Iranian Agriculture News Agency

آسیب آژانس‌های اکوتوریسم در تهران به طبیعت

از سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست در جهت توسعه طبیعت‌گردی و اکوتوریسم انتظار فعالیت بیشتری می‌رود.

مدیر مؤسسه آموزشی تحقیقاتی "آوای طبیعت پایدار" امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاروزی ایران (ایانا)، اکوتوریسم را یک فعالیت طبیعت‌گردی مسئولانه بیان کرد و افزود: اکوتوریسم فعالیتی نو با مفاهیم پایه‌ای و ارزشی به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر به آن توجه بیشتری شده است.

نیما آذری گفت: دو ویژگی برجسته‌ای که اکوتوریسم را از طبیعت‌گردی تفکیک می‌کند، نخست اینکه اکوتوریسم مستقیم یا غیرمستقیم حافظ محیط زیست است، علاوه بر آن اکوتوریسم از ارزش‌های زیستی حفاظت کرده و از بقای جوامع محلی حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه اکوتوریسم یک فعالیت ارزشی است که قدمت آن در جهان 20 سال است، خاطرنشان کرد: اکوتوریسم در ایران نیز فعالیت نوپا و جوان 15 ساله‌ای است که فعالیت‌های خوبی تاکنون در آن صورت گرفته و توانسته‌ایم از نقطه صفر فاصله بگیریم.

آذری با اشاره به تشکیل کمیته ملی اکوتوریسم در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ابتدای سال 85 با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور هماهنگی در زمینه توسعه طبیعت‌گردی و تشویق و ترویج فرهنگ طبیعت‌دوستی و طبیعت گردی، ادامه داد: سازمان محیط زیست، یک سازمان حفاظتی - نظارتی و بازدارنده است که با این وجود امروزه علاقه‌مندی بیشتری را در جهت رشد اکوتوریسم نشان می‌دهد.

وی از فعالیت آژانس‌های تخصصی در برگزاری تورهای طبیعت‌گردی خبر داد و آژانس‌ها را بازوی اجرایی بخش دانست و تصریح کرد: در تهران بیش از 10 آژانس فعال در زمینه طبیعت‌گردی و اکوتوریسم داریم، اما متأسفانه در برخی موارد فعالیتشان باعث آسیب‌رسانی به طبیعت می‌شود و نمی‌توان از چنین فعالیت‌هایی به‌عنوان اکوتوریسم نام برد.

مدیر مؤسسه آموزشی تحقیقاتی آوای طبیعت پایدار بار آموزشی و فرهنگی در زمینه اکوتوریسم را بر عهده سه مؤسسه تخصصی در تهران اعلام کرد و یادآور شد: آموزش مهم‌ترین رکن و ابزار برای ارتقاء گردشگری در حوزه‌های مختلف به‌ویژه طبیعت و فرهنگ است، هدف از برگزاری این دوره‌ها ارتقای سطح آگاهی دست‌اندرکاران و مخاطبان حوزه اکوتوریسم و محیط زیست، آشنایی با پتانسیل‌های گردشگری ایران، مفاهیم خاص و مبانی اکوتوریسم، توسعه پیدار و گردشگری مسئولانه است.

آذری از اجرای پروژه‌های مختلف مطالعاتی و اجرایی در زمینه‌های مختلف محیط زیست، تنوع زیستی، گردشگری، اکوتوریسم و... خبر داد و تأکید کرد: تاکنون پروژه ارتقای اکوتوریسم شیب دراز جزیره قشم، پروژه هنر برای محیط زیست شیب دراز و برکه خلف جهت عرضه صنایع دستی بومی خود برای حمایت از لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی، پروژه تهیه شناسنامه صنایع دستی عشایر استان تهران و مشارکت در پروژه تلاش برای کاهش فشار بر جمعیت دلفین‌ها در آب‌های جزیره هنگام در این مؤسسه اجرا شده است.

وی از تجهیز و مرمت خانه‌های روستایی و تبدیل آنها به اقامت‌گاه‌های محلی و مهمان‌پذیر جهت آشنایی با فرهنگ مردم هر منطقه خبر داد و اظهار داشت: اخیراً رشته‌های اکوتوریسم نیز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و شاید نسبت به کشورهای غربی در سطح مقدماتی باشیم، اما در منطقه از جایگاه خوبی برخوردار هستیم.

آذری در پایان گفت: هدف از برگزاری این کلاس‌ها، 30 درصد اشتغال‌زایی و 70 درصد ارتقای سطح آگاهی مردم است و با آموزش بیشتر سعی بر رشد آگاهی عموم مردم داریم./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

V-940312-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید