Iranian Agriculture News Agency

زنجیره انسانی حفاظت از جنگل های هیرکانی در حضور ابتکار

شماری از اعضای سازمان های مردم نهاد زیست محیطی امروز پنجشنبه همزمان با حضور معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مازندران در منطقه جنگلی حفاظت شده پلنگ دره شیرگاه این استان زنجیره انسانی شکل دادند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، در این زنجیره انسانی، اعضای سازمان های مردم نهاد بر لزوم توقف بهره برداری از جنگل ها تاکید و اظهار داشتند قوانین دولتی بر حفاظت از جنگل های هیرکانی به درستی و دقیق عملیاتی و اجرا شود تا دخل و تصرف به عرصه های جنگلی کاهش یابد.

سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مازندران همچنین نسبت به تخلیه زیاله و بهره برداری غیر اصولی از جنگل و تخریب و تغییرکاربری عرصه های ملی انتقاد کردند.

به گفته اعضای تشکل های زیست محیطی، شکل دادن زنجیره انسانی هشداری است تا زمینه دخالت در عرصه های ملی گرفته شود.

جنگلهای هیرکانی با وسعت حدود 1.9میلیون هکتار دارای 90 گونه درختی ، 211 گونه درختچه ای و 558 گونه علفی است و از آستارا در شمال استان گیلان تا گلیداغ در شرق استان گلستان گسترش دارد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صبح پنجشنبه از طریق راه زمینی وارد مازندران شد و از منطقه سیل زده زیرآب این استان نیز بازدید کرد.

به گزارش ایرنا ، در جریان سفر یکروزه معصومه ابتکار علاوه بر بررسی مشکلات زیست محیطی استان ، چند طرح حفاظتی زیست محیطی از جمله محیط بانی محمدآباد کیاسر ساری افتتاح و به بهره برداری می رسد.

همچنین امروز پنجشنبه نشست تشکل های زیست محیطی با حضور یکصد تن از هنرمندان ملی و استانی در کیاسر مازندران برگزار می شود.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خطاب به کشاورزان،روستاییان و دهیاران استان های شمالی گفت: تغییر کاربری و ویلا سازی ممکن است منفعتی کوتاه مدت داشته باشد، اما یقین کنید که آیندگان با پیامدهای سنگینی مواجه می شوند.

معصومه ابتکار روز پنجشنبه در جمع سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مازندران که در محل عرصه جنگلی پلنگ دره شیرگاه زنجیره انسانی حفاظت از منابع ملی را شکل داده اند، افزود: هر چه با عملیاتی شدن بسیاری از قوانین و مقررات زیست محیطی به ویژه در حفاظت از عرصه های طبیعی جنگلی فاصله بگیریم، خسارات حوادث طبیعی سیل بر جوامع انسانی جبران ناپذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پیامدهای تخریب، تجاوز ، تغییر کاربری و بهره برداری غیر اصولی از عرصه های جنگلی شمال برای نسل های اینده وحشتناک خواهد بود، تصریح کرد: لایحه توقف بهره برداری از جنگل های شمال در دولت یازدهم کلید خورده و در حال حاضر بدنه دولت به خصوص ، وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان جنگل ها و مجلس شورای اسلامی با این لایحه موافق هستند.

وی با ییان اینکه قوه قضاییه نیز جنگل خواری ، تخریب و تغییر کاربری را جرم تلقی می کند، ادامه داد: با وجود اینکه قوانین جامعی در حفاظت از عرصه های طبیعی وجود دارد ، اما مشارکت مردم در حراست و مراقبت از انفال تنها راه موفقیت ماموریت های زیست محطیی است.

ابتکار به کاهش سطح آتش سوزی عرصه های جنگلی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حالیکه به دلیل بالا رفتن شدت گرما و سهل انگاری برخی از گردشگران امسال به لحاظ تعداد آتش سوزی افزایش داشته ایم، اما با مشارکت و دلسوزی مردم و آمادگی بیشتر دستگاه های مسوول ، خسارت آتش سوزی به مراتب کمتر بوده است.

وی از شکل گیری کمیته پایش و مطالعات مقابله با آتش سوزی در عرصه های جنگلی خبر داد و بیان داشت: توقف بهره برداری تجاری و قاچاق چوب نیز مورد توجه دولت یازدهم قرار گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه معیشت مردم از طریق حفاظت جنگل باید کسب شود، بیان داشت: طرح های حفاظتی و گردشگری طبیعت یکی از راههای ایجاد اشتغال در استفاده از عرصه های جنگلی است.

ابتکار به اهمیت نقش سازمان های مردم نهاد در مقولات زیست محیطی اشاره کرد و گفت: جلب مشارکت بیشتر مردم و آگاهی بخشی از ماموریت های مهم سازمان های مردم نهاد زیست محیطی است.

وی با اشاره به شعار جنگل های شمال را از زباله پاکسازی کنیم، گفت: دولت برای حل معضل پسماند و زباله استان های شمالی به خصوص مازندران برنامه ویژه ای را طراحی کرده است که به زودی از طریق استانداران اعلام می شود.

وی از شناسایی چند منطقه جنگلی هیرکانی شمال برای ثبت در یونسکو خبر داد و گفت: این طرح در سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است.

شماری از اعضای سازمان های مردم نهاد زیست محیطی روز پنجشنبه با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در منطقه جنگلی حفاظت شده پلنگ دره شیرگاه استان مازندران زنجیره انسانی شکل دادند.

در این زنجیره انسانی ، سازمان های مردم نهاد بر لزوم توقف بهره برداری از جنگل ها تاکید و اظهار داشتند قوانین دولتی بر حفاظت از جنگل های هیرکانی بدرستی و دقیق عملیاتی و اجرا شود تا دخل و تصرف در عرصه های جنگلی کاهش یابد.

سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مازندران از رییس سازمان حفاظت محیط زیست گشور نسبت به تخلیه زیاله و بهره برداری غیر اصولی از جنگل و تخریب و تغییرکاربری عرصه های ملی انتقاد کردند.

به گفته اعضای تشکل های زیست محیطی، شکل دادن زنجیره انسانی هشداری است تا دخالت برخی از عوامل نفوذی به عرصه های ملی گرفته شود.

جنگلهای هیرکانی با وسعت حدود 1.9 میلیون هکتار دارای 90 گونه درختی ، 211 گونه درختچه ای و 558 گونه علفی است و از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی داغ در شرق استان گلستان گسترش دارد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صبح روز پنجشنبه که از طریق راه زمینی وارد مازندران شد پیش از حضور در جمع سازمان های مردم نهاد از منطقه سیل زده زیرآب این استان بازدید کرد.

در جریان سفر یک روزه معصومه ابتکار علاوه بر بررسی مشکلات زیست محیطی استان ، چندین طرح حفاظتی زیست محیطی از جمله محیط بانی محمدآباد کیاسر ساری افتتاح و به بهره برداری می رسد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید