Iranian Agriculture News Agency

در گفتگوی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با ایانا مطرح شد:

پیشنهاد اصلاح رژیم حقوقی زاینده‌رود/ 4000 سال پیش شیخ‌بهایی حق‌آبه برای زاینده‌رود نوشت

برداشت غیرمجاز از آب زاینده‌رود طی مسیر این رودخانه، منجر به خشکسالی رود در شهر اصلی اصفهان شده و باید با تجدید نظر در طومار شیخ‌بهایی، رژیم حقوقی جدید برداشت آب تدوین شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: آخرین رژیم حقوقی مرتبط با زاینده‌رود در زمان شیخ‌بهایی که چهارهزار سال قبل بوده، تعریف شده است.

حمیدرضا فولادوند افزود: بر اساس طومار شیخ‌بهایی، حق‌آبه بالادست تا پایین‌دست به کشاورزان تعلق می‌گرفت و پس از زدن نخستین سد روی بدنه اصلی زاینده‌رود که به کوهرنگ معروف شد، کشاورزان توانستند سهم حق‌آبه خود را خرید و فروش کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، تونل دوم و سد دوم به‌منظور انتقال پروژه‌ای آب به روی سد زاینده‌رود زده شد و پس از آن، خشکسالی‌ها ادامه پیدا کرد و مسئله حق‌آبه‌ها و برداشت بیش از حد مجاز از آب به‌وجود آمد.

فولادوند ادامه داد: از یک سو رژیم حقوقی زاینده‌رود باید با تجدید نظر و اصلاحات دوباره تصویب شود و اگر قرار است کشاورزان اصفهانی در زمان خشکسالی از برداشت آب زاینده‌رود محروم شوند و یا به حداقل برسد، باید عدالت در سایر مناطق نیز اجرا شود.

وی با اشاره به فروش حق‌آبه آب تصریح کرد: وزارت نیرو وظیفه دارد حق‌آبه کشاورزان را مورد تجدید نظر قرار دهد و برای ساماندهی آب زاینده‌رود برنامه داشته باشد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921130-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید