Iranian Agriculture News Agency

طرح نظام نوین مدیریت چندمنظوره در جنگل های هیرکانی اجرا می شود

معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از استقرار آزمایشی نظام نوین مدیریت جنگل های هیرکانی به مدت پنج سال و پس گرفتن 934 هکتار از جنگل های پروژه تهران- شمال خبر داد.

طرح نظام نوین مدیریت چندمنظوره در جنگل های هیرکانی اجرا می شود
طرح نظام نوین مدیریت چندمنظوره در جنگل های هیرکانی اجرا می شود

به گزارش ایانا، «بهزاد انگورج» درباره اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی در جمع خبرنگاران گفت: آزادراه تهران- شمال در 934 هکتار از زمین های جنگلی شمال کشور به مدت 15 سال در دست اجراست که در برخی مناطق، جنگل های ویژه ای قرار دارد که نباید تخریب شود.

وی افزود: این میزان جنگل به مجریان اجرای طرح آزادراه تهران- شمال واگذار شده بود تا از این محل کسب درآمد کنند اما به دلیل شرایط جنگلی ویژه این مناطق در حال بازپس گیری هستیم و معتقدیم همه 934 هکتار جنگل های آزادراه تهران- شمال باید به سازمان جنگل ها بازگردانده شود.

وی همچنین از اجرای استقرار نظام نوین مدیریت چندمنظوره در جنگل های هیرکانی به منظور ایجاد توانمندسازی ملی و منطقه ای به مدت پنج سال به شکل آزمایشی خبر داد.

انگورج گفت: ایران و برنامه توسعه ملل متحد (یو.ان.دی.پی- UNDP) با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی، یک طرح مشترک پنج ساله درباره چارچوب های مدیریت مشارکتی در سیمای جنگل های هیرکانی اجرا می شود.

به گفته وی، این طرح با هدف حفظ تنوع زیستی، یکپارچگی زیست بوم (اکوسیستم)، پایداری خدمات اکوسیستمی در سیمای جنگل های هیرکانی و تغییر مدیریت وابسته به چوب، در قالب چهار بخش آزمایشی (پایلوت) در 120 هزار هکتار از استان های گیلان، مازندران و گلستان اجرا می شود. فریررود و زیلکی رود استان گیلان، منطقه 40 چای استان گلستان، جنگل های دو هزار و سه هزار و همچنین منطقه بلیران استان مازندران مکان های اجرای این طرح است.

30 هزار هکتار از این میزان، به اجرای طرح های جنگلداری اجتماع محور اختصاص یافته است.

معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: توانمندسازی چارچوب مقرراتی و سیاستگذاری برای مدیریت چندمنظوره جنگل، ارتقای ظرفیت سازمانی و پرسنلی برای اجرای رویکرد تازه مدیریت و مدیریت جامع و چندمنظوره جنگل با رویکرد جنگلداری اجتماع محور و جلب همکاری مردمی از دستاوردهای این طرح خواهد بود.

به گفته وی، این طرح اردیبهشت ماه سال 1392 به امضای مشترک نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد رسید و اجرای آن اکنون کلید می خورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید