Iranian Agriculture News Agency

در دوره آموزشی مبانی و مفاهیم فنی و حقوقی آب‌های زیرزمینی مشترک مطرح شد:

انتقال تجربیات بین‌المللی مدیریت آب‌های زیرزمینی ایران به جهان

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو نیز در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مبانی و مفاهیم فنی و حقوقی آب‌های زیرزمینی مشترک، از تلاش ایران برای استفاده از تجربیات بین‌المللی و انتقال یافته‌های ایران به جهان در زمینه مدیریت آب زیرزمینی مشترک خبر داد.

انتقال تجربیات بین‌المللی مدیریت آب‌های زیرزمینی ایران به جهان

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو نیز در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مبانی و مفاهیم فنی و حقوقی آب‌های زیرزمینی مشترک، از تلاش ایران برای استفاده از تجربیات بین‌المللی و انتقال یافته‌های ایران به جهان در زمینه مدیریت آب زیرزمینی مشترک خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به یزد، جبار وطن‌فدا در آیین افتتاحیه این دوره آموزشی در شهر یزد گفت: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در زمینه استفاده ازمنابع آب سطحی و زیرزمینی در ایران و منطقه با چند چالش جدی در مدیریت منابع آب روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: در سطوح جهانی و منطقه نیز درباره آب‌های مشترک چالش‌های زیادی بین کشورها وجود دارد.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو افزود: باید تلاش کنیم که از آب‌های مرزی به بهترین وجه بر اساس چارچوب‌هایی که وجود دارد و به تناسب سهمی که داریم، استفاده کنیم. این رویکردی است که تمام کشورهای دنیا آن را پیگیری می‌کنند.

به گفته وطن‌فدا، ایران دارای یک تجربه 100 ساله در زمینه استفاده از آب‌های مشترک است، اما قصد داریم از تجارب بین‌المللی نیز برای مدیریت این منابع و بهره‌مندی از آن استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: در دوره اخیر دو کنوانسیون در زمینه استفاده از آب‌های مرزی به تصویب مجامع جهانی رسیده‌ است. نخستین کنوانسیون مربوط به سال 1997 است که به مدیریت آبراهه‌های مرزی غیرکشتیرانی دلالت دارد. در زمینه استفاده از آبخوان‌های مشترک زیرزمینی نیز کنوانسیونی تدوین شده‌ است.

وطن‌فدا با اشاره به تجربیات زیاد ایران در زمینه مدیریت منابع آب سطحی بیان کرد: متأسفانه در حوزه آبخوان‌های مشترک زیرزمینی اطلاعات زیادی در ایران وجود ندارد و منابع بین‌المللی نیز اطلاعات کافی در اختیار ندارند.

وی یادآور شد: البته طی دو دهه گذشته در آبخوان‌های مشترک بین استان‌های یزد و فارس تجربیاتی برای مدیریت آبخوان‌های مشترک کسب کرده‌ایم و مدل‌های مختلف را در این منطقه مورد مطالعه قرار داده‌ایم. همچنین با استفاده از قوانین و مقررات داخلی، مشکلات بسیاری را در بین این دو حوضه حل کرده‌ایم.

مدیر کل دفتر روخانه‌های مرزی وزارت نیرو اضافه کرد: قصد داریم با استفاده از مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی، مدیریت بین این دو حوضه داخلی را مورد بررسی مجدد قرار دهیم.

وطن‌فدا اظهار داشت: برای آشنا شدن با کنوانسیون‌های بین‌المللی ازاساتید خارجی دعوت شده‌است. در فاز دوم کار، بر اساس برنامه پروژه تلاش می‌کنیم تجربیات گذشته و چالش‌های این دو دشت مشترک بین فارس و یزد را اصلاح کنیم. روش‌های بومی را با روش‌هایی که مقررات بین‌المللی ارایه می‌کند، مقایسه خواهیم کرد تا ببینیم اگر مفاد یک کنوانسیون بین‌المللی ازابتدا اینجا تجربه شود، آیا به نتیجه بهتری می‌رسیم یا خیر.

وی تأکید کرد: شاید هم در انتهای پروژه به این نتیجه رسیدیم که نتایج بومی ایران مطلوب‌تر بوده که این نتایج را به سطح بین‌المللی منتقل خواهیم کرد.

نیلوفر صادقی، کارشناس دفتر منطقه‌ای یونسکو نیز با اشاره به اینکه قنات‌ها امسال به ثبت یونسکو رسیده‌اند، آمادگی دفتر یونسکوی ایران برای انتقال نتایج فعالیت‌های وزارت نیرو در زمینه اجرای مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی در دو دشت داخلی ایران به سایر کشورهای جهان را اعلام کرد./


خبرنگار: لیلا مرگن - یزد

L-950815-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید