Iranian Agriculture News Agency

با همکاری ووداکام ، ایرانسل و هوآوی

کشاورزی هوشمند در آفریقا شکل می گیرد

مخابرات و دیجیتال در بخش های مختلف اقتصاد باعث دگرگونی هایی شده است؛ این درحالی است که صنعت کشاورزی از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

کشاورزی هوشمند در آفریقا شکل می گیرد

مخابرات و دیجیتال در بخش های مختلف اقتصاد باعث دگرگونی هایی شده است؛ این درحالی است که صنعت کشاورزی از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

به گزارش ایانا از وبسایت techfinancials به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، تا سال 2050 جمعیت جهان 34 درصد بالاتر از جمعیت کنونی ، یعنی حدود 9.1 میلیارد نفر می رسد . همچنین این سازمان اشاره می کند که برای تغذیه این میزان جمعیت ، باید مواد غذایی 70 درصد افزایش یابد.

بنا به اعلام سازمان ملل متحد، تقریبا بخشی از این افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه ، شامل آفریقا روی می دهد. انتظار می رود بیشترین افزایش نسبی، 120 درصد در کشورهای کمتر توسعه یافته اتفاق بیفتد.

با این حال، مسئله تغذیه این جمعیت رو به رشد با تغییرات آب و هوایی که تاثیر منفی بر امنیت غذایی قاره می گذارد، تشدید می شود .

در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، به عنوان مثال، کشاورزی هنوز به نیروی کار وابسته است .

این درحالی است که باید دگرگونی درا ین بخش اتفاق بیفتد. بنابراین آزمایشگاه هوآوی X ( Huawei X Labs )(1)به تازگی طی گزارشی اعلام کرد، که پتانسیل اپراتورهای مخابراتی به گونه ای است که می توانند از طریق کشاورزی هوشمند به افزایش کارایی و بهره وری کشاورزان کمک کنند.

در این گزارش به فرصت های قابل توجه برای اپراتورهای مخابراتی در راستای ارائه خدممات اینترنت اشیاء به کل زنجیره ارزش کشاورزی اشاره شده است.

با توجه به گزارش Huawei X Labs ، این درحالی است که تخمین زده می شود که بازار اپراتورهای مخابراتی در بخش کشاورزی تا سال 2020 به 2.9 میلیارد دلار برسد.

500

نمودار بازار کشاورزی هوشمند (عکس: Huawei )

از عوامل کلیدی برای پذیرش این بازارها توسط جوامع می توان به توسعه روابط محلی، درک متقابل، راه حل های آزمایشی و یک محیط نظارتی مناسب اشاره کرد. تحکیم عناصر می تواند به ارایه بازار و ارقام محصولات و بهینه سازی ارزش بالقوه کمک کند.

آزمایشگاه هوآوی X ، برآورد کرد، کل بازار مخابراتی کشاورزی در منطقه خاور میانه، آفریقا در سال 2015 به 1.6 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود که این میزان به 3.2 میلیارد دلار تا سال 2020 برسد.

بازار مخابراتی کشاورزی (عکس: Huawei )

این گزارش می گوید، اپراتورهای مخابراتی می توانند جهان را در مقابله با چالش تغذیه جمعیت 9.5 میلیارد نفری، تا سال 2050 کمک کنند.

"این پتانسیل در برنامه های هوشمند کشاورزی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، کشاورزی دقیق، نظارت بر دام، سیستم های پرداخت، و پلت فرم های اطلاعات کشاورزی و معاملاتی وجود دارد. با این حال، برای ارائه فرصت ها، حمایت جمعی و همه ذینفعان را می طلبد."

با این حال، گزارش نشان می دهد که مسئله ارتباط همچنان یک مانع اصلی برای کشاورزی هوشمند در اتصال خدمات کشاورزی است.

موانعی که که در زمینه کشاورزی هوشمند باید برطرف شود ، شامل هزینه توسعه و نگهداری خدمات، نبود استانداردهای صنعت برای برنامه های کاربردی مدیریت داده ها و ماهیت پراکندگی بخش ها در کشاورزی است.

همچنین این گزارش به اینترنت اشیا از نوع narrowband IoT (NB-IoT) اشاره می کند ، که می تواند به عنوان پشتوانه ای قوی در حمایت از استاندارهای جهانی به شیوه اتصال LPWA (2) به کار رود ؛ به گونه ا ی که این روش می تواند ارتباط انواع اشیا را به اینترنت با در نطر گرفتن کارایی، هزینه پایین ، اتصال امن، و عمر طولانی باتری ، فراهم کند.

این درحالی است که سنسورها می توانند اطلاعات را در زمان واقعی درباره ارزیابی خاک، محصولات کشاورزی و هوا ، پیش بینی الگوهای آب و هوایی و نظارت بر تجهیزات و وسایل نقلیه ارائه کنند.

ووداکام( VODACOM ) (3) و ایرانسل همراه با هوآوی، برای راه اندازی اینترنت اشیا ( NB-IoT ) همکاری می کنند.

NB-IoT ، یک تکنولوژی جدید است که با استفاده از اینترنت اشیا به گونه ای کارآمد تر برای اتصال اشیاء به کار می رود به طوری که عمر باتری طولانی می شود و برای اتصال به اینترنت از طریق ارتباط گوشی همراه بهره می برد.

این درحالی است که ایرانسل و هوآوی به تازگی با همکاری یکدیگر به راه اندازی راه حل اندازه گیری هوشمند میزان آب ، نخستین اینترنت اشیا ( IoT-NB) ) در آفریقا اقدام کرده اند. این موارد به ایرانسل برای توسعه خدمات اش در زمینه اینترنت اشیا IoT-NB برای ایجاد بازارهای جدید کمک می کند. همچنین ایرانسل در نظر دارد تا فناوری LPWA را در نیجریه تا پایان سال 2018 و در کامرون، ساحل عاج، غنا، اوگاندا و زامبیا تا سال 2019 راه اندازی کند.

ایرانسل در حال حاضر به استقرار راه حل اینترنت اشیا در زمینه کشاورزی هوشمند در آفریقا روی آورده است . در سال 2016 راه حل های ردیابی دام را برای کمک به نظارت و ردیابی گاو گله داران در نیجریه فراهم کرد. دستگاه فناوری اطلاعات که با انرژی خوشیدی کار می کند می تواند در زمینه ردیابی و موقعیت گاو، فرستادن پیغام اضطراری در زمان خطر، به کار رود. این وسیله با استفاده از فناوری GPS به ردیابی محل گاو و محل جغرافیایی برای چرای دام اقدام می کند.

این درحالی است که این اپراتور مخابراتی در زمینه کشاورزی هوشمند و برنامه ریزی برای توسعه بیشتر راه حل های دیگر ی هم دارد.

همچنین ووداکام در زمینه ارتباط میان کشاورزان راه حلی مبتنی بر تلفن همراه برای کسب و کار کشاورزی و تعامل و داد و ستد با کشاورزان خرده پا راه اندازی کرده است . سرمایه گذاری مشترک طی بیش از سه سال در حدود R21 (راند: واحد پول آفریقای جنوبی)میلیون برآورده شده است، گفتنی است پلت فرم " Connected Farmer "، یک پلت فرمی مبتنی بر وب از نوع cloud-based (4)و نرم افزارهای تلفن همراه ارایه شده که امکان ارتباط هزاران کشاورز خرده پا را به زنجیره ارزش کشاورزی برای دسترسی به اطلاعات، خدمات، و بازار فراهم می کند.

کیو هنگ ، رئیس عملیات بازاریابی HUAWEI WIRELESS SOLUTION گفت: "ارتباط، جمع آوری وتجزیه و تحلیل داده در زمان واقعی از طریق برنامه های اینترنت اشیا و قابل اعتماد برای به حداکثر رساندن بازده و کاهش هزینه ها به یک نیاز مهم برای کشاورزان تبدیل شده است ."

وی افزود:"در نظر داریم با نوآوری مشترک توسط اپراتورهای مخابراتی، بتوانیم به پیاده سازی راه حل های هوشمند اینترنت اشیا و به ایجاد مزرعه متصل ( connected farm ) به عنوان یک واقعیت دست یابیم."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Huawei X Labs : یک پلت فرم تحقیقات جدید که اپراتورها، شرکای صنعتی و رهبران صنعت به طور مشترک در زمینه کاوش برای برنامه های کاربردی اینده تلفن همراه، نوآوری در کسب و کار و فناوری، و تبلیغ یک اکوسیستم صنعت باز همکاری می کنند.

2- ) low-power wide area (LPWA :یک فن آوری بی سیم که برای اتصال دستگاه ها به صورت پهنای باند کم، با تمرکز بر بهره وری انرژی انجام می شود.

3-شرکت مخابراتی آفریقایی است ، که دفتر مرکزی ان در Midrand افریقای جنوبی قرار دارد.

4- معماری داده در یک چرخه محاسباتی در یک مرکز داده اتفاق می افتد. جایی که تمام اجزای برنامه Cloud application توسط یک برنامه پیچیده پشتیبانی می شود تا به روز بودن، امنیت و یکپارچگی شان با سیستم های دیگر تضمین شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید