد پوند ( pounds ) بوده است.

این در حالی است که این دریاچه ها حدود 50 درصد از مساحت دریاچه آب شیرین جهان را دربر دارند. براساس گزارش فائو، در سال 2011، کل برداشت ماهی از تالاب و دریاچه های بسیار کوچک همچون برداشت از آب های شیرین در سطح جهان، تقریبا بیش از 12 میلیون تن گزارش شده است.

آمار جهانی درباره برداشت ماهیگیری داخلی عمدتا توسط فائو گزارش می شود و البته میزان آن روشن نیست؛ چراکه منابع محدود اندازه گیری دقیق برداشت در بسیاری از کشورها وجود دارد . این درحالی است که اغلب به سهم شیلات داخلی (آب های شیرین) در زمینه امنیت غذایی و پروتئین رژیم غذایی توجه کمتری می شود.

دانشمندان بهره وری از دریاچه های با مساحتی بیش از 0.04 مایل مربع، در سراسر جهان را ارزیابی کردند. به طوری که این بهره وری براساس مدل سازی در مورد اندازه دریاچه، میزان فعالیت ماهیگیری بر اساس تراکم جمعیت انسانی و برآورد سنجش از راه دور درباره میزان کلروفیل، اندازه گیری از جلبک ها و مواد سازنده در شبکه های مواد غذایی دریاچه انجام شد.

مارک روجرز، دانشمند آژانس زمین شناسی امریکا و نویسنده این تحقیق گفت: "با استفاده از فناوری، مانند بررسی کلروفیل دریاچه از طریق ماهواره ، توانستیم فرصت هایی برای برآورد مستقل فراهم کنیم که می تواند در مناطقی که داده ها محدود هستند، به کار رود. "

همچنین مدیران در سراسر جهان با توجه به برآوردهای دقیق درباره میزان برداشت شیلات می توانند در مورد منابع طبیعی تصمیم گیری آگاهانه تری اتخاذ کنند، که از آن جمله می توان به ایجاد تعادل در مورد میزان آب کشاورزی، منابع آب شهری و سلامت اکوسیستم اشاره کرد. از آن جایی که با توجه به گسترده بودن دریاچه ها و کاربران منابع در سراسر جهان ، اندازه گیری دقیق از میزان برداشت ماهیگیری با مشکلاتی همراه است، بنابراین این مطالعه جدید می تواند یک روشی برای کمک به رسیدگی این عدم قطعیت فراهم می کند.

گفتنی است ، این مطالعه با مشارکت دانشگاه میشیگان، آژانس زمین شناسی امریکا و دانشگاه صنعتی میشیگان و با بودجه مرکز ملی علوم حیات وحش و تغییرات آب و هوا آژانس زمین شناسی آمریکا انجام شده است . همچنین این مطالعه در مجله Frontiers in Ecology and the Environment به چاپ رسیده است.

ترجمه: فرحناز سپهری


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید