Iranian Agriculture News Agency

گردشگری کشاورزی و منابع طبیعی ظرفیت مغفول‌مانده ایران!

برای جبران کسری بودجه کشاورزی، استفاده از پتانسیل‌گردشگری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: حمایت از تولیدات داخلی صرفاً با چند تیزر تلویزیونی، فرهنگ‌سازی نخواهد شد.

محمدرضا امیری کهنوج افزود: هرچند فرهنگ استفاده از کالاها و لوازم ایرانی در بخش کشاورزی به‌علت بالا بودن کیفیت و در دسترس بودن آن صورت گرفته است، ما در سایر بخش‌های اقتصادی کشور باید در دستور کار مسئولان جامعه فرهنگی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: صرفاً با چند تیزر تلویزیونی نمی‌توان مردم را راغب به استفاده از محصولات داخلی کرد، لذا باید کیفیت و قیمت به‌صورت همزمان قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی خود باشد.

بخش کشاورزی، پتانسیل گردشگری دارد

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و حتی کشورهای منطقه از پتانسیل گردشگری خود در بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای تزریق سرمایه استفاده می‌کنند، اما در ایران این پتانسیل بلااستفاده رها شده است.

امیری کهنوج تصریح کرد: استفاده از پتانسیل گردشگری دریاچه ارومیه علاوه بر زیبایی دریاچه، به‌علت خاصیت گل و لای طبی این محدوده می‌تواند یکی از منابع گردشگری فوق‌العاده باشد که هرگز به چشم مسئولان نیامده است، در حالی که کشورهای همسایه به شکل مصنوعی با ساختن اتاقچه‌هایی از گل و لای با داشتن خاصیت طبی از فرصت‌های گردشگری خود نام می‌برند.

وی با اشاره به وجود تالاب‌ها، دریاچه‌ها و جنگل‌های بکر و مناطق طبیعی یادآور شد: بسیاری از جنگل‌های کشور علاوه بر حوزه شمالی در منطقه غرب و جنوب دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که شناسایی نشده است.

امیری کهنوج با اشاره به غصب بسیاری از پدیده‌های تاریخی، فرهنگی و ابزاری اقتصادی کشور توسط کشورهای منطقه تأکید کرد: در حالی قنات در حال ثبت به نام کشور ایران است که به‌صورت آبا و اجدادی در داخل ایران سینه به سینه حفر آن منتقل شده و به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین میراث نیاکان ایرانی شمرده می‌شود.

وی اظهار داشت: از قنات‌های جنوبی کشور به‌عنوان کاریز یاد می‌شود، دارای چنان ویژگی خارق‌العاده‌ای است که ضمن انتقال آب از سرچشمه‌ها و سفره‌های زیرزمینی به سطح زمین، آب آبادی‌ها و شهرهای بزرگی را تأمین می‌کرد که اکنون به‌علت عدم ثبت بسیاری از کاریزهای بزرگ در یونسکو توسط کشورهای منطقه در حال ثبت شدن است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: آسیاب‌های بادی و بادگیرهای جنوبی کشور نیز که از پتانسیل‌های معماری و کشاورزی محسوب می‌شوند، به شکل معنی‌داری به نام کشورهای دیگر ثبت شد که جای تأسف است.

امیری کهنوج اظهار امیدواری کرد که دولت برای جبران کسری بودجه و کمبود نقدینگی در سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، باید به فکر راه‌اندازی و گرشگری کشاورزی و منابع طبیعی باشد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921203-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید