Iranian Agriculture News Agency

در توافق مشترک وزیران کشاورزی ایران با برزیل:

قیمت گوشت برزیلی وارداتی به ایران کاهش می‌یابد

برای پایین آوردن قیمت گوشت قرمز جلسات متعددی در برزیل تشکیل شده که با بررسی مسائل تکنیکی قیمت تمام‌شده این محصول برای صادرات به ایران کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهادکشاورزی ایران در ملاقات با همتای برزیلی خود با اشاره به اینکه روابط دو کشور در سطوح اقتصادی و سیاسی در وضعیت خوبی قرار دارد، اما در بخش اقتصادی یک‌طرفه بوده است، گفت: ایران به‌دنبال برقراری روابط دوجانبه در کشور برزیل در زمینه مختلف اقتصادی به‌ویژه بخش کشاورزی است که در این زمینه سعی شده فقط به خرید و فروش‌های سنتی محدود نشود.

محمود حجتی با بیان اینکه در ملاقاتی که با وزیر کشاورزی برزیل در فرانسه انجام شد، زمینه توافقاتی برای افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های فنی، آموزشی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایجاد شد، افزود: با توجه به ظرفیت منابع پایه کشور برزیل و محدودیت‌های منابع آبی ایران، این آمادگی را داریم که همکاری‌های خود را با برزیل افزایش داده و کشت فراسرزمینی در برزیل را در دستور کار خود قرار دهیم.

تهاتر نفت ایران با مواد غذایی برزیل

در ادامه، وزیر کشاورزی، دام و تأمین غذای برزیل اظهار داشت: تمایل به افزایش همکاری و نزدیکی روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد و امید می‌رود که از طریق مبادله با نفت بتوان تجارت با ایران را افزایش داد.

نری گیلر خاطرنشان کرد: گروه بازرگانان برزیلی با بنده به ایران آمده‌اند تا تجارت خود را به‌ویژه در زمینه گوشت افزایش دهیم.

وی ادامه داد: از وزیر جهادکشاورزی ایران و هیئت همراه دعوت می‌شود که سفری به برزیل برای افزایش همکاری‌ها داشته باشند.

تشکیل کمیته مشترک اقتصادی بین ایران و برزیل

وزیر جهادکشاورزی ایران نیز تصریح کرد: برای بررسی و پیشبرد روابط دو کشور، کمیته مشترکی بین دو وزارتخانه تشکیل می‌شود تا از این طریق بتوانیم مسائل و موضوع‌های تجاری دو کشور را اطلاع‌رسانی و تصمیم‌گیری کنیم.

حجتی با اشاره به گرانی گوشت برزیلی واردشده به ایران، خطاب به وزیر کشاورزی برزیل یادآور شد: اگر قرار است قیمت گوشت‌های وارداتی به ایران اینچنین باشد، دیگر واردات گوشت قرمز برزیل برای ما صرفه اقتصادی ندارد، زیرا قیمت دام داخلی از گوشت وارداتی ارزان‌تر و منجر به ورود دام ها(شیری) به کشتارگاه می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات گشایش LC برای مبادله با برزیل، تأکید کرد: هنوز برای مبادلات تجاری با کشور برزیل دچار مشکلاتی هستیم و هزینه بالایی صرف این کار می‌شود.

کشت فراسرزمینی در برزیل

وزیر جهادکشاورزی همچنین گفت: اعمال کنندگان تحریم علیه ایران، صادرات مواد غذایی را شامل تحریم‌ها نمی‌دانند، اما شاهد این هستیم که بانک‌های برزیلی برای گشایش LC مشکلاتی را برای بازرگانان ایرانی ایجاد می‌کنند.

حجتی درباره کشت فراسرزمینی در برزیل افزود: تفاهم‌نامه بلندمدتی نیز با کشور برزیل به امضاء می‌رسد تا شهروندان ایرانی بتواند با اجاره زمین در این کشور، برخی محصولات کشاورزی آب‌بر را کشت کنند.

وی درباره روابط ایران و برزیل در زمینه صنعت مرغ خاطرنشان کرد: ایران با تولید بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ تولید بزرگ‌ترین تولیدکننده طیور در منطقه است، اما همچنان بازار وسیعی برای صادرات گوشت مرغ به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، عراق و بازار تازه رونق‌یافته روسیه (به‌دلیل مسائل جدید ایجادشده) دارد که در این زمینه با کشور برزیل به تفاهم‌نامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در صنعت مرغ ایران به منظور صادرات ایجاد شده است.

قیمت گوشت برزیلی وارداتی به ایران کاهش می‌یابد

وزیر کشاورزی، دام و تأمین غذای برزیل در پاسخ به اظهارات وزیر جهادکشاورزی ایران ادامه داد: ایران کشور دوست و برادر برزیل در مسائل اقتصادی به حساب می‌آید، لذا به‌دنبال افزایش تعامل و همکاری‌ها با ایران هستیم.

گیلر تصریح کرد: برای پایین آوردن قیمت گوشت قرمز نیز جلسات متعددی تشکیل دادیم که با بررسی مسائل تکنیکی به‌دنبال کاهش قیمت تمام‌شده این محصول برای صادرات به ایران هستیم، زیرا روابط با کشور ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: گروه تجاری برزیلی که به ایران سفر کرده است، در این زمینه با تجار و بازرگانان ایرانی نشست کارشناسی مشترکی خواهد داشت و مسائل موجود را برای تأمین نظر ایران مورد بررسی قرار می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در حاشیه این مراسم تأکید کرد: بنا بر توافقات انجام شده با این کشور، نیاز عمده به واردات شکر، گوشت، روغن و سویایی مورد نیاز کشور از برزیل تامین خواهد شد./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

عکس‌ها: مهدی کاوه‌ای

N-930602-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید