Iranian Agriculture News Agency

شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران خواستار شد:

تغییر کاربری واحدهای گوشتی بوقلمون به مادری در چارچوب قانونی

نمایندگان صنعت بوقلمون ایران، دیروز طی نشستی با مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی، به همراه رئیس گروه سایر ماکیان خواسته‌های خود را با این مقام مسئول در میان گذاشتند.

تغییر کاربری واحدهای گوشتی بوقلمون به مادری در چارچوب قانونی

نمایندگان صنعت بوقلمون ایران، دیروز طی نشستی با مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی، به همراه رئیس گروه سایر ماکیان خواسته‌های خود را با این مقام مسئول در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی، به همراه کارشناسان طیور و بوقلمون این وزارتخانه، در مراسم افتتاحیه ساختمان شرکت تعاونی، حضور داشته و از نزدیک با مشکلاتی که این صنعت را درگیر کرده آشنا شدند.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این صنعت، چگونگی تصمیم‌گیری مسئولان وزارتخانه درباره تغییر کاربری واحدهای گوشتی به مادری است. این در حالی است که صدور مجوز بیش از حد و افزایش ظرفیت واحدهای مادری در چنین شرایطی که هنوز مصرف سرانه به میزان دلخواه نرسیده، تعادل بازار را به هم زده و عاقبت این صنعت را به ورطه‌ای می‌کشد که هم‌اکنون بیشتر تولیدکنندگان مرغ با آن درگیر هستند.

بنابراین تولیدکنندگان بوقلمون گوشتی، ضمن تأکید بر تلاش‌های وزارتخانه در حمایت از تولیدکنندگان این صنعت، از مسئولان خواستار شدند تا برنامه منسجم و قانون‌مندی درباره تغییر کاربری واحدها اعمال کنند. منطقی است که همیشه ظرفیت تولید مادری‌ها کمی پایین‌تر از واحدهای گوشتی باشد و تنظیم این بازار، با سوپاپ واردات جوجه یکروزه از خارج از کشور صورت گیرد؛ بنابراین تعطیلی واردات خطرناک است، زیرا به‌عنوان مثال، شاید روزی برسد که با بروز مشکلات و خسارات سنگین و کاهش تولید جوجه یکروزه صنعتی بوقلمون در ایران، نتوان نیاز واحدهای گوشتی را برآورده کرد. چون رابطه با کشورهای خارجی در آن برهه از بین رفته و ایجاد ارتباط مجدد، دشوار و شاید غیرممکن باشد. در همین روزها که بیماری آنفلوآنزا در کشور شیوع یافته، لازم است تا در صورت نیاز، دست به دامان واردات جوجه شد و اگر در چنین شرایطی، راه تجارت بسته باشد، نمی‌توان به سرعت برای واردات برنامه‌ریزی داشت.

وزارت جهاد کشاورزی معتقد است با توجه به اینکه هم‌اکنون ظرفیت پرورش 47 هزار قطعه بوقلمون در کشور وجود دارد، این وزارتخانه بیشتر با تکیه بر تولید داخلی گله‌های مولد و گوشتی برنامه‌ریزی می‌کند. هرچند طبق آخرین آمارها مصرف سرانه کشور حدود 350 گرم است، اما این مقدار باید تا پایان برنامه ششم به بیش از 400 گرم برسد؛ بنابراین رشد متوسط سالانه 10 درصد برای مصرف بوقلمون در نظر گرفته شده که در حال حاضر، چهار واحد فعال مادری در کشور هستند و تولید دو میلیون و 200 هزار قطعه جوجه را بر عهده دارند. با این حال، برخی واحدهای مادری، درخواست تولید برای سن دوم را داشتند که فعلا در سال جاری، مجوزی برای آن صادر نشده است.

به گفته تولیدکنندگان، تا زمانی که بازار کشش تولید بیشتر بوقلمون را ندارد، افزایش ظرفیت مادری، تصمیم به جایی نخواهد بود و موجب به هم ریختن بازار می‌شود؛ زیرا شرایط بوقلمون و مدیریتی که در این صنعت وجود دارد با صنعت مرغ بسیار متفاوت بوده و تحت حمایت شرکت پشتیبانی نیست و نمی‌توان آن را کالای استراتژیک محسوب کرد. اکنون نیز قیمتی که برای بوقلمون زنده تعیین شده (هفت‌هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم) متعادل بوده و نباید کمتر از هفت‌هزار و بیشتر از هشت‌هزار تومان باشد تا حاشیه سود مطمئنی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده رقم بخورد.

در ادامه این نشست، مدیر ترویج و فرهنگ سازی تعاونی صنعت بوقلمون ایران، ضمن اشاره به سرانه مصرف 350 گرمی گوشت بوقلمون در ایران، گفت: این در حالی است که آمارها مصرف 11 کیلوگرمی برای اروپا و هشت کیلوگرمی برای آمریکا را نشان می‌دهد.

کامبیز جعفری معتقد است: چنین آمارهایی می‌تواند به‌عنوان زنگ هشدار درباره سلامت در تغذیه ایرانی‌ها باشد؛ زیرا پایین بودن سرانه مصرف در داخل، به‌علت عدم آگاهی عموم و نبود اطلاع رسانی این گوشت با ارزش است که یکی از سالم‌ترین منابع پروتئینی جهان به‌شمار می‌رود.

به گفته وی، در همین راستا مسئولان دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی، با درک این مسئله و رابطه مستقیم غذای سالم و جامعه سالم، عزم خود را جزم کرده و با درایت و تعامل با تولیدکنندگان شریف این بخش و بهره‌گیری از راهکارهای روز دنیا (زنجیره‌های تولید) شرایط را برای تولیدکنندگان گوشت بوقلمون، بهبود می‌بخشند.

جعفری در پایان افزود: امید می‌رود که مصرف این گوشت با کمک مسئولان و تولیدکنندگان به سطحی ایده‌آل و نزدیک به آمارهای جهانی برسد. بنابراین در جلسات فشرده کارشناسی در تعاونی صنعت بوقلمون، تبادل نظر واقعی صورت گرفته و با استفاده از خرد جمعی، بهترین تصمیمات برای ارتقای این صنعت، اتخاذ خواهد شد./

V-951005-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید