Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام امور بازرگانی و صنایع وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

راهروی سبز به‌زودی عملیاتی می‌شود/ صدور مجوزها دست ما نیست

قائم‌مقام امور بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت تجارت محصولات کشاورزی ایران به‌ویژه مبادلات بازرگانی ایران و روسیه با ایانا سخن گفت.

راهروی سبز به‌زودی عملیاتی می‌شود/ صدور مجوزها دست ما نیست

قائم‌مقام امور بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت تجارت محصولات کشاورزی با ایانا سخن گفت.

قائم‌مقام امور بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر آمار صادرات به روسیه گفت: باید وضعیت آمار صادرات یا واردات را از گمرک پرسید.

علی‌اکبر مهرفرد افزود: حتی صدور مجوزها هم دست ما نیست و وزارتخانه تنها آماده‌سازی زیربناهای صادرات را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال، شرکت‌های بزرگ لبنی مانند کاله یا پگاه، توانایی صادرات به روسیه را دارند و مورد تأیید کارشناسان روس قرار گرفته‌اند، اما در سفری که ما به این کشور داشتیم، سعی کردیم با رایزنی‌های کارشناسی‌شده، تعداد بیشتری از این شرکت‌ها را مشمول صادرات کنیم. همین‌طور درباره صادرات میگو و محصولات دیگر نیز فراهم کردن چنین زیرساختی از وظایف وزارتخانه است.

به گفته قائم‌مقام امور بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها، ایجاد راهروی سبز برای تجارت آسان محصولات کشاوری است. البته اکنون پروتکل‌ها به امضا رسیده، اما هنوز عملیاتی نشده و با اقدامات انجام‌شده، به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد.

مهرفرد ادامه داد: یکی از پروتکل‌ها مبادله اطلاعات گمرکی از قبل از ارسال محموله است تا محصولات فسادپذیر مانند سبزی و میوه، در گمرک معطلی نداشته و در عرض کمتر از دو ساعت به مقصد مورد نظر ارسال شود.

وی درباره دومین پروتکل تصریح کرد: ارزش گمرکی که از سوی هرکدام از طرفین تعیین می‌شود، برای صرف مقابل، قابل قبول خواهد بود. به عبارتی، ارزش گمرکی که ایران تعیین می‌کند، منبع عوارض گمرکی کشور مقصد خواهد شد./

V-950631-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید