Iranian Agriculture News Agency

تولید برق پاک و کاهش تبخیر سدها/ امکان نصب پنل‌های خورشیدی روی استخر مزارع برای تأمین برق چاه‌ها

رئیس هیأت‌مدیره شرکت نوین انرژی با اشاره به بحران آب در ایران، راهکار کاهش تبخیر مخازن سدهای کشور را نصب پنل‌های خورشیدی به روی دریاچه این سازه‌های آبی اعلام کرد.

تولید برق پاک و کاهش تبخیر سدها/ امکان نصب پنل‌های خورشیدی روی استخر مزارع برای تأمین برق چاه‌ها


رئیس هیأت‌مدیره شرکت نوین انرژی با اشاره به بحران آب در ایران، راهکار کاهش تبخیر مخازن سدهای کشور را نصب پنل‌های خورشیدی به روی دریاچه این سازه‌های آبی اعلام کرد.

فرخ‌نیا یغمایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: این شیوه در سایر کشورهای جهان نیز آزموده شده است؛ در هند و آمریکا روی مخازن سدها پنل خورشیدی نصب شده و در اروپا روی مخازن فاضلاب با پنل خورشیدی پوشانده می‌شود که آب تبخیر نشود.

وی خاطرنشان کرد: در این شیوه ساختارهایی روی آب شناور می‌شوند و پنل خورشیدی روی این ساختارها با زاویه مناسب نسبت به خورشید نصب می‌شود.

یغمایی افزود: از هر 10 سد هم حجم در کشور، سالانه معادل آب یک سد تبخیر می‌شود؛ به عبارت دیگر 10 درصد آب ذخیره شده پشت هر سدی به‌دلیل تبخیر از دست می‌رود در نتیجه با نصب پنل خورشیدی علاوه بر کاهش تبخیر، جلوی تولید گازهای گلخانه‌ای و تشدید شرایط تغییر اقلیم در کشور گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در ایران با وجود آنکه کشوری صنعتی نیستیم، پنج برابر کشورهای دیگر جهان انرژی مصرف کرده و به همان نسبت تولید گاز گلخانه‌ای در ایران زیاد است. این مسئله باعث می‌شود نقش ایران در گرمایش جهانی و بروز تغییرات شدید اقلیمی بسیار پررنگ باشد. با استفاده از انرژی خورشیدی می‌توانیم میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را نیز کاهش دهیم.


صرف چهار میلیون تومان برای یک کیلووات برق

رئیس هیأت‌مدیره شرکت نوین انرژی با اشاره به اینکه میزان تبخیر آب در کاشان و منجیل با یکدیگر برابر نیست، نصب پنل خورشیدی را عاملی برای کاهش حداقل 10 درصدی میزان تبخیر در مخازن سدهای کشور اعلام کرد.

یغمایی بیان کرد: میزان کاهش تبخیر در شهرهایی با میزان تبخیر بیشتر نظیر کاشان، با نصب پنل خورشیدی بیش از 10 درصد خواهد بود.

وی یادآور شد: پنل‌های خورشیدی را می‌توان روی استخر مزارع نیز نصب کرد و علاوه بر جلوگیری از تبخیر، برق مورد نیاز برای چاه‌های آب را تولید کرد و جلوی مصرف گازوئیل را گرفت.

یغمایی تأکید کرد: برای تولید هر کیلووات ساعت برق خورشیدی نیاز به پنج مترمربع فضا وجود دارد.

وی درباره تفاوت هزینه نصب پنل خورشیدی روی مخزن سدها و زمین اظهار داشت: از آنجا که برای نصب پنل خورشیدی در شرایط عادی باید زمین خریداری شود، با نصب این پنل‌ها در مخازن سدها یا روی استخرها مشکل خریداری زمین حل شده و هزینه‌ها تقریباً برابر خواهد بود.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت نوین انرژی همچنین گفت: از آنجا که کشاورزان ممکن است برق را در شب نیاز داشته باشند، باید با استفاده از "اینورتر"، برق خورشیدی تولیدی را صبح‌ها به شبکه فروخته و شب از شبکه برق دریافت کنند؛ زیرا هزینه نصب باطری برای ذخیره‌سازی برق خورشیدی و استفاده در شب بسیار زیاد است.

یغمایی هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق خورشیدی با پنلی دارای راندمان 17 درصد اینورتر برای انتقال برق به شبکه را چهار میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این سرمایه‌گذاری سه ساله مستهلک می‌شود.

وی اضافه کرد: پنل‌های نصب شده روی استخر یا مخازن سدها ماهانه یکبار باید با دستمال تمیز شوند که راندمان پنل تغییر نکند. کابل‌های انتقال دهنده انرژی هم نیاز به کنترل مداوم دارند.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت نوین انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا ساختارهای پلاستیکی شناور روی آب بر کیفیت آن تأثیر دارد یا خیر، گفت: این مسئله در سایر کشورها قطعا مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است.

یغمایی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون چنین پروژه‌ای در کشور اجرا شده است، افزود: تلاش می‌کنیم یک پروژه در قمصر کاشان اجرا کنیم؛ در آنجا سازه مورد نظر تأمین‌کننده آب کشاورزی است که تغییر کیفیت آب هم در آن چندان مهم نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران به مجامع جهانی تعهد داده است که تا سال 2020 تولید دی‌اکسیدکربن خود را کاهش دهد اگر به این تعهدات عمل نکند باید جریمه سنگینی بپردازیم با این شیوه علاوه بر حل مشکل تبخیر پشت سدها، برق پاک هم تولید می‌شود./

L-950620-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید