Iranian Agriculture News Agency

انتقاد خانه کشاورز از روسیه و عراق/ روس‌ها پرتقال ایرانی را نمی‌پسندند

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران، از افزایش تولید مرکبات به 4.3 میلیون تن در سال جاری خبر داد؛ این درحالیست که مسئولان می گویند به علت ناآشنایی روس ها با طعم پرتقال ایرانی در این کشور بازاری ندارد.

انتقاد خانه کشاورز از روسیه و عراق/ روس‌ها پرتقال ایرانی را نمی‌پسندند
انتقاد خانه کشاورز از روسیه و عراق/ روس‌ها پرتقال ایرانی را نمی‌پسندند

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران به نقل از کمیسیون کشاروزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، «کاوه زرگران» در نهمین نشست کشاورزی، آب و صنایع غذایی کمیته باغداران افزود: با توجه به برداشت 3.5 تن سیب در سال جاری، امسال بازار این محصول با مازاد مصرف مواجه شده است.

وی اضافه کرد: امسال تولید مرکبات با افزایش نسبت به سال های گذشته همراه بوده به طوری که امسال نزدیک به 4.3 میلیون تن مرکبات از باغات برداشت شده است.

سیب درختی آذربایجان غربی بدون مشتری ماند

بهنام تاج الدینی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیب درختی در استان آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: امسال 1،330 میلیون تن سیب درختی در این منطقه برداشت شد.

وی افزود: به دلیل مشکلات بسیاری که بر سر راه کشاورزان و باغداران قرار گرفته، سیب درختی در این استان بدون مشتری مانده است.

به گفته وی، واحدهای صنایع تبدیلی، قیمت خرید هرکیلوگرم سیب درختی را تا 80 تومان پایین آورده اند که این نرخ برای باغداران صرفه اقتصادی ندارد.

تاج الدینی، میزان صادرات سیب درختی از استان آذربایجان غربی را نیز در حد صفر اعلام کرد و افزود: عمده محصولات باغی از جمله سیب درختی استان آذربایجان غربی به کشور عراق صادرات می شد که امسال به دلیل اعمال حقوق و عوارض گمرکی بالا از سوی دولت آن کشور به کالاهای ایران، عملاً صادرات سیب درختی از این استان را به صفر رسانده است.

به گفته این باغدار ارومیه ای؛ همچنین گمرکات عراق به ازای هر کیلوگرم واردات سیب درختی از ایران معادل 350 دینار دریافت می کنند.

وی خواستار اعمال مشوق های صادراتی از سوی دولت و حمایت از باغداران و صادرکنندگان محصولات باغی برای خروج از رکود سیب درختی در بازار داخل شد.

محصولات باغی امسال کیفی است

مجتبی شادلو از باغداران شهرستان دماوند و رئیس اتحادیه باغداران استان تهران نیز میزان تولید سیب درختی در این استان را 350 هزار تن برای سال جاری اعلام کرد و گفت: محصولات برداشت شده امسال، از نظر کیفیت به مراتب بهتر از سال های گذشته است و باید صادرکنندگان برای نجات این محصول که مازاد آن در سردخانه ها بسیار زیاد است، دست به کار شوند.

عزیر امانی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز از وجود 700 هزار تن انواع سیب درختی در سردخانه های این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 200 هزار تن سیب صنعتی در سردخانه های این استان ذخیره شده در حالی که قیمت این محصول به زیر 80 تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است؛ از سوی دیگر قیمت تمام شده سیب صنعتی در آذربایجان غربی امسال حدود 180 تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است.

انتقاد خانه کشاورز از روسیه و عراق

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز نیز در این نشست از برخورد روسیه با واردات محصولات باغی و کشاورزی از ایران انتقاد کرد و گفت: این کشور در حالی سالانه حجم زیادی مرکبات از دیگر کشورها وارد می کند که حقوق و عوارض گمرکی بالایی را برای واردات مرکبات از ایران اعمال کرده است.

وی این معضل را متوجه بازار عراق نیز دانست و افزود: دولت عراق نیز با اعمال عوارض گمرکی روی واردات سیب درختی از ایران که رقم آن در حال حاضر به یک هزار و 100 تومان به ازای هر کیلوگرم است، عملا صادرات این محصول از ایران به بازار این کشور را متوقف کرده است.

پاکاری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز از تولید 252 هزار تن سیب درختی در سال جاری در این استان خبرداد و گفت: با این وجود، 20 درصد محصولات به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب، پای درختان ریخته است.

به گفته وی، امسال تولید سیب درختی در استان فارس تا 40 درصد نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است.

مرکبات ایران در روسیه به دلیل ناآشنایی با طعم آنها خریدار ندارد

رستم مرات علی اف مسئول بخش کشاورزی رایزنی بازرگانی سفارت روسیه نیز در این جلسه، از تشکیل کمیته مشترک اقتصادی دو کشور در مسکو خبر داد که هفته آینده برگزار می شود.

وی با اشاره به عوارض گمرکی بر کالاهای وارداتی ایران افزود: یکی از مشکلات بر سر راه تجارت ایران و روسیه به ویژه در بخش کشاورزی و مواد غذایی، این است که دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در روسیه اطلاعات اندکی از بازار و تولیدکنندگان ایرانی در اختیار دارند.

به گفته وی، رایزنی بازرگانی سفارت روسیه در تهران بارها با مراجعه به اتحادیه ها و تشکل های صنعتی و اقتصادی ایران خواستار دریافت فهرستی از تولیدکنندگان بخش های مختلف از جمله صنایع کشاورزی و غذایی شده اند اما هربار با دست خالی بازگشته است.

این مسئول بخش کشاورزی رایزنی بازرگانی سفارت روسیه در تهران ادامه داد: در حال حاضر درخواست های متعددی از سوی تجار و بخش خصوصی روسیه برای محصولات کنسانتره و نیز خیار و کیوی ایران وجود دارد در حالی که برای مرکبات ایران به دلیل ناآشنایی مردم این کشور با طعم این محصولات، تقاضای زیادی وجود ندارد.

رئیس زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز از کاهش 100 هزار تنی تولید سیب درختی در این استان در مقایسه با سال گذشته خبرداد و گفت: تولید سیب درختی در استان اصفهان امسال به 210 هزار تن رسید که نسبت به سال گذشته 35 درصد کاهش داشته است.

وی دلیل عمده کاهش تولید این محصول در استان اصفهان را شرایط آب و هوایی پیش آمده و به ویژه بارش تگرگ طی اواخر شهریور ماه در این منطقه عنوان کرد.

به گفته وی، در حال حاضر 51 هزار تن سیب درختی در سردخانه های استان اصفهان ذخیره شده است که این میزان تا پایان آبان ماه جاری به حدود 70 هزار تن خواهد رسید.

شاهرخ ظهیری مشاور کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران نیز در این نشست، با انتقاد از اعمال تعرفه روی محصولات وارداتی ایران به بازار روسیه، خواستار بررسی این موضوع از سوی دولت های دو کشور شد.

ظهیری همچنین در رابطه با محصولات باغی در ایران گفت: بخش عمده ای از محصولات به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب از بین می رود و یکی از دلایل اصلی این اتفاق نیز به صنایع تبدیلی برمی گردد که واحدهای این بخش از کمبود سرمایه در گردش در رنج به سر می برند.

درعین حال، نیاورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه از کاهش تعرفه و عوارض گمرکی بر محصولات ایرانی از سوی روسیه خبرداد و گفت: از سوی دولت این کشور، عوارض گمرکی واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به چهار درصد کاهش یافته اما هنوز این میزان به گمرکات این کشور ابلاغ نشده است.

پیشنهاد حق العملکاری در بازار سیب

حسین صفایی رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز با طرح پیشنهاد حق العمل کاری این سازمان در بازار سیب درختی، بر تمرکز فعالان اقتصادی و کشاورزان بر جذب سیب صنعتی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه موجود سیب صنعتی در سردخانه ها فراوان است، با خرید این محصولات می توان بخشی از مشکلات پیش آمده در این بازار را برطرف کرد.

وی افزود: این سازمان به عنوان حق العمل کار، با کارخانه های کنسانتره قرارداد بسته و سیب مورد نیاز این واحدها را در ازای دریافت چک 6 ماهه، در اختیار آنها قرار دهد.

در این نشست مسئول بخش کشاورزی رایزنی بازرگانی سفارت فدراسیون روسیه نیز، بازار این کشور را برای صادرات کنسانتره و نیز خیار از ایران مناسب اعلام کرد.

وی، صادرات مرکبات از ایران را به دلیل آنچه که وی، عدم شناخت و اطلاع مردم روسیه از پرتقال ایرانی عنوان کرد، مناسب ندانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید