Iranian Agriculture News Agency

افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، بیش از شرب

وزیر جهاد کشاورزی در نخستین همایش سیاست‌گذاری منابع آب گفت: به قدری که در افزایش بهره‌وری آب کشاورزی کار شده، در بخش شرب فعالیتی انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، محمود حجتی امروز پنج‌شنبه در نخستین همایش سیاست‌گذاری منابع آب با عنوان "بهره‌وری و حکمرانی پایدار منابع آب" که در وزارت نیرو برگزار شد، افزود: این ادعای بزرگی است، اما در حالی سرانه مصرف آب در شهرهای بزرگ خارج از استاندارد بوده و روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود که آب تحویل شده به بخش کشاورزی افزایش نداشته و در نقطه مقابل تولید محصولات این بخش رشد داشته‌ است.

وی، تجارب و اندوخته پیشینیان در زمینه استفاده از منابع آب را بزرگ‌ترین سرمایه کشور اعلام کرد و ادامه داد: متأسفانه در دهه‌های اخیر با ورود تکنولوژی‌های جدید نحوه برداشت از منابع آبی در کشور تغییر کرده و منجر به نابسامانی‌هایی شده است که ما مسئول ایجاد آن هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عدم تعادل در سفره آب‌های زیرزمینی 50 سال قبل در کشور وجود نداشت، خاطرنشان کرد: بروز نابسامانی و برخی تجاوزها به حقوق دیگران، باعث شده، حس احترام به منافع مشترک در جامعه کاهش یابد.

حجتی وضعیت سفره آب‌های زیرزمینی و وضعیت بیلان منفی آن را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و یادآور شد: بخشی از این موضوع را ما ایجاد کرده‌ایم، زیرا این رفتارها جزء فرهنگ مردم نبوده‌است.

وی تصریح کرد: باید کمک کنیم مردم دوباره در کنار هم قرار بگیرند تا فرهنگ احترام به حقوق یکدیگر در جامعه بار دیگر شکل گیرد.

حجتی به بررسی وضعیت بهره‌وری و مصرف آب در بخش کشاورزی پرداخت و تأکید کرد: امروز بحث افزایش بهره‌وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

بهره‌وری آب فقط اجرای روش‌های نوین آبیاری نیست

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با توجه به دستاوردها و تجربیات بشر، بهترین راه برای حفظ آب در کشور، اجرای روش‌های آبخیزداری است و با اجرای این روش‌ها، از آب و خاک حفاظت می‌شود و مانع تبخیر منابع آبی می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند افزایش بهره‌وری آب فقط با اجرای روش‌های آبیاری امکان‌پذیر است، بیان کرد: در یک سال و نیم اخیر به بحث بهره‌وری آب کشاورزی توجه جدی شده‌است، اما بهره‌وری آب در بخش کشاورزی فقط به مفهوم اجرای روش‌های نوین آبیاری در مزارع نیست.

حجتی با بیان اینکه در بخش کشاورزی اغلب موضوعات با بحث بهره‌وری آب ارتباط پیدا می‌کند و به‌طور نمونه تسطیح اراضی و اجرای عملیات آب و خاک سبب افزایش راندمان آبیاری تا سقف 20 تا 30 درصد و افزایش تولید محصول می‌شود، گفت: در این رابطه گام‌های بسیار مثبتی در استان خوزستان برداشته شده است.

وی تغییر کشت چغندرقند از بهاره به پاییزه، نشاءکاری به جای استفاده از بذر، کشت مکانیزه، تغییر روش‌های کشت و استفاده از روش کشت دو پشته همچنین استفاده از بذرهای متحمل به خشکی را اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود بهره‌وری آب اعلام کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد که در راستای افزایش بهره‌وری آب، بخش عمده تولید سبزی و صیفی کشور به گلخانه‌ها منتقل می‌شود.

حجتی افزود: بر اساس برخی برآوردها اگر 11 هزار هکتار گوجه فرنگی کاشته شده در استان بوشهر را به جای کشت در فضای آزاد به گرمخانه‌ها -پوشش پلاستیکی با اسکلت ساده- منتقل کنیم، علاوه بر اینکه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود، سطح اختصاص یافته برای تولید همین میزان گوجه فرنگی به دو هزار هکتار می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: با کشت خیار در گلخانه‌ها می‌‍توان حدود 700 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

سه‌برابر شدن اعتبارات آب کشاورزی در ردیف‌های عمومی بودجه

وزیر جهاد کشاورزی همچنین ادامه داد: در بودجه سال آینده به بخش آب کشاورزی یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که این رقم در سال گذشته حدود 300 تا 400 میلیارد تومان بوده‌ که این امر به مفهوم افزایش سه تا چهار برابری بودجه این بخش است.

حجتی تصریح کرد: ارقامی که اعلام شد مربوط به ردیف‌های عمومی بودجه است و مربوط به اعتبارات اختصاصی نمی‌شود.

وی از تدوین برنامه‌ 10 ساله آب و خاک برای چهار میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و ارائه طرح‌های آبخیزداری برای سطحی معادل 11 میلیون هکتار از دشت‌های بحرانی کشور خبر داد و یادآور شد: این طرح‌ها به دولت ارائه شده و امیدواریم با همکاری دولت و مجلس، هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد./

خبرنگار: لیلا مرگن

P-931025-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید