Iranian Agriculture News Agency

هاشمی رفسنجانی خواستار ارائه طرح‌های جدید مبارزه با کم‌آبی از سوی جهاد کشاورزی شد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیست‌وششمین گردهمایی فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد به تمجید از طرح‌های دوران جهاد سازندگی در مسئله آب پرداخت و دلیل بحران آب امروز را ناشی از عملیاتی نشدن طرح‌های آبخوان داری و آبخیزداری آن دوران دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در این گردهمایی که مقامات عالی‌رتبه کشور نیز حضور داشتند، گفت: جهاد در قرآن معنای عامی دارد، اما بزرگ‌ترین معنایی که به ذهن انسان می‌آید، شرکت در جنگ با تمام موجودی انسان و در راه خدا قرار گرفتن است.

وی افزود: خداوند تضمین کرده آنهایی که در راهش جهاد می‌کنند، راه‌ها را برای آنها باز کند و این مسئله در تاریخ انقلابمان مشهود است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید جهاد با مال و جان است در حالی که ما جهاد را فقط در ایثار جان می‌بینیم ولی ایثار مال، جان، علم و... که در آن هدف خدا باشد جهاد است و مطمئن باشید که انسان پاداش چنین جهادی را می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: قبل از انقلاب و اول انقلاب انسان‌هایی که در راه اسلام مبارزه کردند نهایت اخلاص را داشتند، زیرا آنها هیچ افقی دیده نمی‌شد که ما حکومت را از دست پهلوی و اربابانش خارج کنیم بلکه هدف ما در آن زمان امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی تصریح کرد: در آن دوران هدف ما متنبه کردن حکومت‌های ظالم و جاهل بود و آماده شهادت بودیم و تمام امکاناتمان را صرف کردیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه جوانان در آن دوران در جهاد شرکت کردند، یادآور شد: به غیر از جوانان افراد زیادی در تظاهرات جنگ شرکت می‌کردند و خودشان را در مقابل مسلسل قرار می‌دادند.

وی تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب و از هم پاشیدن رژیم پهلوی سران بزرگ ارتش فرار کردند بنابراین برای مدیریت جمعی بر سر کار آمدند که سابقه مدیریتی کمی داشتند اما با تمام کمبود‌ها حکومت را در دست گرفتند که واقعا جای جهاد در آن زمان حس می‌شد.

هاشمی رفسنجانی همچنین گفت: در آن دوران نیروهای جهادی با اخلاص برای حل مشکلات جامعه آمدند و در کنار آنها نهادهای موازی مانند جهاد سازندگی در کنار نهادهای دولتی تشکیل شد که اگر این نهادها نبود سرنوشت مملکت ما مثل افغانستان، عراق، لیبی و... می‌شد.

درو کردن گندم‌ های روستاییان به دستور امام توسط جهاد سازندگی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأسیس جهاد سازندگی افزود: نخستین مشکل ما پس از پیروزی، رسیدن به فصل دروی گندم‌ها بود، در این دوران جوان‌های ما با دستور امام‌خمینی (ره) به کمک مردم رفتند و گندم‌های آن‌ها را درو کردند.

وی خاطرنشان کرد: در میدان دفاع مقدس همه به خاطر داریم که در ابتدا اشکالاتی وجود داشت، اما آن مشکلات با کمک نیروهای جهادی برطرف شد و خدمات بزرگی انجام گرفت، به‌طوری که ما در زمینه نیروی دریایی هیچ مشکلی نداشتیم و از همان ابتدا نیروی دریایی کشور در مقابل نیروی دریایی عراق ایستادگی کرد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: نیروهای هوایی هم قدرتمندانه و توانمند ظاهر شدند و در آن زمان نیروهای زمینی همچون سپاه و بسیج مستضعفین با اخلاص و امید در راه خدا وارد میدان شدند و در کنار آنها جهاد سازندگی که قبل از جنگ تشکیل شده بود حضور داشت.

جهاد سازندگی پشتیبان مهم نظام در تمام بخش‌ های اجرایی بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جهاد سازندگی به‌عنوان پشتیبان مهم نظام در هر بخشی مشکلات اجرایی بخش‌ را حل می‌کرد، تصریح کرد: جهاد مخلصانه و مؤمنانه پا به عرصه گذاشت و کارهای عظیمی انجام داد و من به‌عنوان شاهد می‌گویم واقعاً جهاد سازندگی در جنگ مؤثر عمل کرد و در بخش‌های مختلف مانند سنگر‌سازی، پل‌سازی، راهسازی در جبهه و پشت جبهه خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه هرجا عملیاتی لازم بود و کارهای اساسی حفاظتی مورد نیاز بود، جهاد سازندگی وارد عمل شد.

ساخت موشک توسط نیروهای جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب

هاشمی رفسنجانی با اشاره به ساخت موشک در مسیر تهران و کرج توسط نیروهای جهاد سازندگی یادآور شد: در ابتدای جنگ توسط نیروهای جهادی موشک ساخته شد و امروز ما صاحب بزرگ‌ترین زرادخانه موشک‌سازی در منطقه خاورمیانه هستیم.

وی تأکید کرد: جهاد سازندگی در کنار چنین کارهایی از سایر وظایف کوتاهی نمی‌کرد و در تمام کارهای جهادی مخلصانه حضور داشت به طوری که در برنامه‌های عمرانی کمتر روستایی می‌بینیم که در جهاد سازندگی حضور نداشته باشد.

طرح‌ های آبخیز‌داری و آبخوانداری جهاد سازندگی در دوران من، مورد غفلت قرار گرفت

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر طرح‌های جهاد سازندگی در مورد آب عملیاتی می‌شد، در مسئله آب امروز ما دچار بحران نبودیم، زیرا یک مرکز تحقیقات در دوره جهاد سازندگی در مورد طرح‌های آبخیز‌داری و آبخوانداری وجود داشت که بعد از دوره ریاست جمهوری من مورد غفلت قرار گرفت.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه غفلت از اجرای طرح‌های آبخوانداری در سال‌های گذشته باعث گسترش خشکسالی و پدیده گردوغبار در کشور شده است، گفت: حال کار به جایی رسیده که امروز بیش از 80 درصد دشت‌های کشور دچار قحطی آب است.

آقای حجتی به‌ عنوان یک جهادی می‌ تواند منابع آب موجود را حفظ کند

وی در ادامه افزود: در دوران جهاد سازندگی طرح‌هایی در مورد کویر‌زدایی وجود داشت که اگر آنها اجرا می‌شد، ما امروز به این مرحله نمی‌رسیدیم و من فکر می‌کنم آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی که یک زمانی از مدیران جهاد بوده، امروز با انجام اقدامات جهادی می‌تواند منابع موجود آب را حفظ کند.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: از مجموع 400 میلیارد متر مکعب نزولات جوی تنها 100 میلیارد مترمکعب آن استحصال و بقیه تبخیر می‌شود در حالی که با توسعه اجرای طرح‌های آبخیز‌داری و آبخوانداری و کویر‌زدایی نیمی از بارش‌ها در دسترس و قابل استحصال خواهد بود.

وی ادامه داد: مشکل آب در کشور ما جدی است و یکی از کارهای وزارتخانه جهاد کشاورزی باید تمرکز روی مسئله آب باشد و همانطور که مشکلات ابتدای انقلاب را حل کردیم و نگذاشتیم کشورمان مثل لیبی و افغانستان و عراق شود، نباید بگذاریم کشور با قحطی آب روبه‌رو شود.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی طرحی برای حل مشکل آب دارد، همانطور که مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار برای احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام اعتبار اختصاص دادند (از محل ذخایر ارز‌های کشور) به طرح‌های مبارزه با مشکل آب اعتبار اختصاص می‌دهند./

تنظیم خبر: علیرضا صفاخو

عکس: محسن عطایی

P-930703-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید