Iranian Agriculture News Agency

با حضور زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بندرعباس

سامانه پایش لحظه‌ای کشند قرمز، مواد مغذی و هیدروکربنی افتتاح شد

سامانه پایش لحظه‌ای کشند قرمز، مواد مغذی و هیدروکربنی با حضور اسکندر زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در بندرعباس افتتاح شد.

سامانه پایش لحظه‌ای کشند قرمز، مواد مغذی و هیدروکربنی افتتاح شد


سامانه پایش لحظه‌ای کشند قرمز، مواد مغذی و هیدروکربنی با حضور اسکندر زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در بندرعباس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به بندرعباس، با افتتاح این سامانه در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، به‌صورت لحظه‌ای مشکلات مرتبط با آب‌های خط ساحلی رصد و به ذی‌نفعان هشدارهای لازم ارائه خواهدشد.

به گفته فرشته سراجی، کارشناس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، این سامانه با اعتبارات استانداری احداث شده و احتمال آلودگی‌های نفتی، شکوفایی جلبکی یا افزایش مواد مغذی در خط ساحلی نزدیک به اسکله شیلات را به‌صورت لحظه‌ای به پرورش‌دهندگان ماهی و میگو یا صاحبان آب‌شیرین‌کن‌ها گزارش خواهد کرد.

وی به خبرنگار ایانا گفت: از آنجا که بیشترین مشکل شکوفایی جلبکی در خطوط ساحلی رخ می‌دهد، برای مقابله با خسارات ناشی از علوم جلبکی، نیازمند ایستگاه‌های مختلف دیگری در خط ساحلی هستیم تا تمام سواحل خلیج فارس و دریای عمان تحت پوشش قرار گیرد.

سراجی بیان کرد: این سامانه به‌صورت پایلوت (آزمایشی) در نزدیکی بندر شیلات راه‌اندازی شده، اما نیازمند احداث سامانه‌های دیگری در بندرهای جاسک و لنگه هستیم. همچنین باید در جنوب غربی تنگه هرمز نیز ایستگاه رصد شکوفایی جلبکی احداث شود، زیرا بیشترین احتمال ورود جلبک‌های عامل کشند قرمز به خلیج فارس از این ناحیه است.

وی ادامه داد: به کمک ایستگاه پایش لحظه‌ای، به محض آنکه تعداد جلبک‌ها از حد استاندارد افزایش یابد یا آلودگی نفتی در سطح آب گزارش شود، مراتب به پرورش‌دهندگان ماهی و میگو گزارش می‌شود تا تدابیر خاص برای حفاظت از مزارع خود داشته باشند یا اینکه به دارندگان آب‌شیرین‌کن‌ها هشدار می‌دهیم تا آب را قبل از بلوم کامل جلبکی در مخازن ذخیره کنند یا از اعماق دیگری آب برداشت کنند تا برای فیلترهای آنها مشکل گرفتگی ایجاد نشود.

به گفته این کارشناس، شکوفایی جلبکی به‌دلیل افزایش مواد مغذی در آب‌های ساحلی و تغییر دما رخ می‌دهد و تکثیر سریع جلبک‌ها به عامل بازدارنده‌ای برای ادامه حیات آبزیان تبدیل می‌شود. این مسئله صنعت شیلات را متأثر می‌کند./

L-950917-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید