Iranian Agriculture News Agency

یک تجربه جهانی درباره خشکسالی و تأمین آب کشاورزی؛

کم‌آبی و چالش‌های پیش روی کشت بادام در ایالت کالیفرنیا/ تولید شرورانه یا رسوایی بزرگ!؟

ایالت کالیفرنیا حدود 80 درصد از بادام جهان را تأمین می‌کند، اما حدود 10 درصد از آب کشاورزی این ایالت را مصرف می‌کند.

کم‌آبی و چالش‌های پیش روی کشت بادام در ایالت کالیفرنیا/ تولید شرورانه یا رسوایی بزرگ!؟


برای سال دوم، به کشاورزان منطقه از آب موجود در کانال‌های فدرال که در محدوده طرح مرکزی بودند و با آب باران یا آب حاصل از ذوب یخ‌ها که در نواحی مرطوب تر شمال کالیفرنیا در قلب کشاورزی این ایالت بودند، هیچ سهمی تخصیص نیافت. این مسأله باعث شد حداقل نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در سال 2014 در این منطقه کاهش یابد.


ترجمه: عبدالصمد محمودی

ایالت کالیفرنیا حدود 80 درصد از بادام جهان را تأمین می‌کند، اما حدود 10 درصد از آب کشاورزی این ایالت را مصرف می‌کند.
ایالت کالیفرنیا در یک بازه زمانی به یک خشکسالی نابودگر وارد شد و ساکنان این ایالت با یک درخواست غیرقابل پیش بینی برای پایین آوردن استفاده از آب روبرو شدند، تقریباً هر کس، دیگری را سرزنش می‌کرد؛ اما شاید بیش از آن که «کسی» می‌بایست بابت این مسأله سرزنش شود، لازم بود «چیزی» سرزنش شود. کالیفرنیا حدود 80 درصد از بادام دنیا را پرورش می‌دهد، در حالی‌که به دلایلی آن‌ها می‌توانند علت بحران خشکسالی باشند؛ کاشتن یک بادام تشنه آب زیادی می‌برد و بادام‌ها به تنهایی حدود 10 درصد از آب کشاورزی این ایالت را مصرف می‌کنند. کشاورزی به طور کلی حدود 80 درصد از آب این ایالت را مصرف می‌کند؛ که این مسأله نشان می‌دهد، بادام‌ها بیش از 8 درصد از ذخیره قبلی آب در این ایالت را مصرف می‌کنند؛ یعنی بیش از مصرف کل شهر لس‌آنجلس.
بنابراین در حال حاضر، پرورش دهندگان بادام در این ایالات در حال مدیریت افکارعمومی به این سمت هستند که هسته‌های بادام برای سیستم‌های گوارشی بسیار مفید هستند تا بدینوسیله از شدت انتقاداتی که به سوی آن‌ها نشانه رفته بکاهند. «استیسی هامبل» مدیر بازاریابی هیئت مدیره کِشت‌کنندگان بادام کالیفرنیا ABC می‌گوید: «همه مواد غذایی آب مصرف می‌کنند» و «وقتی شما بدون درک موقعیت تنها می‌خواهید «یک گالن» آب مصرف شد، ممکن است «بسیار زیاد» به نظر برسد. این در حالی است که بادام از بسیاری از مواد غذایی دیگر آب کمتری مصرف می‌کند.

تولید نیمی از سبزیجات و میوه آمریکا در کالیفرنیا

کالیفرنیا حدود نیمی از سبزیجات و میوه آمریکا را تولید می‌کند. پروفسور «ریچارد هویت» کارشناس اقتصاد کشاورزی در دانشگاه کمپ دیوید کالیفرنیا معتقد است؛ «گفتن اینکه کاشتن یک محصول خاص در دوره خشکسالی شرم‌آور است؛ نه مفید است و نه منصفانه». بادام یک محصول بازاری است و مردم آن را دوست دارند. خشکبارها نیز مانند هلو و زردآلو آب زیادی مصرف می‌کنند. کنار گذاشتن بادام که یک محصول سالم و با آب‌بری مناسب و همچنین تقاضای بالا در بازار است، کاری عبث و بهیوده است.
مصرف بادام آمریکا در یک دهه گذشته بیش از سه برابر شده است. گرچه تا حدودی کاشت این دانه‌ها محدود شده است، با این اوصاف، اخیراً بادام از بادام زمینی، به عنوان یکی از اسنک‌های محبوب در همین خانواده، پیشی گرفته است. چرا که بادام می‌تواند در کاهش چاقی، دیابت و آرتروز بسیار مؤثر افتد و حتی براساس یکی از تحقیقات معتبر اخیر، بادام می‌تواند در کاهش سرطان و آلزایمر نیز مؤثر باشد. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما باید گفت در قفسه‌های مغازه‌های کالیفرنیا بجز پاکت‌های بادام، می‌توان شیشه‌های حاوی بادام و بسته بندی‌هایی از کره بادامی و کارتون‌های شیر بادام را نیز یافت. پرورش دهندگان بادام و سایر گروه‌های وابسته به آن‌ها حتی معتقدند که پوست هسته این بادام‌ها می‌توانند برای تغذیه چارپایان شیرده نیز مورد استفاده قرار گیرد، که این مسأله نه تنها کمک می‌کند تا یک شیر بادامی تولید شود بلکه باعث می‌شود تا مزه شیر گاو که با روش‌های قدیمی استحصال می‌شد، نیز بهبود یابد.

انتقاد از صادرات بادام به چین در راستای بحث آب مجازی
بیش از دو سوم محصولات بادام ایالت کالیفرنیا صادر می‌شود که عمده صادرات آن نیز به چین اتفاق می‌افتد که البته این مسأله با انتقاداتی نیز مواجه است، چرا که منتقدین معتقدند این مسأله باعث صادرات آب مجازی و بسیار با ارزشی به این کشور می‌شود. براساس گزارشی از هیأت مدیره پرورش‌دهندگان بادام در کالیفرنیا، سال گذشته از محل فروش بادام حدود 11 میلیارد دلار عاید این ایالت شد. این رقم تقریباً معادل 15 درصد از کل ارزش فروش محصولات کشاورزی این ایالت بوده، و {البته نشان می‌دهد که} تقریباً حدود 10 درصد از سهم آب داد و ستد شده است.
کشاورزان تلاش دارند تا همچنان در همان خط طلایی Starbucks باقی بمانند و به همین منظور قصد دارند تا آب را از مناطق غنی‌تر به مناطق خشک‌تر بکشند.
برای کشاورزان بسیار مهم است که مقاومت کنند، حتی اگر در مناطق خشک این ایالت باشند. بسیاری از مزارعی که یکبار پنبه یا سبزی کاشته بودند نیز هم اکنون با خشکبار پُر شده‌اند. بین 2013 تا جولای 2014 کشاورزان ایالت بیش از 8 میلیون نهال جوان بادام را خریداری کردند- گرچه که بسیاری از این درخت‌ها قبل ازآغاز قطعی دوره خشکسالی سفارش داده شده بودند.
باغ‌های بادام در حال حاضر وسعتی حدود یک میلیون هکتار از خاک ایالت کالیفرنیا را در برگرفته‌اند.

پرده‌برداری از نقشه کاهش 25 درصدی مصرف آب شهری
قبل از این، با ورود خشکسالی به چهارمین سال خود، «جری براون» شهردار کالیفرنیا از یک نقشه عملی برای اولین بار در تاریخ این ایالت پرده‌برداری کرد؛ این نقشه شامل کاهش 25 درصدی مصرف آب شهری بود. عده‌ای شکایت کردند که این نقشه نباید به مناطق کشاورزی نیز تسری داده شود، بسیاری از کشاورزان گفته بودند که این مسأله باعث ایجاد مشکل برای آن‌ها خواهد شد. برای سال دوم، به کشاورزان منطقه از آب موجود در کانال‌های فدرال که در محدوده Central Valley Project بودند و با آب باران یا آب حاصل از ذوب یخ‌ها که در نواحی مرطوب تر شمال کالیفرنیا در قلب کشاورزی این ایالت بودند، هیچ سهمی تخصیص نیافت. این مسأله باعث شد حداقل نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در سال 2014 در این منطقه کاهش یابد. در واقع، این طرح باعث شد تا بسیاری از تولیدکنندگان درخت‌های بادام خود را ریشه کن کرده و به محصولات کمتر سودآوری روی آورند.
این مسأله منبع دیگری برای چالشی دیگر بود؛ در واقع، سبزی‌های دوست نداشتنی و درختان بادام می‌بایست به صورت نوبتی و سالانه کشت شده و آب داده می‌شدند. در واقع، بدون دسترسی به آب کانال‌ها، بسیاری از کشاورزان مجبور شدند به سمت ذخیره آب چاه‌ها روی بیاورند.
پروفسور «هاویت» معتقد است؛ استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، مشکلات آب در این ایالت را بیشتر کرد. سفره‌های آب زیرزمینی که در طول قرن‌ها شکل گرفته‌اند، خیلی سریع در حال محو شدن هستند و در بسیاری از نواحی ایالت باعث فرورفتگی چند متری زمین شده است. اواخر سال گذشته، براون، شهردار کالیفرنیا سرانجام قانونی را برای مدیریت و تنظیم استفاده از آب‌های زیرزمینی امضا کرد.
بادام‌ها بدون شک محصولات پرآب بری هستند؛ اما کشاورزان معتقدند این بادام‌ها کمتر از تولید گوشت یا لبنیات آب‌بری دارند. اخیراً روزنامه لس آنجلس تایمز در یکی از شماره‌های خود نشان داده بوده بود که تولید یک اونس گوشت حدود 100 گالن آب نیاز دارد، در حالی‌که تولید یک اونس بادام تنها 50 گالن آب مصرف می‌کند. هیئت مدیره پرورش دهندگان بادام در کالیفرنیا معتقدند با استفاده از روش‌های پیشرفته آبیاری می‌توان میزان آب مصرفی برای پرورش بادام‌ها را تا یک سوم کاهش داد.

کالیفرنیا، سرزمین بخشنده و شگفت‌انگیز
تعدادی نیز معتقدند تولید اشتباه، یک اقدام شرورانه است و اینکه عده ای بر این باورند که بایستی زمین‌ها را از کِشت یونجه اشباع کرد، یک رسوایی است. چرا که این محصول دارای ارزش پایینی است و حتی بیش از بادام‌ها ذخیره آب کشاورزی ایالت را مصرف می‌کند؛ مصرف آب در تولید یونجه در سال‌های اخیر چیزی حدود 15 درصد از کل آب ایالت بوده است. همچنین براساس مطالعات دانشگاه کمپ دیوید، تولید بادام برای اقتصاد ایالت مفیدتر بوده و قادر خواهد بود به ازای هر واحد مصرف آب شغل‌های بیشتری در مقایسه با کاشت یونجه، برنج، لوبیا یا ذرت برای این ایالت تولید کند؛ در واقع، «ما فکر نمی‌کنیم شکاف عظیمی در کسب درآمد از کشت این محصول در مقابل محصولات دیگر وجود داشته باشد.بلکه بایستی در رژیم غذایی انسان تنوع زیادی وجود داشته باشد. کالیفرنیا سرزمین بخشنده و شگفت‌انگیزی است و به مردم اجازه می‌دهد تا کارشان را انجام دهند.»
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید