Iranian Agriculture News Agency

ظریف: تمام همکاری‌های ما با افغانستان به حق‌آبه هامون گره خورده است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بحث حقابه جزئی از بسته همکاری ایران با افغانستان خواهد بود، گفت: اگر افغان‌ها توقع دارند که ایران سیاست‌ حمایتی خود را ادامه دهد و نسبت به رسیدگی به وضع مهاجران افغان و توسعه این کشور جدی باشد، ضرورت دارد که به موضوع حقابه ایران توجه کنند.

ظریف: تمام همکاری‌های ما با افغانستان به حق‌آبه هامون گره خورده است
ظریف: تمام همکاری‌های ما با افغانستان به حق‌آبه هامون گره خورده است

به گزارش خبرگزاری کشاورز یایران(ایانا)، محمدجواد ظریف در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان درخصوص حقابه هامون از سوی افغانستان گفت: وزارت خارجه حمایت خود از حقوق مردم ایران بخصوص مرزنشینان را همواره در برنامه کاری خود قرار داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با تشکر از نمایندگان مجلس ادامه داد: امنیت و اقتدار ما مرهون تلاش‌های ایثارگران است و وظیفه می‌دانم از شهریاری و سایر نمایندگان که نسبت به حقوق مردم حساسیت دارند، تشکر فراوان کنم.

وی افزود: وزارت امور خارجه معتقد است که موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران در هامون، هیرمند و حریر رود به‌عنوان یکی از موضوعات اساسی در روابط ایران با افغانستان باید پیگیری شود و این موضوع در ملاقات رئیس جمهور با روسای جمهور سابق و کنونی افغانستان و همچنین در ملاقات‌های بنده با دبیر شورای امنیت ملی افغانستان، وزیر خارجه، رئیس اجرایی و مقامات افغان همواره پیگیری شده و امروز موضوع حقابه و رساندن آب به ایران هم در هیرمند، هم در هامون و هم در حریر رود به‌عنوان یکی از مطالباتی است که در مذاکره با افغانستان پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه در حال حاضر اصرار دارد دولت افغانستان تعهد خود را بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ اجرا کند.

ظریف با انتقاد از اینکه دولت افغانستان در مورد آب معمولی رودخانه به تعهدات خود به اندازه کافی پایبند نیست، گفت: آنچه گاها سبب افزایش میزان آب می‌شود به دلیل جاری شدن سیلاب‌ها است و به آب رودخانه ارتباطی ندارد.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه همواره این موضوع را پیگیری کرده، لذا دغدغه و نکات مطرح شده از سوی نماینده سیستان قابل تائید است. موضوع حق آبه سیستان نه تنها سیاسی نیست بلکه موضوع مشترک نمایندگان استان سیستان و بلوچستان است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: نمایندگان مردم خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز در خصوص حق آبه رودخانه هیرمند مشکلاتی دارند که از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

ظریف تاکید کرد: حق آبه کشور ما در سه محیط آبی هامون، حریر رود و هیرمند و البته توسعه شرق کشور از اولویت‌های وزارت امور خارجه است.

در حقیقت یکی از موضوعات مذاکره با دولت افغانستان حق آبه مردم سیستان بوده که نیاز است دولت افغانستان نیازهای مردم ایران و مرزنشینان را به خصوص در شرایط خشکسالی کشور برطرف کنند.

ظریف یادآور شد: دولت ایران برنامه‌هایی برای تامین آب سیستان و بلوچستان دارد که از سوی سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

قرارداد ۱۳۵۱

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، طبق قرارداد موسوم به ۱۳۵۱ حقابه ایران از رود هیرمند برابر ۲۶ مترمکعب در ثانیه در نظر گرفته شده و افغانستان تامین حقابه ایران را تضمین کرد. این قرارداد با یک معاهده در خصوص آب هیرمند و دو پروتکل در تاریخ ۲۲ اسفندماه ۱۳۵۱ توافق شد و به امضای طرفین رسید.

در تیرماه سال ۱۳۵۲ در اثر کودتا رژیم پادشاهی افغانستان سقوط کرده و به جمهوری تغییر یافت و در نهایت در خردادماه ۱۳۵۶ دولت جمهوری افغانستان نیز این معاهده را لازم الاجرا اعلام کرد.

در دوره طالبان مسیر رود هیرمند به روی ایران بسته شد اما پس از سقوط طالبان نیز با وجود تغییر حکومت در افغانستان هیرمند همچنان بسته نگه داشته شد. این در حالی است که منطقه سیستان ایران برای چندین سال متوالی با کمبود شدید منابع آب و وضعیت خشکسالی روبه رو است.

طی مذاکراتی که در طی سال های اخیر بین مقامات دو کشور صورت گرفته، دولت ایران خواستار اجرای دوباره قرارداد سال ۱۳۵۱ است که به درستی از سوی مقامات کشور افغانستان اجرا نمی شود و عملا دولت ایران حتی به حقوق مندرج در این معاهده نیز دست نمی یابد، درحالی که حجم آب پشت سد کجکی (سدی که روی رود هیرمند در افغانستان بسته شده) حدود ۱/۵ تا ۲/۵ میلیارد مترمکعب تخمین زده می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید