Iranian Agriculture News Agency

درختان فقط دی‌اکسیدکربن جذب نمی‌کنند

اثبات اهمیت جنگل‌ها در مقابله با گرمایش زمین/ تغییر کاربری اراضی جنگلی اقلیم خرد را گرم‌تر می‌کند

یافته جدید دانشمندان نشان می‌دهد که جنگل‌ها نقش پیچیده‌ای در خنک کردن سیاره زمین بر عهده دارند، نقشی که فراتر از جذب دی‌اکسیدکربن است.

اثبات اهمیت جنگل‌ها در مقابله با گرمایش زمین/ تغییر کاربری اراضی جنگلی اقلیم خرد را گرم‌تر می‌کند

یافته جدید دانشمندان نشان می‌دهد که جنگل‌ها نقش پیچیده‌ای در خنک کردن سیاره زمین بر عهده دارند، نقشی که فراتر از جذب دی‌اکسیدکربن است.

به گزارش ایانا از شبکه اخبار محیط زیست ، در مقاله جدید چاپ شده در مجله تغییر آب و هوای طبیعت تاکید شده است که درختان بر تغییر آب و هوا از طریق تنظیم تبادل آب و انرژی بین سطح زمین تاثیر دارند، تاثیر مهمی که باید مورد توجه سیاستگزاران برای حفظ جنگل‌ها قرا گیرد.

استادیار مدل‌سازی محیط زیست و تجزیه و تحلیل فضایی در دانشگاه اوهایو، کایگونگ یوآ از محققان این مطالعه می‌گوید: "جنگل‌ها نقش مهمی در خنک کردن سطح نواحی زمین بازی می‌کنند، نقشی بیش از انچه ما فکر می‌کردیم". به گفته یوآ این مسئله واقعا می‌تواند در حفاظت از جنگل‌ها و مقابله با تغییرات آب و هوا ارزشمند باشد.

تا به حال، دانشمندان تصور ناقصی از عملکرد اکوسیستم در تحت تاثیر قرار دادن تغییرات آب و هوا به‌صورت محلی داشتند. آنها نمی‌دانستند که چگونه، کجا و چه زمانی نقش جنگل‌ها موثر است. دانشمندان در این مطالعه با پرداختن به هر سه سوال در مورد تاثیر اکوسیستم جنگلی بر تغییرات آب و هوا توانستند بینش جدیدی را در مورد تغییر کاربری اراضی و اثرپذیری اقلیم خرد ارائه دهند.

محققان داده‌های هواشناسی محلی را با دیگر داده‌های هواشناسی ماهواره‌ای و سیستم‌های دیگر نظارتی زمین جمع‌آوری کردند. آنها تفاوت‌های مهمی بین تبادل حرارت در سطح مناطق جنگلی در مقایسه با زمین‌های کشاورزی و چراگاه‌ها، پیدا کردند. این مطالعه به آنها اجازه داد تا تغییر درجه حرارت در سطح را از یک نوع پوشش گیاهی تا نوع دیگری از پوشش گیاهی به‌دست آورند. همچنین مکانیسم‌های مختلف هدایت کننده این تغییرات را بررسی کنند.

آنها دریافتند جای تعجب نیست که جنگل‌ها اغلب به خنک کردن مناطق معتدل و گرمسیری و به گرم شدن مناطق مرتفع شمالی در جهان کمک می‌کند.

یافته‌های به‌دست آمده نشان داد که اطلاعات پیشین در مورد خنک‌کنندگی در مناطق میانی و کم ارتفاع که تقریبا به طور قوی از داده‌های ماهواره‌ای استفاده شده بود، به‌طور قابل توجهی کمتر از آنچه بود که برآورد شده است، زیرا داده‌های هواشناسی ماهواره‌ای فقط زمان هوای صاف را در نظر گرفته و داده‌های مربوط به روزهایی با پوشش ابر را از دست داده است.

علاوه بر این، محققان در این مطالعه نشان دادند که مکانیسم مسئول تنظیم درجه حرارت در سطح - به‌خصوص انتقال آب و گرما از زمین به اتمسفر به‌وسیله تبخیر و تعرق - از آنچه قبلا تصور می‌شد، مهم‌تر است. در واقع، به‌نظر می‌رسد بسیاری از داده‌ها در اغلب موارد مرتبط به انرژی خورشید اهمیت بیشتری دارد.

مطالعات قبلی بیشتر بر روی بازتاب نور خورشید توسط جنگل‌ها متمرکز بوده است. به‌طور مثال جنگل‌هایی با رنگ تیره‌تر مانند سبز تیره همیشه در مناطق آفتابی گرما را بیشتر جذب می‌کنند و در برخی موارد می‌توانند باعث افزایش درجه حرارت در مقیاس محلی شوند.

محقق دیگر این مطالعه رایان برایت از انیستیتو اقتصادزیستی نروژ می‌گوید: در حالی‌که اغلب جنگل‌ها بیش از مراتع و اراضی کشاورزی تابش خورشید را جذب می‌کنند، رطوبت بیشتری را هم به اتمسفر وارد می‌کنند و اجازه بیشتری به اختلاط هوا در نزدیکی سطح زمین به نسبت پوشش‌های گیاهی کوتاه‌تر می‌دهند. برایت اضافه می‌کند آنچه ما پیدا می‌کنیم در این مکانیسم مهمتر است، حتی در برخی از نواحی مرتفع‌تر، جایی که انعکاس نور از سطح بیشتر است.

این مطالعه برای تصمیم‌گیران در تغییر کاربری اراضی جنگلی خیلی مهم خواهد بود. در اصل در رقابت رو به افزایش به‌دست آوردن منابع زمین برای تولید مواد غذایی و دام در جهان، سیاست‌های حفاظت از جنگل به‌ویژه در تلاش‌ها برای کاهش تغییرات آب و هوا بسیار عاقلانه خواهد بود، این حفاظت همچنین در مقابله با گرم شدن‌های اقلیم خرد محلی نیز حیاتی است.

یوآ در نتیجه‌گیری این مطالعه تاکید می‌کند که نتایج این تحقیقات در شناسایی مناطق برای حفاظت از جنگل‌ها و احیای جنگل یا ایجاد جنگل‌های جدید می‌تواند بسیار مفید باشد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960110-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید