Iranian Agriculture News Agency

نگرانی از چالش‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از پرداخت حق‌آبه به کشاورزان

از طرح خرید حق‌آبه کشاورزان که پیش از این توسط رئیس ستاد نجات دریاچه ارومیه برای پنج سال توقف کشاورزی در اطراف دریاچه مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفته بود، استقبال نشد.

نگرانی از چالش‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از پرداخت حق‌آبه به کشاورزان
نگرانی از چالش‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از پرداخت حق‌آبه به کشاورزان

رئیس انجمن نجات دریاچه ارومیه امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: کارگروه احیای دریاچه ارومیه با کار کارشناسی، راهکارهای متعددی در زمینه مقابله با ریزگردها و همچنین برداشت‌های غیرمجاز از حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و طرح تغییر الگوی کشت، خرید حق‌آبه را به تصویب هیئت دولت رساند و در زمان حاضر نیز در آستانه اجرای طرح خرید حق‌آبه از اراضی اطراف دریاچه در آذربایجان غربی قرار دارد.

حبیب شایان‌فر افزود: طرح خرید حق‌آبه که برای حفظ ذخایر دریاچه ارومیه انجام می‌شود، مقرر بود حق‌آبه کشاورزانی که دارای مجوز و پروانه قانونی هستند، به آنها پرداخت می‌شود و کشاورزانی نیز که برداشت غیرقانونی از آب دارند، مورد پیگرد قانونی وزارت نیرو قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اما از آنجا که این طرح تثبیت نشده، یعنی مشخص نیست کشاورزی که باید در 20 ثانیه 20 مترمکعب آب مصرف کند، با چه معیاری برداشت آب را اندازه‌گیری خواهد کرد، باعث شده است این طرح محمل قانونی و اجرایی پیدا نکند و با گذشت حدود دو ماه از آغاز آن چندان مورد توجه قرار نگیرد.

شایان‌فر ادامه داد: احیای دریاچه ارومیه بدون انجام مطالعات و پژوهش‌های لازم وارد فاز عملیاتی نخواهد شد. چالش‌های اجتماعی و اقتصادی احتمالی ناشی از خرید حق‌آبه پرداخت‌شده به کشاورزان، می‌تواند مسائل جدیدی برای جلوگیری از مرگ دریاچه ارومیه به‌وجود آورد.

طرح به‌کاشت، عملیاتی‌ترین راه جلوگیری از مرگ دریاچه ارومیه

رئیس انجمن نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: طرح به‌کاشت که با توجه کردن به تغییر الگوی کشت بر اساس حوضه‌های آبریز تعریف شده، در واقع نگاهی به چگونگی کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه با حفظ منابع آبی دارد.

وی یادآور شد: در این طرح که به الگوی کشورهایی که با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستند نیز توجه شده است، بنا دارد ارزش دودهم دلاری تولید کشاورزی در ایران را به هشت‌دهم دلار برساند. چنانکه ارزش افزوده تولید در کشورهای حاشیه دریای خزر نظیر ترکمنستان، تا 2.5 دلار برآورد شده است؛ لذا اصلاح الگوی کشت که در طرح به‌کاشت مورد تأکید قرار گرفت، چهار برابر ارزش افزوده کشاورزی ایجاد می‌کند و منابع آبی حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه را نیز حفظ خواهد کرد.

به‌کاشت فاقد پشتوانه‌های رانتی است

شایان‌فر تأکید کرد: با وجود آنکه طرح به‌کاشت و اصلاح الگوی کشت به‌عنوان یکی از مؤثرترین طرح‌هایی که ضمن حفظ کشاورزی در آذربایجان غربی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشاغل روستاییان منطقه می‌تواند از هدررفت آب و کاهش حوضه‌های آبریز دریاچه جلوگیری کند، اما مورد توجه تصمیم‌گیران ستاد دریاچه ارومیه قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: از آنجا که این طرح با تکیه بر مطالعات و فعالیت‌های پژوهشی کشاورزی صورت گرفته و هیچ پشتوانه رانتی و مالی برای راضی کردن منتقدان ندارد، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

آنالیز هشت میلیارد تن نمک

رئیس انجمن نجات دریاچه ارومیه در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در نجات دریاچه ارومیه چقدر جدی است، گفت: رایزنی‌هایی برای آنالیز نمک و املاح موجود که هشت میلیارد تن برآورد می‌شود، انجام شده است، اما هنوز در مرحله گمانه‌زنی قرار دارد و نمی‌توان به‌صورت رسمی آن را تأیید کرد.

شایان‌فر افزود: امکان استحصال پتاس پس از آنالیز املاح موجود در دریاچه و نمک‌های اطراف آن وجود دارد که می‌تواند به‌عنوان یک زمینه سرمایه‌گذاری تلقی شود، اما این طرح تا زمانی می‌تواند مفید فایده قرار گیرد که برنامه منسجمی در چارچوب اصلاح کشت که تخریب محیط زیست را به همراه نداشته باشد، در دستور کار قرار گیرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

V-940531-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید