Iranian Agriculture News Agency

جنگل‌های فارس در چنگال آتش/ آتش‌سوزی بعد از پاسارگاد به پارک ملی بمو رسید

هنوز کار اطفاء حریق در جنگل‌های پاسارگاد به‌طور کامل پایان نیافته بود که خبر وقوع حریق در ارتفاعات پارک ملی بَمو، در 10 کیلومتری شیراز اعلام شد. این بار نوبت به ارتفاعات پارک ملی بَمو رسید تا طعمه حریق شود.

جنگل‌های فارس در چنگال آتش/ آتش‌سوزی بعد از پاسارگاد به پارک ملی بمو رسید


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز؛ هنوز کار اطفاء حریق در جنگل‌های پاسارگاد به‌طور کامل پایان نیافته بود که خبر وقوع حریق در ارتفاعات پارک ملی بَمو، در 10 کیلومتری شیراز اعلام شد. این‌بار نوبت به ارتفاعات پارک ملی بَمو رسید تا طعمه حریق شود.

طی چند روز اخیر حریق گسترده‌ای در منطقه پاسارگاد و تنگ‌بلاغی شهرستان پاسارگاد رخ داد که با کمک نیروهای مردمی و دولتی مهار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: آتش در جنگل‌ها و مراتع شهرستان پاسارگاد به‌دلیل نامعلوم از صبح روز چهارشنبه 19 خردادماه، شروع شد که به همت مردم و نیروهای امدادی ارتش، بسیج، نیروی انتظامی، هلال‌احمر، محیط زیست و منابع طبیعی دیروز (جمعه) مهار شد.

حسن فیاض‌پور افزود: به‌علت سخت‌گذر بودن مناطق دچار آتش‌سوزی، از طریق بالگردهای نهادهای مختلف و نیروهای امدادی و مردمی شهرستان‌های همجوار بالاخره موفق به مهار آتش‌سوزی شدیم.

به گفته وی، بالگردهای ارتش، نیروی انتظامی و هلال احمر به منطقه اعزام و عملیات انجام داده بودند.

اما در این بین، نیروهای مردمی به‌شدت از ناهماهنگی‌هایی که باعث اعزام دیرهنگام بالگرد به منطقه شده بود، گلایه داشتند.

فیاض‌پور با اشاره به اینکه طولانی شدن زمان مهار آتش باعث خسارت زیادی به منابع مرتعی، جنگلی و حیات وحش شده است، ادامه داد: وسعت و میزان خسارت حاصل از این آتش‌سوزی نیز در دست بررسی است و متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان آتش‌سوزی مجدد به‌علت وزش باد در ارتفاعات و تنگه‌های مختلف خرسی و ماری پاسارگاد وجود دارد نیروهای امدادی تا 24 ساعت دیگر در حال آماده‌باش به‌سر می‌برند.

ناصر چرخساز؛ رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور، نیز از انجام هشت ساعت عملیات پروازی از ١٩ تا ٢١ خردادماه ٩٥ برای کمک به مهار آتش‌سوزی جنگل‌های پاسارگاد خبر داد و اظهار داشت: با حضور بالگرد هلال‌احمر در منطقه عملیات انتقال نیرو و تجهیزات و اقلام امدادی آغاز شد و طی انجام هشت ساعت و ۴۰ دقیقه عملیات هوایی نسبت به جابه‌جایی شش‌هزار کیلوگرم تجهیزات و اقلام امدادی و ۱۵۰ نفر نیرو اقدام کرد.

حال خبر می‌رسد که ارتفاعات پارک ملی بمو از سمت خرامه از صبح دیروز (جمعه) دچار آتش‌سوزی شده و برای حفظ طبیعت گروه‌های مردمی و مسئولان در حال فعالیت هستند.

مدیرکل محیط زیست فارس با تأیید این خبر گفت: مردم و مسئولان در شرایط کنونی در منطقه حادثه حاضر هستند و برای خاموش کردن آتش تلاش می‌کنند.

حمزه ولوی تصریح کرد: آتش در قسمت صخره‌ای پارک است و منطقه‌ای که دچار حریق شده، فاقد پوشش درختچه‌ای بوده و بیشتر از پوشش علفی برخوردار است.

در حال حاضر وسعت و علت آتش‌سوزی مشخص نیست و تلاش نیروهای امدادی بر این است که با اطفاء و مهار آتش مانع گسترش آن در پارک شوند.

مدیر بحران محیط زیست استان فارس نیز در همین باره اظهار داشت: صعب‌العبور بودن منطقه مانع امدادرسانی سریع است؛ زیرا نیروها برای رسیدن به محل حادثه دو ساعت باید پیاده‌روی کنند.

حجت‌الله گشتاسب یادآور شد: آتش‌سوزی در پارک ملی بمو از ساعت 11 صبح امروز آغاز شده است و بلافاصله بعد از مطلع شدن از وقوع آتش‌سوزی تمام نیروهای محیط زیست که برای مهار آتش به پاسارگاد اعزام شده بودند راهی محل آتش‌سوزی شدند.

به‌دنبال حریق در پارک ملی بمو، با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه، تعدادی از گونه‌های حیات وحش و پوشش‌های گیاهی در آتش سوخت.

وی تأکید کرد: در این منطقه تعداد زیادی از گونه‌های مختلف حیات وحش مانند آهو، کَل و بُز، قوچ و میش، پرندگان و خزندگان وجود دارد.

گشتاسب افزود: حیواناتی که توان فرار از آتش را داشتند موفق به فرار شدند، اما تعدادی لاک پشت، مار، مارمولک و پرندگان در آتش سوختند.

پارک ملی بمو در 10 کیلومتری شمال شهر شیراز قرار دارد و وسعت آن 48 هزار هکتار است و دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوع شامل قوچ و میش، آهو و... است، که طی سال‌های گذشته نیز در فصول مختلف به‌ویژه تابستان، آتش‌سوزی‌های متعدد در این منطقه رخ داده است./

C-950322-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید