Iranian Agriculture News Agency

سخنان دبیرکل فائو در باره ضرورت سرمایه گذاری لازم برای مقابله با خشکسالی

برگزاری سمینار با همکاری ایران، هلند و فائو برای مقابله با خشکسالی/ جهان نیاز به آمادگی بهتر برای مقابله با اثرات ویرانگر خشکسالی دارد

"سرمایه گذاری در آمادگی و ایجاد انعطاف پذیری کشاورزان، نیاز اساسی برای رویارویی با خشکسالی شدید است. " این مطلب را خوزه گرازیانو دا سیلوا ، دبیر کل فائو، دیروز دوشنبه 19 ژوئن 2017 اعلام کرد.

برگزاری سمینار با همکاری ایران، هلند و فائو برای مقابله با خشکسالی/ جهان نیاز به آمادگی بهتر برای مقابله با اثرات ویرانگر خشکسالی دارد

"سرمایه گذاری در آمادگی و ایجاد انعطاف پذیری کشاورزان، نیاز اساسی برای رویارویی با خشکسالی شدید است. " این مطلب را خوزه گرازیانو دا سیلوا ، دبیر کل فائو، دیروز دوشنبه 19 ژوئن 2017 اعلام کرد.

به گزارش ایانا از سایت فائو، وی در مراسم افتتاحیه سمینار بین المللی خشکسالی که از سوی، ایران، هلند، و فائو سازماندهی شده بود، در مقر سازمان ملل متحد در رم سخنرانی کرد.

دبیر کل فائوگفت: "خشکسالی سال 2011 در سومالی که بیش از 250 هزار نفر از گرسنگی جان خود را از دست دادند ، به یاد داریم، مردم از بین می روند چراکه آمادگی لازم را در برابر اثرات خشکسالی ندارند و در عین حال معیشت آن ها به اندازه کافی انعطاف پذیر نیست."

گرازیانو دا سیلوا افزود: "سرمایه گذاری در آمادگی و انعطاف پذیری مسئله ای ضروری است. انجام این کار باعث می شود تا کشورها قبل از این که خیلی دیر شود اقدامات لازم را انجام دهند، این بدان معناست که کشاورزان و جوامع روستایی در موقعیت بهتری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی قرار می گیرند."

جان موتوروا، وزیر کشاورزی، آب و جنگلداری نامیبیا، گفت : " در زمانی که تغییرات آب و هوا، خشکسالی به عنوان یک چالش محسوب می شوند؛ همه کشورها مجبور هستند برای رویارویی با آن آماده باشند."

همچنین وی بر اهمیت موضوع سمینار، "پیش بینی، برنامه ریزی ، آمادگی : جلوگیری از تبدیل شدن خشکسالی به قحطی " تاکید کرد.

پتری تالاس، دبیر کل WMO (سازمان جهانی هواشناسی) گفت: " WMO ، دستورالعمل و اطلاعات علمی را به منظور تقویت خدمات ملی برای رسیدگی به خطرات خشکسالی برای بخش کشاورزی فراهم می کند. ما کشورها را به اقدام زودهنگام برای رویارویی با خشکسالی و حرکت به سمت یک رویکرد فعال تر تشویق می کنیم. "

گیلبرت اف. هونگبو، رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی IFAD) )، در سخنان خود با تاکید بر نیاز به شکستن چرخه بحران، فاجعه و امداد ، از جامعه بین المللی خواست تا به جای قرار دادن تمرکز روی امداد در زمان حال، به گونه ای فعال تر برای جلوگیری از پیشگیری حوادث آینده اقدام کنند.


وی گفت: "این به این معنا است که سرمایه گذاری در بخش کشاورزان خرده پا برای کمک به رسیدگی به چالش های بهره وری، دسترسی به بازارهای مالی و از همه مهم تر تشویق به کشاورزی هوشمند مبتنی بر آب و هوا از موارد ضروری است؛ چراکه زمانی که خشکسالی روی دهد، آن ها برای زنده ماندن ابزاری در اختیار خواهند داشت."

تلاش ها برای رویارویی با خشکسالی

سمینار امروز دارای اهداف بین المللی برای به روز کردن ابزار برای مقابله با اثرات خشکسالی است؛ به طوری که این مسئله (خشکسالی) نه تنها باعث گرسنگی و تلفات می شود بلکه باعث از دست رفتن سود اقتصادی تا هشت میلیارد دلار در سال می شود.

این درحالی است که اکنون نیاز به رویارویی با خشکسالی جهانی بیشتر شده است. چراکه تغییرات اقلیمی، خشکسالی شدید به صورت مکرر اتفاق می افتد. از دهه 1970، مناطق مختلف جهان که تحت تاثیر شرایط خشکسالی قرار گرفته اند، دو برابر شده اند.

براساس مطالعات فائو، این مشکل به خصوص در کشورهای در حال توسعه، بیشتر مشاهده می شود، جایی که کشاورزی بخش مهم اقتصاد این کشورها را تشکیل می دهد. بیش از 80 درصد آسیب و خسارت های ناشی از خشکسالی به کشاورزی در کشورهای در حال توسعه وارد شده است .

همچنین به ویژه آفریقا بین سال های 2005 و 2016، 84 خشکسالی ، 34 کشور آفریقایی را تحت تاثیر قرار داده است.

پیشگیری

باید به این نکته اشاره کرد که هیچ کمبودی در زمینه دانش، فن آوری و شیوه های مناسب برای پرداختن به مسئله خشکسالی، کمبود آب ، و پیامدهای ناشی از این چالش ها روی امنیت غذایی، کشاورزی و توسعه روستایی وجود ندارد.

در این سمینار ، کارشناسان از دانشگاه ها، جوامع علمی، انسانی، سیاستگزاری در نشست ها بر روی موارد مورد نیاز برای تغییر در مدیریت خشکسالی و چگونگی ایجاد این تغییرات بحث و گفت و گو می کنند: همچون روش هایی برای ارتباط کشاورزان با فناوری پیشرفته برای مقابله بهتر؛ گزینه هایی در زمینه واکنش های فعال تر و چگونگی مدیریت خشکسالی با توجه به دستور کار توسعه 2030 .

گفتنی است بیانیه پایانی، نتایج و توصیه هایی برای حرکت رو به جلو را ارائه خواهد کرد.

همکاری برای توانمند سازی کشاورزان کوچک

در 19 ژوئن 2017، سازمان جهانی هواشناسی و فائو تفاهم نامه ای برای تعمیق همکاری برای رویارویی با تنوع آب و هوا و تغییر ات اقلیمی امضا کردند، به طوری که این توافقنامه، "نشان دهنده اقدام فوری در برابر این چالش ها است. چراکه در غیر این صورت می تواند به تهدیدی برای جوامع انسانی، طبیعی و امنیت غذایی تبدیل شود. "

از طریق تقویت همکاری، دو سازمان در زمینه بهبود داده های هواشناسی کشاورزی، ابزار و روش ها و بهبود دسترسی کشاورزان کوچک به محصولات و خدمات یکدیگر کار می کنند به طوری که کشاورزان بتوانند ابزار پیش بینی را در مورد بروز خشکسالی در اختیار داشته باشند.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید