Iranian Agriculture News Agency

مشکلات صنعت قارچ خوراکی ایران در گفت‌وگو با ایانا بررسی شد؛

صدور قارچ‌گونه مجوزهای تأسیس، آفت جان قارچ شد/ کاهش میزان مصرف همراه با مازاد تولید

روبه‌رو شدن صنعت قارچ خوراکی کشور با مازاد تولید به‌دلیل صدور مجوزهای بی‌ضابطه توسط ارگان‌های متعدد، همراه با کاهش سرانه مصرف در کشور این صنعت را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است؛ به‌طوری‌که کارشناسان این صنعت معتقد هستند اگر هرچه سریع‌تر دریچه صادرات بر مازاد تولید قارچ خوراکی کشور باز نشده و موانع بر سر راه آن برداشته نشود، شاهد شرایط بدتر برای این صنعت و تعطیلی بیشتر سالن‌های تولیدی خواهیم بود.

صدور قارچ‌گونه مجوزهای تأسیس، آفت جان قارچ شد/ کاهش میزان مصرف همراه با مازاد تولید


روبه‌رو شدن صنعت قارچ خوراکی کشور با مازاد تولید به‌دلیل صدور مجوزهای بی‌ضابطه توسط ارگان‌های متعدد، همراه با کاهش سرانه مصرف در کشور این صنعت را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است؛ به‌طوری‌که کارشناسان این صنعت معتقد هستند اگر هرچه سریع‌تر دریچه صادرات بر مازاد تولید قارچ خوراکی کشور باز نشده و موانع بر سر راه آن برداشته نشود، شاهد شرایط بدتر برای این صنعت و تعطیلی بیشتر سالن‌های تولیدی خواهیم بود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور در این باره به خبرنگار ایانا گفت: طی 20 سال گذشته میزان تولید قارچ از پنج‌هزار تن به 180 هزار تن رسید و همراه آن میزان مصرف نیز از 0.26 به 1.2 کیلوگرم افزایش یافت، اما در سال‌های اخیر به‌دلیل رکود اقتصادی و تورم حاکم بر آن میزان مصرف کاهش یافته است. کاهش میزان مصرف همراه با مازاد تولید و افزایش قیمت نهاده‌های اولیه، تولیدکنندگان این بخش را با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است.

محمدحسن افشار با اشاره به صدور بی‌ضابطه مجوز تأسیس سالن پرورش قارچ توسط ارگان‌ها و دستگاه‌های غیرتخصصی، افزود: صدور مجوزهای بی‌ضابطه توسط ارگان‌های غیرتخصصی باعث تولید بیش از نیاز بازار و برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای این محصول شده است، ضمن اینکه تعداد زیادی از این سالن‌ها به‌دلیل مشکل ساختاری طرح و عدم برآورد دقیق از میزان هزینه، یا نیمه‌کاره رها شده یا اینکه در سال نخست یا دوم تولید با بدهی‌های بالای بانکی تعطیل شده‌اند.

وی فراهم کردن زمینه‌های صادرت را بهترین راهکار برای خروج از شرایط کنونی حاکم بر صنعت قارچ خوراکی کشور دانست و بیان کرد: با کاهش توان خرید مردم و افزایش تولید، صنعت قارچ خوراکی با انباشتگی روبه‌رو شده است، در این شرایط بهترین راهکار توسعه بازارهای صادراتی است که محقق شدن آن نیازمند کمک و همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه و راه و شهرسازی است.

افشار با بیان اینکه ما توان صادرات 30 تا 50 هزار تن صادرات قارچ خوراکی را در سال داریم، ادامه داد: در حال حاضر بیشترین صادرات قارچ خوراکی به کشور عراق انجام می‌شود، اما مشکلاتی بر سر راه توسعه صادرات با این کشور وجود دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان عدم همکاری گمرک این کشور با ایران و توقف بیش از حد وسایل حمل محصولات در پشت مرزها نام برد، همچنین به‌دلیل برخودار نبودن از یک حکومت مرکزی قدرتمند، بازاری پرنوسان دارد و هیچ‌گاه نمی‌توان درباره آن برنامه‌ریزی درستی داشت.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که اخیراً در مرز عراق پیش آمده است، جلوگیری از ورود کامیون‌های ایرانی به داخل خاک عراق است. آنها به بهانه‌هایی که قابل قبول نیست، محصول را در مرز از کامیون‌ها ایرانی خالی کرده و به کامیون‌های عراقی منتقل می‌کنند؛ این امر باعث کاهش کیفیت و افت قیمت محصول می‌شود. ما برای رفع این مشکل پیشنهاد دادیم که کامیون‌های عراق مستقیم در خاک ایران عمل بارگیری محصول را انجام دهند، اما ارگان‌های مسئول تاکنون اقدام جامعی را انجام نداده‌اند.

رئیس هیأت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور یادآور شد: سایر کشورهای منطقه نیز مشتری قارچ ما هستند، اما پناسیل این کشورها در مجموع کمتر از توان تولیدی کشور ما است؛ به‌طوری‌که دبی 80 هزار تن، قطر چهارهزار تن، کویت سه‌هزار و 900 تن و بحرین دوهزار تن سرانه مصرف دارند که در صورت صادرات به تمام این کشورها، باز هم ما با مازاد تولید روبه‌رو خواهیم بود ضمن اینکه رقبای بزرگی همچون هلند و ترکیه نیز در این بازارها حضور فعال دارند.

افشار در پاسخ به این پرسش که آیا برای بازار روسیه اقدامی انجام شده است، تأکید کرد: بر اساس آمارهای غیررسمی مصرف سرانه قارچ خوراکی در روسیه بیش از 425 هزار تن و میزان تولید این کشور بسیار کمتر از نیاز آن است. با وجود کشورهای قدرتمندی در بازار قارچ خوراکی این کشور مانند لهستان و هلند به‌دلیل تمایل و علاقه‌مندی کشور روسیه به محصولات ایران به دنبال راهیابی به بازار این کشور هستیم.

وی بزرگ‌ترین مشکل پیش روی صادرات را هزینه بالای حمل و نقل و نبود وسایل مناسب عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر دو تا سه شرکت بزرگ هوایی در کشور وجود دارند که تعداد اندکی هواپیمای مناسب حمل و نقل محصولات کشاورزی در اختیار دارند. این شرکت‌ها گاهی نیز محصولات را با هواپیماهای مسافربری جابه‌جا می‌کنند که در برخی از روزهای سال به‌دلیل ترافیک و حجم مسافر از این کار نیز خودداری می‌کنند و نمی‌توان در تمام طول سال روی آنها حساب کرد.


صدور مجوز توسط ارگان‌های متعدد و غیرمتخصص متوقف کنید

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی نیز با انتقاد از صدور مجوز از طریق چندین ارگان دولتی و غیردولتی گفت: از دلایل آشفتگی در تولید و بازار صدور مجوز توسط ارگان‌های متعدد است که معمولاً هیچ ارتباطی و هماهنگی با یکدیگر ندارند و بدون برنامه در حال انجام این اقدامات هستند.

غلامعلی اسلامی‌زاده افزود: معمولاً این مجوزها برای واحدهای تک‌سالنی صادر می‌شود که امکان نگهداری محصول را ندارد و به محض تولید آن را وارد بازار می‌کنند. فرصت‌طلبان از این شرایط بهره می‌برند و محصول را با پایین‌ترین قیمت خریداری می‌کنند به این شکل به تولید و اشتغال پایدار آسیب می‌زنند.

وی خواستار توقف صدور مجوز توسط ارگان‌های متعدد و غیرمتخصص شد و بیان کرد: معمولاً این ارگان‌ها خود را ملزم به پاسخگوی نمی‌دانند و با تکیه بر قدرت نهادهای که اجازه صدور مجوز را به آنها داده با بی‌ضابطگی تولید کشور را تهدید می‌کنند.

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در پاسخ به این پرسش که پیشنهادش برای خروج از شرایط به‌وجودآمده چیست، ادامه داد: هر 10 یا 12 سالن تشکیل یک شرکت واحد بدهند و تولید خود را خطی کرده و تحت یک مدیریت واحد کار کنند تا از شدت و تخریب موج به‌وجودآمده کاسته شود.

اسلامی‌زاده از دیگر مشکلات صادرات را نداشتن مجوز مرز هوایی در فرودگاه‌های استانی عنوان کرد و یادآور شد: به‌دلیل وجود این مشکل ما مجبور هستیم محصولات را از طریق فرودگاه امام خمینی ارسال کنیم. این کار علاوه بر هزینه حمل و نقل، زمان بر بوده و باعث افت کیفیت محصول می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که ما با آن روبه‌رو هستیم، تفاوت در روزهای تعطیل ایران و سایر کشورها و تعطیلات مناسبتی پراکنده در ایران است. این امر باعث شده است که روزهای تعطیل گمرک در ایران با سایر کشورها متفاوت باشد و صادرات را با اختلال روبه‌رو کند.

اسلامی‌زاده در پایان با بیان اینکه هزینه تمام‌شده برای هر کیلوگرم قارچ شش‌هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن پنج‌هزار تا پنج‌هزار و 800 تومان است، تأکید کرد: اگر زیرساخت‌های صادراتی و حضور محصولات ما در بازارهای خارجی فراهم نشود، به‌زودی شاهد تعطیلی تعداد بیشتری از واحدهای تولید قارچ خواهیم بود./

G-950903-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید