Iranian Agriculture News Agency

از تخریب جنگل ابر تا کم‌آبی سمنان

استان سمنان از نظر مساحت ششمین استان ایران است که از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از مشرق به استان خراسان رضوی و از مغرب به استان‌های تهران و قم محدود است.

سمنان استانی با پتانسیل گردشگری بالاست که سالانه 20 میلیون زائر بارگاه مقدس امام رضا(ع) از این استان عبور می‌کنند و جنگل ابر، پارک ملی کویر و چشمه علی از جاذبه‌های منحصر بفرد این استان هستند که متاسفانه در سال‌های اخیر مورد آسیب قرار گرفته‌اند که استاندار سمنان در مصاحبه انجام شده در ایسنا خاطرنشان کرد که محیط زیست نهایت تلاش خود را برای حفاظت از این گنجینه‌های طبیعی و ملی انجام خواهد داد. هم‌چنین به دلیل یکنواختی جاد‌های این استان متاسفانه سالانه شاهد تصادفات و واژگونی خودروها هستیم که این امر با افزایش تردد خودروها در ایام نوروز بیشتر می‌شود که در این باره محمد وکیلی اظهار امیدواری کرد که امسال به دلیل تمهیدات اندیشیده شده بیش از گذشته سلامت و ایمنی جاده‌ها تامین خواهد شد.

استان سمنان به خاطر موقعیت جغرافیایی، اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و محدودیت‌های آب و خاک از موقعیت کشاورزی مطلوبی برخوردار نیست، اما جزو پنج استان برتر در تولید محصول پسته است که از نظر طعم و کیفیت با بهترین محصولات پسته جهان رقابت می‌کند البته لازم به توضیح است که با توجه به کمبود منابع آبی این استان باید در پی افزایش عملکرد و معرفی بهترین گونه‌های مقاوم نسبت به شرایط محیطی بود.

استاندار سمنان مردم را تشویق به اصلاح الگوی مصرف خود کرد و پس انداز و دوری از اسراف را از تاکیدات و فرهنگ غنی اسلامی دانست که در راستای اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه بیشتری کرد.

امیدواریم در سال جدید حوادث جاده‌ای را به حداقل برسانیم

محمد وکیلی، استاندار سمنان که در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حضور یافته بود ضمن پاسخ به سوالات ایسنا درباره گردشگری، جنگل ابر، کم آبی و اصلاح الگوی مصرف، با اشاره به پتانسیل بالای گردشگری این استان و جاذبه‌های طبیعی آن به بیان ارائه خدمات ایمنی، گردشگری و جاده‌ای به مسافران و زائرانی که در عید نوروز وارد استان می‌شوند پرداخت و گفت: در ابتدا ما یک آسیب شناسی در ارتباط با مشکلات سال گذشته انجام دادیم و کمبودها و مشکلات موجود را رصد کردیم، پس از آن کارگروه‌های مختلفی را برای نوروز تشکیل دادیم که در آن تصمیمات اجرایی و امنیتی گرفته شد. یکی از مشکلاتی که از گذشته وجود داشت بحث ایمنی جاده‌ها و وجود نقاط حادثه‌خیز بود که برای برطرف کردن آن اقدامات خوبی از جمله نصب گاردیل و علایم هشداردهنده راهنمایی و رانندگی با همکاری بسیار خوب پلیس راهور و اداره راه و ترابری کل استان در طول جاده انجام شد، که با توجه به اصلاحات هندسی انجام شده در طول جاده‌ها امیدواریم در سال جدید با کاهش حادثه و به حداقل رساندن آن مواجه باشیم.

استاندار سمنان چهار عامل جاده، خودرو، راننده و پلیس را از عوامل موثر در کاهش حادثه عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه پلیس در نقاط مختلف جاده‌ای مکان‌های خود را شناسایی و امکانات اوژانسی لازم را تعبیه کرده است و امیدواریم مسافرین گرامی نیز مشکلات ایمنی اتومبیل‌های خود را برطرف کرده باشند تا بتوانیم سلامت تردد را برای آنها تضمین کنیم.

وکیلی با بیان این‌که گردشگری یکی از محورهای مهم توسعه در آینده می‌باشد و استان ما از معدود استان‌هایی است که دارای اقلیم کوهستانی ارتفاعات البرز، جنگل، دشت و نهایتاً اقلیم کویری است، اعلام کرد: کلیه مدارس ‌در تمام شهرها و حتی روستاها، مراکز رفاهی و گردشگری در جاده‌ها و مراکز کاروانسراهای قدیمی و هم چنین مجموع دستگاه‌های مرتبط در طول جاده و اورژانس هوایی بین شاهرود و میامی آماده ارائه خدمات‌دهی شبانه‌روزی به گردشگران هستند.

جاده سازی به قیمت تخریب جنگل ابر، نه!

استاندار سمنان در ارتباط با آسیب‌ها و پیامدهای ناشی از جاده سازی در جنگل ابر و هم‌چنین نحوه حمایت از این ذخیره‌گاه طبیعی بر این باور است که گرچه جاده سازی می‌تواند از منظر اقتصادی برای ما توجیه داشته باشد، اما نباید محیط زیست را تخریب کنیم و داشته‌های ارزشمند طبیعی را از بین ببریم محیط زیست متعلق به این دوره نیست بلکه متعلق به آینده است و‌ آیندگان نیز حق دارند از این منابع الهی استفاده کنند. گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در جنگل ابر بعضاً در دنیا بی‌نظیر هستند و ما برای آن‌که راه را کوتاه کنیم و منافع اقتصادی حاصل از جاده و بعضی‌ها را تامین کنیم نباید به محیط زیست آسیب برسانیم که خوشبختانه محیط‌زیست به بهترین نحو برای حفاظت از جنگل ابر اقدام کرده است. در بخش کویر نیز ما زیستگاه‌ها و پارک ملی را داریم که گونه‌های بسیار نادری در آن قرار دارد که نباید مورد آسیب قرار بگیرند و ما با از بین بردن این گونه‌ها حیات را مورد هجمه قرار دهیم و حیاتی که خداوند متعال برای تعادل زیست انسان‌ها و محیط‌زیست قرار داده است را برای منافع کوتاه مدت خودمان از بین ببریم.

استاندارد سمنان کاهش جمعیت و مسئله آب را از مسائل مهم کشور دانست که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابلاغ سیاست‌های مقاومتی و در جلسه‌ای که برای تبیین سیاست‌های مقاومتی با مسوولین کشور داشتند به این مهم پرداختند و توجه جدی مسوولین را به آن مواجه کردند.

استاندار بر این باور است که اقتصاد مقاومتی دارای دو رویکرد تولیدگرا و مصرف‌گراست که در رویکرد اول در پی آن هستیم که با کیفیت‌ترین و مناسبت‌ترین محصول را تولید کنیم که در بازارهای هدف دارای مزیت نسبی باشیم و این امر در جامعه به گونه‌ای محقق شود که درآمدها و ارزش افزوده اقتصادی ما که در گذشته اتکای جدی به نفت داشت گرایش به سوی تولیدات غیرنفتی پیدا کند و تولید نفت در زیرساخت‌های توسعه‌ای کشور در آینده هدایت ‌شود. هم چنین در نگاه مصرف گرا باید الگوی مصرف مناسبی داشته باشیم چراکه باید منابع محدود خود را با نیازهای نامحدودمان به گونه‌ای مدیریت کنیم که بتوانیم پاسخگوی نیاز حال و آینده‌مان باشیم که یکی از این منابع محدود آب است.

هر شهروند بابت یک مترمکعب آب یک میلیون تومان و هر کشاورز 7 تومان می‌پردازد

وکیلی با تاکید بر آن‌که ما باید حتماً سیاست‌های خاص الگوی مصرف داشته باشیم، گفت: آبی که در داخل کشور تولید می‌شود حدود 90 درصد آن مصرف کشاورزی، نزدیک به 8 درصد آن مصرف صنعتی و 2 درصد مصرف شرب دارد. در هر سه مورد ما متاسفانه الگوی خوبی در مصرف نداریم و شاید بتوان گفت بدترین نوع مصرف را در بین جهانیان داریم. در این باره می‌توان به مصرف آب در کشاورزی اشاره کرد که متاسفانه ما شاهد آبیاری غرقابی با توجه به محدودیت منابع آبی در بخش کشاورزی هستیم این درحالیست که ما تنها در برخی از محصولات استراتژیک دارای مزیت نسبی هستیم و نباید این‌گونه منابع آبی خود را سخاوتمندانه هدر دهیم. در این جا بهتر است در ارتباط با آب شرب جامعه را متوجه به هزینه‌های پنهانی در حوزه آب کنیم که متاسفانه مردم سرمایه‌های خود را ناشیانه به هدر می‌دهند، اگر قیمت یک لیتر آب شرب را 1000 تومان حساب کنیم هر شهروند برای مصرف یک مترمکعب آن باید حدود یک میلیون تومان پول بپردازد این درحالیست که کشاورزان ما برای مصرف هر متر مکعب آب تنها 7 تومان می‌پردازند، بنابراین قیمت واقعی آب در کشاورزی مشخص نبوده و ما به راحتی این منبع دیر تجدید شونده را سخاوتمندانه به هدر می‌دهیم. با این اوصاف آیا ما حق داریم 70 درصد ورودی‌مان خروجی فاضلاب داشته باشیم و از آبیاری غرقابی در این بخش استفاده کنیم؟

استاندار سمنان ادامه داد: ما در یک اقلیم خشک هستیم، بنابراین اولین قدم در راستای اقتصاد مقاومتی باید اصلاح سیاست الگوی مصرف باشد و در این باره لازم است تمام جامعه در این باره احساس نیاز کرده و ورود پیدا کنند و تمامی رسانه‌ها و صداو سیما نیز باید همگام با مردم حرکت کنند و مصرف گرایی را تبلیغ نکنند و باید با توجه به سرانه درآمد خانوار، تولیدگرایی را جایگزین الگوی مصرف گرایی غربی کرده و باید به این نکته توجه داشت حتی اگر درآمد خانواده ما بالا رود مصرف گرایی با فرهنگ اسلامی که ما را به سوی مصرف بهینه و دوری از اسراف هدایت می‌کند منافات دارد.

وکیلی در ادامه با اشاره به اصلاح الگوی مصرف در بخش انرژی گفت: هر لیتر گازوئیل در ایران 150 تومان است، همین گازوئیل در ترکیه بالای 7 هزار تومان به فروش می‌رسد، یعنی چیزی حدود50 برابر قیمتی که ما در کشورمان داریم، و به همین دلیل در برخی از مواقع مشاهده می‌کنیم به دلیل داشتن الگوی مصرف نادرست، مردم برای گرم کردن منزل یا محیط کار خود بخاری یا شوفاژ را روشن و از سوی دیگر پنجره‌ها را باز می‌کنند که این امر نه تنها منابع طبیعی و ملی ما را به هدر می‌دهد، بلکه با آموزه‌های دینی ما در تناقض است.

وی ادامه داد: الگوی مصرف درست همگام با اقتصاد مقاومتی می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند تا منابع مالی خود را اسراف نکرده و پس‌اندازشان را افزایش دهند که در نهایت منجر به سرمایه‌گذاری شده و ارزش افزوده برای آنها خواهد داشت.

ا ستاندار سمنان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا که دولت چه برنامه‌ای در اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی دارد، افزود: در اقتصاد مقاومتی نگاه هزینه‌ای را باید به نگاه تولیدی تبدیل کنیم. اجرای آبیاری مکانیزاسیون در سطح‌های بالا قابل انجام است که متاسفانه یکی از اشتباهاتی که در زمان قبل از انقلاب صورت گرفت اصلاحات ارضی و بعد از انقلاب هیات‌های هفت نفره بود که در پی آن زمین‌های بزرگ به اراضی کوچک تقسیم شدند به نحوی که نمی‌توان ساز و کارهای کشاورزی صنعتی را در آن اجرا کرد.

باید زمین‌های کشاورزی تجمیع شوند تا اجرای کشاورزی مکانیزه در آن توجیه اقتصادی داشته باشد، بنابراین بهترین راهکار در حال حاضر با توجه به محدودیت آب موجود افزایش عملکرد در واحد سطح است.

طعم پسته ایران را هیچ کشوری ندارد

استاندار سمنان در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به کمبود منابع آبی که در استان داریم کاشت و تولید محصول پسته آسیبی به محیط زیست و منابع آبی نمی‌رساند، اظهار کرد: در پی آن هستیم که با اصلاح روش‌ها برداشت از سطح را بالا ببریم، چرا که ما در منطقه خشکی زندگی می‌کنیم، هم چنین لازم به توضیح است که مراکز تحقیقاتی کشاورزی در حال شناسایی، اصلاح و معرفی بهترین نژاد پسته مقاوم به شرایط موجود در دامغان هستند، هم‌چنین باید در نظر داشت که کیفیت و طعم پسته ایران را هیچ کشوری ندارد و کشورهایی همانند چین و آمریکا گرچه حجم تولید خود را بالا برده‌اند اما هم چنان پسته تولید شده در کشور ما دارای مزیت‌های بی‌شماری است.

در پایان استاندار سمنان در ارتباط با تبدیل وضعیت شهمیرزاد و بسطام به شهرستان خاطرنشان کرد: ما در این باره منتظر ابلاغ مصوبات قانونی هستیم.

گفت‌وگو از: مرجان طاوسی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید