Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد:

شناسایی 4000 گونه گیاهی در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

باغ‌های گیاه‌شناسی در کشور موزه زنده محسوب می‌شوند و نیاز است از سوی مراجع مختلف دولتی، مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: باغ گیاه‌شناسی ملی ایران یکی از زیرپروژه‌های این مؤسسه است که دارای چهارهزار گونه گیاهی از ایران و سایر نقاط مختلف دنیا است.

عادل جلیلی افزود: حفاظت از گونه‌های گیاهی به‌روش‌های مختلف در این باغ انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مکان‌های خارج از رویشگاه طبیعی، باغ‌های گیاه‌شناسی می‌تواند نقش مؤثری را ایفا کند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: بخشی از گونه‌های موجود، به‌صورت بذر در بانک‌های ژن و برخی دیگر نیز با روش کشت گیاه نگهداری می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: بانک‌های ژن و موزه‌های زنده، مکان‌های استراتژیکی هستند که لازم است برای حفظ تنوع ژنتیکی کشور و امنیت غذایی، مورد حمایت جدی قرار گیرند.

وی یادآور شد: در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، گونه‌های مختلفی از نقاط مختلف دنیا گردآوری شده و شرایط رشدی مناسبی برای آنها فراهم شده است.

جلیلی تأکید کرد: در بین کشورهای جهان سوم، ایران جزء معدود کشورهایی بوده که صاحب باغ گیاه‌شناسی است و در این راستا وجود گونه‌های مختلف می‌تواند در بحران‌های زیست‌محیطی به‌کار گرفته شوند.

مسیر بندر نوشهر تغییر کند

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره باغ گیاه‌شناسی نوشهر که به‌دلیل پاره‌ای مشکلات، بخشی از آن مورد تخریب قرار گرفت، اظهار داشـ: باغ گیاه‌شناسی نوشهر نیز از موزه‌های طبیعی کشورمان محسوب می‌شود که دارای گونه‌های منحصر به فردی است.

وی همچنین گفت: به‌دلیل آنکه این باغ مسیر جاده برای دسترسی آسان‌تر به بنادر اقتصادی بود، توسط راه‌سازی مورد تخریب قرار گرفت، اما با سماجت‌های مسئولان بخش کشاورزی و منابع طبیعی، جلوی ادامه کار گرفته شد و در حال حاضر نیز با وجود آنکه مشکلات هنوز مرتفع نشده و به حالت قبلی باقی مانده است، تخریبی انجام نشده و وضعیت باغ همچون سابق است.

جلیلی در پایان افزود: از مسئولان کشوری خواهشمندیم که مسیر عبور جاده فوق را تغییر دهند تا این موزه طبیعی از تلاطم‌های موجود محفوظ بماند./

خبرنگار: مژگان ستار

V-930231-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید