Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه زنبورداری فدراسیون بین المللی کشاورزی ارگانیک در تهران




نماینده فدراسیون بین المللی کشاورزی ارگانیک (آیفوآم) در ایران، از برگزاری نخستین کارگاه آموزش تخصصی زنبورداری ارگانیک در سیزدهم و چهاردهم تیرماه در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «احمدرضا اردکانی» امروز در نشست خبری گفت: طبق آمارهای جهانی بیش از یک میلیون کندوی عسل ارگانیک در دنیا وجود دارد که 70 درصد ‌آن متعلق به اروپا، 19 درصد امریکای لاتین، 10 درصد آفریقا و یک درصد مربوط به دیگر کشورهاست و بلغارستان، ایتالیا و فرانسه به ترتیب رتبه اول تا سوم تولید عسل ارگانیک جهان را به خود اختصاص داده اند.
به گفته وی، تولید محصول ارگانیک به مدیریت و اجرای دستورالعمل های خاصی نیازمند است تا بتواند در بازارهای رسمی و جهانی ورود پیدا کند.
وی اضافه کرد: اصول تولید فراورده های ارگانیک زنبور عسل، شاخص های اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی زنبور عسل، مقایسه سیستم های پرورش زنبور و تولید عسل ارگانیک با روش های مدیریتی رایج، آشنایی با قوانین، دستورالعمل ها و استانداردهای بین المللی تولید و تجارت، تمایز و شناسایی عسل های معمولی از ارگانیک در بازار، بررسی نژادهای بومی زنبورعسل در ایران (مقاوم بودن زنبورعسل و کندو به بیماری ها و آفات)، استفاه از تجارب کشورها به ویژه اروپایی در توسعه بازار عسل ارگانیک، ارزیابی ریسک، مشکلات تولید، تبدیل شاخص های کنترل کیفی، الزامات و دستورالعمل های برچسب گذاری بسته بندی و دستورالعمل های بازرسی و گواهی کلونی های زنبور و تولید عسل ارگانیک از اهداف برگزاری این کارگاه است.
اردکانی گفت: یکی از عوامل محدود تولید ارگانیک عسل رعایت فاصله استاندارد با بیولوژی پرواز زنبور عسل است؛‌ به این معنا که باید فاصله ایمنی پرواز زنبور از مکان کندو تا مزرعه و باغ های سمپاشی شده رعایت شود.
وی افزود: رعایت این فاصله شمار تولیدکنندگان عسل ارگانیک را محدود می کند.
نماینده سازمان فدراسیون بین المللی کشاورزی ارگانیک گفت: در فلسفه کشاورزی ارگانیک فقط بحث غذا مطرح نیست بلکه مسائل زیست محیطی باید مورد توجه قرار گیرد تا آب و خاک و محیط زیست با کود و سموم شمیایی آلودگی پیدا نکند.
وی یادآوری کرد: در سه دهه گذشته انجمن ارگانیک ایران سه کنفرانس بین المللی برگزار کرد و حتی سه بار دبیرکل فدراسیون جهانی جنبش های کشاورزی ارگانیک به ایران سفر کرده است.
در سال 2014 نیز دفتر نمایندگی فدراسیون بین المللی کشاورزی ارگانیک (آیفوآم) با همکاری انجمن ارگانیک ایران در تهران ایجاد شد و اکنون فعالیت رسمی دارد.
اردکانی محصولات ارگانیک ایران مانند پسته، زعفران، انار، انجیر ،گیاهان دارویی، چای و عسل را در جهان شناخته شده دانست و افزود: این محصولات تاییدیه های جهانی دارند و همین امر موجب افزایش ارزش افزوده این محصولات شده است.
دبیر اجرایی نخستین کارگاه آموزشی زنبورداری ارگانیک کشور اضافه کرد: این کارگاه با همکاری انجمن ارگانیک ایران، سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، نماینده سازمان فدراسیون بین المللی کشاورزی ارگانیک در تهران برپا می شود که ثبت نام در این کارگاه برای دانشجویان، تولیدکنندگان نمونه و اعضای انجمن ارگانیک نیم بهاست.
به گزارش ایرنا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ایجاد کارگروهی متشکل از وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف دستورالعمل صدور کد رهگیری خودرو برای حمل و نقل دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل را از مبدا تا مقصد فراهم کرده تا با این اقدام علاوه بر کاهش انتقال بیماری های دامی از قاچاق آن نیز جلوگیری کند.
اکنون صنعت زنبورداری کشور از 75 هزار زنبوردار فعال و هفت میلیون و 800 هزارکلونی زنبور عسل برخوردار است و پارسال بیش از 81 هزارتن عسل تولید شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید