Iranian Agriculture News Agency

دانشمندان آفتی را یافتند که به سرعت در حال از بین بردن مزارع آفریقاست

خطر کاترپیلار در کمین آسیا

دانشمندان ردپایی از آفت برگخوار کاترپیلار را در مزارع آفریقا یافته‌اند که به سرعت در حال گسترش در این قاره است و می‌تواند تا چند سال آینده به آسیا و مدیترانه نیز برسد.

خطر کاترپیلار در کمین آسیا

دانشمندان ردپایی از آفت برگخوار کاترپیلار را در مزارع آفریقا یافته‌اند که به سرعت در حال گسترش در این قاره است و می‌تواند تا چند سال آینده به آسیا و مدیترانه نیز برسد.

به گزارش ایانا از رویترز، دانشمندان مرکز بین‌المللی کشاورزی و علوم زیستی مستقر در بریتانیا، مطالعه‌ای را روز دوشنبه منتشر کردند که عنوان می‌کند: این آفت، پیش از این از قاره آمریکا خارج نشده بود، اما حالا انتظار می‌رود که با توجه به محدودیت‌های موجود در زیستگاه‌های آفریقا به سرعت در چند سال در این ناحیه، گسترش پیدا کند. این نوع آفت عمدتاً به نقاط رشد ذرت‌های جوان حمله می‌کند.

رئیس گروه تحقیقاتی این مرکز تحقیقاتی، متیو کوک احتمال می‌دهد که این آفت در حالت بالغ به آفریقا وارد شده باشد یا توده‌ای از تخم آفت، از طریق پروازهای مستقیم تجاری به این قاره رسیده باشد و در نهایت در قاره آفریقا به‌دلیل توانایی خود در پرواز گسترده شده باشد.

این آفت برگخوار در آمریکا که بومی شمال و جنوب آمریکاست، به‌عنوان آفتی که تمایل به مهاجرت دارد، شناخته شده است. با توجه به حمله آین آفت به گیاه ذرت که محصول استراتژیک آفریقاست، گسترش این آفت می‌تواند به‌طور جدی امنیت غذایی این قاره را تهدید کند.

شیوع آفت در حال حاضر در زامبیا، زیمباوه، مالاوی و آفریقای جنوبی توسط سازمان ملل گزارش شده است و بر اساس اعلام FAO این بیماری در هفته گذشته به نامیبیا و موزامبیک نیز رسیده است.

پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی و علوم زیستی شواهدی از دو گونه این آفت برگخوار برای نخستین‌بار در غنا به‌دست آورند و برای نخستین‌بار دانشمندان در حال تحقیق برای مشخص کردن چگونگی گسترش این آفت هستند. آنها همچنین روی این موضوع نیز کار می‌کنند که چگونه کشاورزان می‌توانند از راه‌های سازگار با محیط زیست این آفت را کنترل کنند.

متیو کوک درباره گسترش این آفت می‌گوید: با وجود این که این آفت برگخوار غالباً به‌عنوان آفت ذرت ثبت شده است، اما در بیش از 100 گونه محصول و گیاه دیگر مانند برنج، نیشکر، کلم، چغندر و سویا نیز گزارش شده است.

وی هشدار داد که شیوع این آفت می‌تواند زیان‌های ویرانگر و جدی را متوجه کشاورزان کند و در حال حاضر مهم‌ترین اقدام این است که بهترین استراتژی برای کنترل این آفت را به‌دست آوریم./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

منبع: رویترز

L-951119-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید