Iranian Agriculture News Agency

اطلاعیه سازمان امور اراضی کشور در خصوص حفاظت از زمین های کشاورزی در ایام نوروز؛

مردم ساخت و سازهای غیر مجاز را به 131 گزارش دهند

در آستانه پایان سال 1394 و آغاز تعطیلات نوروزی سازمان امور اراضی کشور طی اطلاعیه‌ای در خصوص تبلیغات افراد سودجو برای خرید و فروش زمین های خارج از محدوده شهر و روستا و ساخت و ساز ویلا و مسکن در مزارع و باغ ها هشدار داده و اعلام کرد که بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و ساز در مزارع و باغ ها بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و با متخلفان، طبق قانون برخورد خواهد شد.

مردم ساخت و سازهای غیر مجاز را به 131 گزارش دهند



به گزارش ایانا به نقل از روابط عمویم سازمان امور اراضی کشور در این اطلاعیه آمده است: «با عرض تبریک پیشاپیش آغاز سال 1395، همانطور که مردم شریف کشورمان اطلاع دارند حفظ اراضی کشاورزی شامل مزارع و باغ ها در سرتاسر ایران اسلامی به عنوان بستر تامین امنیت غذایی جامعه و بخشی از محیط زیست کشور یک وظیفه همگانی است و بر اساس آموزه های دینی، فرهنگ ایرانی اسلامی و قوانین کشوری هرگونه تخریب و نابودی زمین های کشاورزی امری ناپسند و خلاف قانون بوده و به فرموده مقام معظم رهبری تخریب و تغییر کاربری این عرصه ها خسارتی غیر قابل جبران و خلاف مصالح کشور است.
در اجرای این ماموریت مهم سازمان امور اراضی کشور صیانت از زمین‌های کشاورزی را به عنوان یک رسالت دینی، فرهنگی و قانونی وظیفه خود دانسته و با مشارکت تمامی شهروندان بر آن است تا در راستای حفظ منابع پایه و تامین امنیت غذایی جامعه از زمین های زراعی و باغ های سراسر کشور محافظت نماید.
اکنون و در آستانه تعطیلات عید نوروز، با توجه به افزایش فعالیت دلالان و تبلیغات گسترده سودجویان در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی و افزایش ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی به‌ویژه در ایام نوروز، لازم است مردم شریف کشورمان ضمن حفظ هوشیاری به موارد و هشدارهای زیر توجه فرمایند:
1. بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد .
2. بی شک مشارکت و نظارت عمومی مردم شریف کشورمان بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از سرمایه های ملی کشور است. شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن131) و یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت های امور اراضی استان اطلاع دهند.
3. گشت های حفاظت اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروز با گشت زنی مستمر و حضور فعال در عرصه های کشاورزی و نیز دریافت گزارش های دریافتی توسط سامانه 131 مزارع و باغها را رصد کرده و با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد خواهد کرد. یا به گشت های حفاظت اراضی کشاورزی محل وقوع تغییر کاربری اطلاع دهند.
4. صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان ممنوع است و افراد و دستگاههای متخلف طبق قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد . بدیهی است هرگونه گواهی‌ احداث بنا یا دیوار کشی در اراضی زراعی و باغی توسط شورای اسلامی محل یا سایر دستگاه ها نیز هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد .
5. تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی به پرداخت جزای نقدی و قلع و قمع بنا و مستحدثات و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد .
6. از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سختکوش درخواست می‌شود اگر قصد احداث بنا یا دیوار کشی اراضی زارعی و باغی خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی ( 131) و یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره نموده و برای دریافت مجوز اقدام نمایند.»
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید