Iranian Agriculture News Agency

در راستای اهمیت منابع دریایی جهان و روز جهانی اقیانوس برابر با جمعه هشتم ژوئن

ساختمان مقر فائو در رم به رنگ آبی درآمد

ساختمان مقر فائو در رم در راستای حمایت از کمپین روز جهانی اقیانوس ها برابر با 8 ژوئن، دیروز به رنگ آبی درآمد. این اقدام به منظور اهمیت نقش مهم منابع دریایی جهان در مبارزه با گرسنگی، فقر و اطمینان بخشی به توسعه پایدار انجام شده است.

ساختمان مقر فائو در رم به رنگ آبی درآمد

ساختمان مقر فائو در رم در راستای حمایت از کمپین روز جهانی اقیانوس ها برابر با 8 ژوئن، دیروز به رنگ آبی درآمد. این اقدام به منظور اهمیت نقش مهم منابع دریایی جهان در مبارزه با گرسنگی، فقر و اطمینان بخشی به توسعه پایدار انجام شده است.

به گزارش ایانا از وبسایت فائو، ساختمان امپایر استیت نیویورک ( Empire State Building ) (1)، نیز در اقدامی مشابه به مناسبت روز جهانی اقیانوس ها، روز 8 ژوئن، آبی شد.

خوزه گرازیانو دا سیلوا دبیر کل فائو در یک پیام ویدئویی گفت: "این اقدام یک یادآوری اهمیت اقیانوس ها و دریاها است. چراکه این منابع 70 درصد از سطح سیاره ما را پوشش می دهند، و نیمی از اکسیژن جهان را تامین می کنند، و به 80 درصد از موجودات خدمت می کنند."

وی اشاره کرد ماهی ها برای سه میلیارد نفر در سراسر جهان حداقل 20 درصد از کل مصرف پروتئین حیوانی را تامین می کنند.

دبیر کل فائو گفت: "ما افتخار می کنیم که کلیدی ترین ابزارهای طراحی برای حفاظت از اقیانوس ها مورد بحث قرار گرفته و در دفتر مرکزی فائو به تصویب رسید، این خدمات عبارتند از کد رفتاری فائو برای مسئولیت شیلات(2)، توافقنامه اقدامات بندری توسط فائو (3) برای مقابله با ماهیگیری غیر قانونی، گزارش نشده و بدون قاعده ( IUU ) و دستورالعمل های داوطلبانه برای تامین امنیت شیلات و ماهیگیری در مقیاس کوچک (4).

روز جهانی اقیانوس جهانی امسال مصادف با کنفرانس سازمان ملل متحد بود که با هدف حمایت از اجرای 14 هدف توسعه پایدار در تضمین سلامت اقیانوس ها و دریاها در جهان برگزار شد.

این درحالی است که منابع آبی حدود 80 درصد از تمام تنوع زیستی را شامل می شوند ، همچنین در فراهم کردن مواد غذایی و تغذیه و درآمد نقش دارد. با این حال اقیانوس ها و دریاها در جهان تحت فشار زیادی هستند، که از آن جمله می توان به صید بی رویه، ماهیگیری غیر قانونی، گزارش نشده و بدون قاعده IUU) ) ، آلودگی دریایی و اسیدی شدن اقیانوس ها اشاره کرد.

گفتنی است کارشناسان فائو در کنفرانس اقیانوس در این باره به بحث و گفت و گو پرداختند که می توان به موضوعاتی همچون ایجاد شیلات پایدار؛ افزایش منافع اقتصادی برای جزایر کوچک در حال توسعه و کشورهای کمتر توسعه یافته و دسترسی به منابع دریایی و بازار برای کشاورزان خرده پا ؛ اجرا و استفاده از موافقتنامه اقدامات بندر برای جلوگیری از ماهیگیری غیرقانونی، گزارش نشده و بی قاعده اشاره کرد.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- ساختمان امپایر استیت : ( The Empire State Building) بُرج ۱۰۲ طبقه تجاری در محله منهتن در شهر نیویورک در ایالات متحده ا مریکا قرار دارد. ساختمان امپایر استیت در طول سال‌ها به یکی از "نمادهای کلان‌شهر نیویورک" تبدیل شده است. برج امپایر استیت از سال ۱۹۳۱ تا سال ۱۹۷۲ و تا پیش از ساخته شدن مرکز تجارت جهانی، بلندترین آسمان‌خراش در جهان محسوب می‌شد .

2- FAO Code of Conduct for Responsible Fisheries

3- FAO Port State Measures Agreement

4 Voluntary Guidelines for Securing Small-Scale Fisheries-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید