Iranian Agriculture News Agency

امروز در اتاق ایران مطرح شد:

16 شرکت از 17 شرکت ثبت‌شده سم در ایران؛ همچنان در فهرست تحریم/ قوانین واردات سموم، به سود فرصت‌طلبی چینی‌ها

یکی از مسئولان سازمان محیط زیست، قوانین موجود در کشور را یکی از موانع اصلی بهبود سموم عنوان کرد.

16 شرکت از 17 شرکت ثبت‌شده سم در ایران؛ همچنان در فهرست تحریم/ قوانین واردات سموم، به سود فرصت‌طلبی چینی‌ها



یکی از مسئولان سازمان محیط زیست، قوانین موجود در کشور را یکی از موانع اصلی بهبود سموم عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست گفت: متأسفانه قوانین سموم در کشور مربوط به چند دهه گذشته است و همین مسئله بزرگ‌ترین مانع برای ارتباط ایران با اتحادیه اروپا است.

محمدجواد سیروس با اشاره به اینکه ورود و ثبت سم در کشور به‌خاطر بروکراسی‌های فراوان زمان طولانی را طی می‌کند، افزود: گاهی موارد این زمان آنقدر طولانی می‌شود که دیگر سم مورد نظر در کشور خارجی از رده تولید خارج شده و سم جدید به بازار عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درست است که ما سم جدید را دوباره آزمایش می‌کنیم، اما با این روش‌ها، فرصت را از کشور گرفته و آن را در اختیار کشوری مانند چین قرار می‌دهیم؛ زیرا این کشور سموم خارج‌شده از رده تولید را به ایران عرضه می‌کند و با این شیوه سود کلانی به‌دست می‌آورد.

این در حالی است که مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات وزارت جها دکشاورزی در همین نشست در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد: بخشی از مشکلات سموم کشور مربوط به قوانینی است که باید به‌روزرسانی شود.

فرزاد کلانتر با اشاره به آثار سوء تحریم‌ها ادامه داد: اکنون از 17 شرکتی که سابقه ثبت سم در ایران را دارند، هنوز 16 شرکت از فهرست تحریم‌ها خارج نشده و برای تجارت با ما هنوز اقدام اساسی صورت نداده‌اند.

به گفته وی، هنوز بین ایران و برخی کشورها بی‌اعتمادی وجود دارد و همان‌طور که ما به آنها مطمئن نیستیم، آنها نیز نسبت به ما بی‌اعتمادند، زیرا تبادلات تجاری و تفاهم‌نامه‌ها بین ایران و کشورهای دیگر نسبتاً کم بوده و حل شدن این مشکل نیاز به زمان دارد.

کلانتر تصریح کرد: امیداریم با حرکت‌های اتاق ایران، بخشی از این مشکلات حل شده، ضمن اینکه اتحادیه اروپا نیز اکنون در چارچوب خاصی قرار گرفته است و می‌توان از دستاوردهای آن استفاده کرد.

در ادامه، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهار داشت: در ورود هر نوع سم به کشور، اولویت نخست حفظ محیط زیست است.

محمدعلی طهماسبی یادآور شد: بحث دومی که در واردات سموم باید مدنظر قرار داد، سلامتی مردم است که وظیفه اصلی دولت به‌شمار می‌رود؛ بنابراین باید بتوان کاری کرد که استفاده از سموم پرخطر کاهش و در ازای آن سموم کم‌خطر را افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: به‌عنوان مثال کشورهایی مانند آمریکا یا اتحادیه اروپا که شرکت‌های معتبری برای تولید سموم دارند، مطمئناً محصولات باکیفیت تولید کرده و دغدغه آنها نسبت به محیط زیست و سلامت مردم، از ما کمتر نیست./

V-950606-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید