Iranian Agriculture News Agency

مدرن‌سازی کشاورزی، مهمترین راهکار مواجهه با بحران کم‌آبی در کشور

دولت تا پایان امسال ۲۸۴ هزار هکتار از اراضی کشور را تحت پوشش آبیاری مدرن قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس جمهوری دوشنبه‌شب در یک گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم، دستاوردهای دولت را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تشریح کرد.

حسن روحانی، میزان رشد بخش‌های گردشگری‏، صنعت و معدن، تولید خودرو، نفت و کشاورزی در سه ماهه اول سال ۹۳ نسبت به سه‌ماهه نخست سال ۹۲ را به ترتیب واجد رشدهای دوبرابری، حدود ۱۰ درصد، ۸۰ درصدی، بیش از شش درصدی و ۳.۳ درصدی اعلام کرد و گفت: البته در بخش‌های دیگر اقتصادی کشور نیز این رشد نمایان است و بر اساس محاسبات اولیه و پیش‌بینی‌ها، پایان سال هم رشد مثبتی خواهیم داشت تا به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم اعلام بکنیم.

وی با ذکر برخی آمارها در شش‌ماهه نخست امسال که نشان‌دهنده خروج کشور از رکود است، افزود: در شش‌ماهه نخست امسال ما رشد قابل ملاحظه‌ای در زمینه واردات و صادرات داشتیم. حدود ۲۶ میلیارد واردات و ۲۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم، صادرات و واردات غیرنفتی ما حدود ۵۰ میلیارد دلار است و با این روند تا پایان سال ما یک واردات و صادرات حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری غیرنفتی خواهیم داشت. این نشان می‌دهد که کشور حرکت رو به جلو دارد، اقتصاد ما حرکت کرده است، مردم به مسیر پیش رو اعتماد کردند و امیدوار به آینده هستند.

روحانی از تلاش دولت برای رسیدن نرخ تورم به ۲۰ درصد تا پایان سال ۹۳ خبر داد و خاطرنشان کرد: البته قبلاً ‌به مردم قول داده بودیم که تورم تا پایان سال ۹۳ به ۲۵ درصد برسد اما امروز به مردم قول می‌دهیم که امید است به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.

رشد اقتصادی حدود سه درصدی تا پایان امسال

رئیس جمهوری به برنامه‌ریزی برای دستیابی به رشد اقتصادی مثبت حدود سه درصدی تا پایان سال اشاره کرد و ادامه داد: دولت برای رسیدن این میزان رشد تلاش می‌کند و مردم نیز می‌دانند که ما اهل شعار و مبالغه نیستیم و تاکنون هرچه به مردم قول داده بودیم، سعی کردیم به قول‌هایمان عمل کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آمار اعلام شده مبنی بر تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در کشور نیز تصریح کرد: یکی از مهمترین آثار رشد و رونقی که دولت یازدهم به دنبال آن است، اشتغال است. ایجاد رونق اقتصادی در اشتغال‌زایی مؤثر است، اما این هم درست نیست که فکر کنیم به محض اینکه از رکود خارج شویم، یک دفعه معضل اشتغال هم حل می‌شود.

روحانی با ابراز امیدواری نسبت به حرکت رو به جلوی اشتغال در کشور‏، یادآور شد: البته از اینکه بیکاری ما تک‌رقمی شده، بسیار خوشحال هستیم و امیدواریم بتوانیم روند کاهش بیکاری را ادامه دهیم. هدف نهایی‌ ما در زمینه کاهش تورم نیز تک رقمی شدن تورم در سال ۹۵ است. همچنین دنبال رشد اقتصادی بالای شش درصد تا پایان سال ۹۴ هستیم.

وی تأکید کرد: البته به‌طور طبیعی مسأله رشد و اشتغال یک مقدار با تأخیر انجام می‌گیرد، اما در عین حال آمار و ارقامی که دولت اعلام می‌کند درست است، این دولت به مردم وعده داده که هر چه واقعیت است به مردم بگوید.

مدرن کردن بخش کشاورزی، مهمترین راه‌حل مواجهه با بحران کم‌آبی

رئیس شورای عالی اقتصاد مسأله محیط زیست را مهم توصیف کرد و با اشاره به بحران آب در کشور، اظهار داشت: مهمترین راه‌حل برای مواجهه با بحران کم‌آبی در کشور، مدرن کردن بخش کشاورزی است. در دهه‌های قبل و توسط دولت‌های پیشین مجموعه زمین‌های کشاورزی که مجهز به آبیاری مدرن شد یک میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار است، اما این دولت تا پایان سال ۹۳، ۲۸۴ هزار هکتار از اراضی کشور را تحت پوشش آبیاری مدرن قرار خواهد داد.

روحانی همچنین گفت: در سیستان و بلوچستان، خوزستان‌، ایلام و بقیه‌ نقاط برنامه‌ریزی مفصلی برای اجرای آبیاری مدرن داریم تا این طرح علاوه بر اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی را بالا می‌برد، از مصرف آب در کشور نیز بکاهد.

وی با اعلام اینکه در سال جاری پنج‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه به بخش تولید کمک می‌شود، افزود: ۵۰ درصد این کمک طی شش ماه پرداخت شده و ۵۰ درصد بعدی را در شش‌ماهه دوم پرداخت خواهیم کرد.

بودجه عمرانی کشور امسال 3.3 برابر خواهد بود

روحانی در تشریح تدابیر دولت در زمینه بودجه نیز خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست سال ۹۳ در بودجه عمرانی‏، بودجه استانی 100 درصد تخصیص یافته و پرداخت هم شده است. به‌طور کلی بودجه عمرانی کشور نسبت به سال گذشته، ۳.۳ برابر خواهد بود و در بودجه استانی نیز ۱۲.۵ برابر سال گذشته بودجه عمرانی پرداخت می‌کنیم که قدم بسیار مهمی است.

وی یکی از راه‌های رونق اقتصادی را اجرا و پیاده سازی طرح‌های عمرانی در استان‌ها دانست و ادامه داد: به‌طور کلی میزان تخصیص اعتبار در بخش عمرانی‌، بیش از سه برابر سال گذشته است که این حرکت بسیار بزرگ نه‌تنها به عمران و آبادانی کشور کمک می‌کند بلکه به مردم در استان‌های مختلف امید می‌دهد و شرایط را برای رونق آماده می‌کند.

در سفرهای استانی فقط مباحث قطعی عملیاتی را قول می‌دهیم

رئیس جمهوری درباره اتمام طرح‌های نیمه‌تمام تصریح کرد: ما امسال دنبال اتمام طرح‌ها هستیم. طرح‌های بسیاری در کشور نیمه‌تمام باقی مانده است. ۲۴۶ طرح مهم را که می‌توانستیم امسال تکمیل کنیم مدنظر قرار دادیم و بودجه به آنها اختصاص دادیم. در سفرهای استانی وعده‌هایی که به مردم دادیم اجرا خواهیم کرد. قرار ما این است که در سفر استانی چیزی را به مردم قول بدهیم که قبلاً‌ در تهران بحث کردیم و به نتیجه رسانده‌ایم و می‌دانیم عملیاتی است.

روحانی اظهار امیدواری کرد که در پایان سال، بسیاری از طرح‌های نیمه‌کاره‌ای که برخی از آنها سال‌هاست معطل مانده تکمیل خواهد شد. برخی طرح‌های دیگر در یکی دو سال آینده تکمیل می‌شود که قدم خوبی برای اقتصاد کشور خواهد بود.

محیط زیست از اولویت‌های اصلی رئیس جمهور

وی در پاسخ به پرسشی درباره بخش‌هایی که برای دولت یازدهم اولویت دارد، یادآور شد: یکی از طرح‌هایی که شخصاً آن را دنبال می‌کنم بحث محیط زیست است که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد. البته نمی‌خواهم بگویم با تحول در سوخت، مسئله محیط زیست حل می‌شود برخی از آنها به اقدامات بلند‌مدت نیاز دارد. مثل ریزگردها که به سادگی قابل حل نیست. دریاچه‌هایی که در معرض نابودی قرار گرفته‌اند نظیر دریاچه هامون که به سادگی نمی‌توانیم آنها را احیا کنیم.

روحانی تأکید کرد: برای همه این موارد برنامه‌ریزی کرده و طرح‌هایی برای اقدام داریم. برای من خیلی مهم است که زاینده‌رود را ببینم که آب در آن جاری است واقعاً جزء نکاتی است که همیشه در فکر آن هستم. دریاچه ارومیه، بسیار اهمیت دارد نه‌تنها برای آذربایجان غربی یا شرقی یا اردبیل برای کشور ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. اگر دریاچه ارومیه خشک شود و وضعش بحرانی شود یک طوفان می‌تواند شاید هشت استان ما را دچار مشکل کند و تمام زمین‌های کشاورزی را از بین ببرد و تنفس را دچار مشکل کند. طرح‌های زیادی برای دریاچه ارومیه داریم. از اولین تصمیم‌های این دولت تصمیم راجع به دریاچه ارومیه بود.

محاسبه غیردقیق سدسازی برای نیاز کشاورزان، مسبب مشکلات زیست محیطی ارومیه

رئیس شورای عالی محیط زیست با اشاره به جلسات متعدد کارگروه نجات دریاچه ارومیه با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، اظهار داشت: محیط زیست جزو موارد بسیار مهم است که باید قدم به قدم جلو رفت. در برخی از طرح‌های گذشته مسایل زیست محیطی کمتر مورد توجه قرار گرفت. جایی بر مبنای نیاز کشاورزی سد احداث کردیم، اما چون محاسبه خیلی دقیق نشده بود مشکلاتی برای محیط زیست ایجاد کرد.

وی همچنین گفت: آب معضل بزرگ ما است. این روزها شاهد بارش باران هستیم و امیدواریم این برکت خداوند ادامه پیدا کند و مردم ما خوشحال بشوند چراکه ما برای تامین آب آشامیدنی مردم حتی در تهران دچار مشکل بودیم. دو - سه طرح، اجرایی و عملیاتی شد و الا در رساندن آب به مردم در خانه‌های مردم دچار مشکل می‌شدیم.

استفاده از آب‌های زیرزمینی، خلاف قاعده طبیعت است

رئیس جمهوری درباره ضرورت طرح‌های افزایش بهره‌وری از آب به‌ویژه در عرصه کشاورزی افزود: از آب‌های زیرزمینی خلاف قواعد استفاده می‌کنیم با طبیعت نمی‌شود جنگید. قاعده‌مند بودن و با قواعد بازی کردن فقط برای دنیای سیاست نیست. همانطور که اگر در دنیای سیاست هم ما قواعد را کنار بگذاریم ضرر می‌کنیم، در محیط طبیعی هم اینچنین است که با قواعد طبیعت یا سنت‌های الهی -به تعبیر قرآن با این سنن- نمی‌شود مبارزه کرد. باید در آن چارچوب حرکت کنیم.

روحانی در ادامه این گفتگوی تلویزیونی، موضوع مسائل اجتماعی و اهمیت توجه به این موضوعات را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی، حقوق شهروندی مردم و مسائل سیاسی جامعه مهم است. مردم باید در این عرصه‌ها احساس راحتی کنند.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد، دولت به‌تنهایی نمی‌تواند کار را تمام کند، تصریح کرد: اقتضائات حکومت این است که ما بتوانیم با اجماع نظر و با هماهنگی با قوای دیگر و با جلب نظر دیگران به نقطه مطلوب برسیم./

P-930722-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید