Iranian Agriculture News Agency

نگاه علم به چالش های پیش روی تغییر اقلیم

نقش تغییر اقلیم در ایجاد خشکسالی در آمریکا

نقش تغییر اقلیم در ایجاد خشکسالی در آمریکا

از سال 2002 یک خشکسالی گسترده و فراگیر در نیمه غربی و بخش‌های مرکزی آمریکا رخ داد که خسارات فراوانی در پی داشته است.

به گزارش ایسنا ، این خشکسالی که به علت گرمای بی‌سابقه در این بخش از آمریکا اتفاق افتاد چندین میلیارد دلار به کشاورزی آمریکا خسارت وارد کرده است.

با وجود آنکه این خشکسالی چند سال است که پایان یافته اما محققان مرکز ملی مطالعات جوی و اقیانوسی آمریکا با بررسی الگوهای آب و هوایی به این نتیجه رسیده‌اند که این خشکسالی سبب تغییر در ویژگی‌های اقلیمی منطقه شده است.

آثار ثانویه این تغییرات نیز قابل توجه هستند. برای نمونه هزاران فرصت شغلی در این مناطق از دست رفته است و زمین‌های زراعی حاصلخیزی نابود شده و با فرسایش خاک مواجه شده است.

"ریچارد هایم"( Richard Heim ) محقق مرکز ملی مطالعات جوی و اقیانوسی آمریکا این خشکسالی‌ها را با خشکسالی‌های گذشته آمریکا در دهه 1930 و 1950 میلادی مقایسه کرده است.

وی در مطالعات خود به این نتیجه رسیده که در این خشکسالی بخش‌هایی از کشور به طور کامل خشک شده اما قسمت‌هایی نیز وجود داشته است که با هیچ مشکلی مواجه نشده‌اند اما فاصله‌ای با این مناطق ندارند و بعلاوه این خشکسالی در منطقه‌ای رخ داد که بیشترین میزان بارش در آن به ثبت رسیده بود.

این خشکسالی که تا سال 2014 ادامه داشته است طولانی‌ترین دوره خشکسالی در بین این سه دوره بوده است که بیشترین میزان رطوبت‌ نیز در آن به ثبت رسیده است.

بالا رفتن دما در طول 30 سال اخیر سبب تغییر چرخه آب در این ناحیه از آمریکا شده است. با این وجود در تمام این مناطق به جز دشت‌های جنوبی و دره می‌سی‌سی‌پی میزان بارش‌ها بیشتر بوده است.

سال 2012 در تاریخ اقلیم آمریکا سال تعیین کننده‌ای بوده است. در این سال چندین خشکسالی منطقه‌ای با هم ادغام شده و به همین دلیل بیش از 60 دصد خاک آمریکا در معرض خشکسالی قرار گرفت که در طی سال‌های اخیر این مقدار کاهش یافته است اما بخشی از تبعات آن باقی مانده است.

تحقیقات حاکی از آن است که وقتی خشکسالی رخ می‌دهد، تغییر اقلیم سبب خشکی بیشتر در محیط می‌شود و تاثیر آن بیشتر از دیگر عوامل مانند افزایش تبخیر آب‌های سطحی است.

همچنین این موضوع سبب می‌شود که در زمان وقوع طوفان در فصول سرد، میزان بارش باران بیشتر از برف باشد و به همین دلیل میزان ذخیره آب در فصول گرم با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد.

داده‌های مراکز هواشناسی نیز این موضوع را تایید می‌کنند که از سال 1949 در 42 ایالت آمریکا میزان بارش برف با کاهش مواجه بوده است.

مطالعات هایم نشان می‌دهد که یکی از ویژگی‌های غیر معمول خشکسالی‌های جدید نسبت به مواردی که در قرن بیستم رخ داده این است که در مقیاس ملی فصول بهار و زمستان خشک‌ترین فصول بوده‌اند در حالی که در حالت معمول این پدیده باید در فصول تابستان و پاییز شدیدتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در 20 سال گذشته عوامل مختلف جوی سبب ایجاد خشکسالی بوده‌اند. برای مثال از سال 1970 یک تغییر پایدار در مسیر جریان‌های هوایی و طوفان‌ها، سبب تغییر مکان محدوده‌های خشکسالی در آمریکا شده است اما در بخش‌هایی از کالیفرنیا فشار هوای زیاد اقیانوس آرام، سبب بروز خشکسالی شد.

"بنجامین کوک"(Benjamin Cook) دانشمند مشاور در مرکز رصدخانه زمینی لامون-دوهرتی دانشگاه کلمبیا گفت: دانشمندان نمی‌توانند بگویند که به طور مشخص این گرمایش زمین است که موجب خشکسالی‌های اخیر شده است. پیش‌بینی‌های تغییرات اقلیمی به خوبی نشان می‌دهد میزان خشکسالی به سبب افزایش عوامل افزایش دما تشدید می‌شود که برای مثال موجب بروز خشکسالی در کالیفرنیا، شمال غرب اقیانوس آرام و حوضه رودخانه کلرادو شده است.

پژوهش سال 2015 دکتر کوک نشان داد: افزایش دما و کاهش بارش که توسط تغییرات اقلیمی حادث شده‌اند به سبب ریسک بی‌سابقه خشکسالی شدید در بخش‌های جنوب غربی و مرکزی دشت بزرگ ( Great Plains ) آمریکا است که این خشکسالی بدترین خشکسالی در هزاره اخیر خواهد بود، حتی بدتر از طوفان "داست بول" ( Dust Bowl ) یا "دهه 30 کثیف" که یک دوره طوفان‌های شدید شن بود که تا حد زیادی به محیط زیست و کشاورزی دشت‌های آمریکا و کانادا در طول خشکسالی شدید دهه ۱۹۳۰ آسیب زد و ناکامی تلاش‌های دیم‌کاری برای جلوگیری از فرسایش بادی علت این پدیده بود
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید