Iranian Agriculture News Agency

دیدار وزیر نیرو با دبیران هیئت‌های اجرایی خانه کشاورز استان‌ها در تهران

جلسه ماهانه خانه کشاورز، امروز با حضور چیت‌چیان، وزیر نیرو و همراهان او به اتفاق اعضای شورای مرکزی و دبیران هیئت‌های اجرایی خانه کشاورز استان‌ها در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در این دیدار با بیان اینکه موضوع آب امروز مسئله نخست کشور است، اهمیت بخش آب را از دو دیدگاه بررسی کرد و گفت: از سویی در مرحله نخست تأثیر آن بر رفاه مردم، توسعه کشاورزی و صنعت کشور مورد توجه است و از سوی دیگر تأثیر آن بر بهداشت و سلامتی جامعه.

وزیر نیرو، با بیان اینکه منابع آبی کشور کاهش داشته است، متذکر شد: در حالی متوسط ۲۵۰ میلیمتر بارش به ۲۴۲ میلیمتر تقلیل یافته که در گذشته تصور بر این بود که کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب منابع تجدیدشونده آب دارد، این در حالی است که برآوردها از رقمی کمتر از ۱۲۰ میلیارد مترمکعب حکایت دارد.

چیت‌چیان، با بیان اینکه طبیعت ۴۰۰ میلیارد مترمکعب آب را سالانه در اختیار کشور می‌گذارد، امکان استفاده مفید از این منبع عظیم را بهبود بهره‌وری و زیرساخت‌ها دانست.

وی با اشاره به اینکه جمعیت استان اصفهان از 100 هزار نفر به حدود پنج میلیون نفر یعنی ۵۰ برابر رسیده، افزود: کشت و کار در این منطقه از حدود ۴۰ هزار هکتار هم‌اکنون به حدود ۲۰۰ هزار هکتار کشت آبی رسیده که به همین میزان نیز دیم دارد و این تفاوت، افزایشی 10 برابری را نشان می‌دهد.

وزیر نیرو با ذکر اینکه وزارت نیرو با ساخت بیش از ۶۰۰ سد در کشور و اصلاح زیرساخت‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایین دست سدها، مدیریت عرضه را تکمیل می‌کند، بر اهمیت مدیریت تقاضا که شامل کشاورزان، صنعتگران و شهروندان است، تأکید کرد.

چیت‌چیان با مثال زدن استان اصفهان که برای نخستین‌بار در کشور پس از مشخص شدن وضعیت آب زاینده‌رود، کشاورزان خود در امور مشارکت کردند، ادامه داد: همین الگو در سایر حوزه‌ها که کرخه هم شامل آنهاست، اعمال می‌شود.

وی، نخستین موضوع مهم را ایجاد تشکل‌های کشاورزی و آب بران در کل کشور دانست و با اشاره به تجربه جهانی در مدیریت درست آب، خاطرنشان کرد: تشکل‌ها منافع همه را افزایش می‌دهند و در این رابطه مسئولیت در وحله نخست بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، اما وزارت نیرو نیز آمادگی تلاش حداکثری در این زمینه را دارد.

چیت‌چیان دومین نکته را برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی زیرزمینی و سطحی دانست و تصریح کرد: از ۶۰۹ دشت کشور، ۳۰۷ مورد شامل بیلان منفی آب است و کشاورزان هر روز با کاهش آبدهی چاه‌ها روبه‌رو هستند که البته کاهش کیفیت آب و شوری آن نیز روی خاک تأثیر منفی می‌گذارد.

وی نقش کشاورزان و تشکل‌ها را در جلوگیری از این اضافه‌برداشت‌ها مؤثر دانست.

وزیر نیرو متذکر شد: در شرایطی که کاهش منابع آبی حاصل اختصاص آن از سوی دولت به سایر مصارف باشد، جبران خسارت کشاورز انجام خواهد پذیرفت.

چیت‌چیان تقویت سیستم بیمه را بهترین راهکار جبران خسارت کشاورزان کشور دانستند.

وی میزان متوسط تولید ماده خشک کشاورزی کشور به ازای هرمترمکعب آب را ۸۴۰ گرم بیان کرد که در برابر تولید جهانی 2.5 کیلوگرم، حدود یک‌سوم کمتر انجام می‌گیرد که با افزایش بهره‌وری باید به این رقم نزدیک شویم.

چیت‌چیان با بیان اینکه مهم‌ترین کار بهره‌وری در مصرف آب کشاورزی است، یادآور شد: ۲۵ درصد کاهش برداشت آب کشاورزی برای احیای سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی و بیلان منفی دشت‌ها لازم بوده و برداشت از آب‌های سطح‌الارضی باید به ۵۵ درصد محدود شود.

مخاطرات نگاه سیاسی به آب

در ابتدای این آیین، دبیرکل خانه کشاورز با خوش‌آمدگویی به وزیر نیرو گفت: کشاورزان بیشترین سهم مصرف آب در کشور را دارند و اعضای خانه کشاورز ضمن ترجیح منافع ملی به منافع خود، اصل بهره‌وری بیشتر را فرا گرفته‌اند و آن را میان کشاورزان ترویج خواهند کرد.

عیسی کلانتری افزود: کشاورزان نه به‌خاطر اینکه چیت‌چیان وزیر نیروست، بلکه به‌خاطر شناخت عمیق ایشان از جایگاه آب و اینکه به‌تنهایی در برابر فشارهای سیاسی اجتماعی برای بقای منابع محدود آب کشور ایستاده‌اند، قدردانی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در کشور بیش از آنکه آب از نظر مسائل اقتصادی، کشاورزی و زیست‌محیطی دیده شود، به‌عنوان یک مسئله سیاسی نگریسته می‌شود که این موضوع سرنوشت آب کشور را دچار مخاطره می‌کند.

دبیرکل خانه کشاورز تصریح کرد: کشاورزان قبول دارند که صرفه‌جویی آب در اولویت توسعه کشور قرار داده شده و خواهان آن هستند که محوریت برنامه ششم به جای رشدهای پنج یا شش درصدی در حول محور آب تنظیم شود./

N-930901-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید