Iranian Agriculture News Agency

طرح ساماندهی ناظران کشاورزی در مناطق روستایی تدوین شد

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از تدوین طرح بلوک بندی ساماندهی کارشناسان و ناظران کشاورزی در مناطق روستایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور هدف از تهیه این طرح را ساماندهی و نحوه به کارگیری کارشناسان ناظر جدیدالاستخدام در مراکز خدمات کشاورزی سراسر کشور عنوان کرد.

وی افزود: ایجاد ارتباط دوسویه و مستمر با تولید کنندگان و روستاهای هر بلوک به منظور انتقال یافته های تحقیقاتی، تخصصی و پشتیبانی، پیگری در رفع نیازهای پشتیبانی، اطلاعات عمومی و تخصصی کشاورزان در مزارع و عرصه های تولید و انعکاس آن به مسئولان، نظارت های فنی بر مزارع و باغات و واحدهای دامی و تولیدی و دسترسی به آمار و اطلاعات متقن و قابل اعتماد تولیدات و عوامل موثر بر آن از دیگر اهداف این طرح است.

اسفندیاری پور یکی از اولویت های به کارگیری کارشناسان ناظر در عرصه تولید را مدیریت آب، توزیع سیستم های آبیاری نوین و افزایش کارایی آب دانست و گفت:در مزارعی که از سیستم های آبیاری نوین استفاده می شود، به ازای هر متر مکعب آب بین یک تا 4/1 کیلو گرم دانه گندم تولید شده در حالی که در شیوه های آبی غرقابی میزان تولید دانه های گندم به ازای هر متر مکعب آب 7 دهم تا 8 دهم کیلوگرم است.

وی هدایت کشاورزی به سمت تولید محصول پاک، افزایش راندمان تولید با استفاده از اصول کشت؛ روش های به زراعی و تغذیه گیاهی؛ کشت و تقویم زراعی و تناوب کشت؛ توسعه صنعت دام، طیور، زنبورداری، تولید عسل؛ افزایش ضریب مکانیزاسیون؛ تقویت کشاورزی حفاظتی برای جلوگیری از فرسایش خاک و توجه به واکسیناسیون و بهداشت دام را از دیگر اولویت های به کارگیری و ساماندهی کارشناسان ناظر برشمرد.

مجری طرح گندم با بیان این که به منظور تسریع و تداوم در کارها برای کارشناسان ناظر کشاورزی، سازمان اجرایی کار طرح بلوک بندی در سطح ملی، استانی و دهستان پیش بینی شده است، اذعان داشت: این طرح با این دیدگاه تهیه شده که تمام روستاهای کشور به کمک کارشناسان ناظر جدید الاستخدام و شاغلان در مراکز خدمات کشاورزی زیر پوشش آموزش های فنی تخصصی و نظارت قرار گیرند و اطلاعات عمومی و تخصصی از جمله در زمینه اطلاعات ، اعطای اعتبارات و یارانه ها در این نقاط منتقل شود.

وی با اذعان به این که در این طرح، هر بلوک متشکل از یک یا چند روستا با شاخص هایی همچون تعداد روستاها ، مساحت ارضی زراعی آبی و دیم و یا اراضی باغی و واحدهای دامی است، تصریح کرد: تعیین حدود مسئولیت کاری در کارشناسان و امکان ارزیابی عملکرد و اثر بخشی آن، تقسیم زمانی کار در طول سال و جلوگیری از افزایش حجم کار فصلی و امکان بازدید از مزارع، ارایه خدمات آموزشی و ترویجی، افزایش بهره برداری برای کشاورزان و به نوعی رعایت عدالت اجتماعی از مزایای بلوک بندی این طرح است.

وی خاطر نشان ساخت: طی سال های گذشته به روستاها کم توجهی شده در حالی که روستاها به عنوان یک واحد تولیدی در حوزه کشاورزی به منظور تامین امنیت غذایی مطرح هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید