Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

جهادکشاورزی با اتمام طرح کاداستر، مکلف به ارائه الگوی کشت می‌شود

با اتمام بررسی طرح کاداستر در مجلس شورای اسلامی و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن، وزارت جهادکشاورزی مکلف به ارائه الگوی کشت بر اساس مناطق جغرافیایی و وزارت نیرو، مکلف به منطقه‌یابی برای سدسازی خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: طرح کاداستر که نقشه‌برداری هوایی و زمینی از اراضی است، از طریق نقشه‌های تدوین‌شده ماهواره شرایط سرزمین را به‌گونه‌ای مشخص می‌کند که می‌توان اراضی کشاورزی و صنعتی یا بایر را از هم تفکیک کرد.

سیدراضی نوری افزود: با اتمام بررسی طرح کاداستر در مجلس شورای اسلامی و تدوین آیین‌نامه آن، وزارت جهادکشاورزی مکلف می‌شود بر اساس نقشه‌های دقیق هوایی علاوه بر مشخص کردن اراضی کشاورزی و کاهش پرونده‌های مالکیت اراضی برای الگوی کشت اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: نقشه‌های مشخص‌شده که بر اساس بارش و موقعیت جغرافیایی کشیده می‌شوند، می‌توانند به کمک کشاورزی، محیط زیست و هواشناسی آمده و شرایط لازم برای برنامه‌ریزی دقیق کشت محصولات کشاورزی را فراهم کنند.

نماینده مردم شوش و دانیال در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از تنش‌های قیمتی موجود در بخش کشاورزی که اکنون شاهد آن هستیم، به علت نبود الگوی کشت به‌وجود آمده و انتظار می‌رود با اجرایی شدن این قانون، افزایش یک‌باره قیمت برخی از محصولات یا کاهش قیمت آنها به‌دلیل تولید انبوه برای همیشه از بین برود.

نوری تصریح کرد: از سوی دیگر، برنامه آمایش سرزمین و منطقه‌یابی برای احداث سد نیز می‌تواند اثرات مؤثری در بخش کشاورزی به جا بگذارد، به این معنا که وزارت نیرو مکلف است سدسازی را بر اساس نقشه‌های تهیه‌شده کاداستر و با در نظر گرفتن میزان آب و جمع‌آوری آب‌های سطحی صورت دهد که بر بخش کشاورزی نیز تأثیر مستقیم خواهد داشت./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-930402-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید