Iranian Agriculture News Agency

گزارش فرانس 24 از حضور رستوران های زنجیره ای آمریکایی در ایران

دیپلماسی شکم میان ایران و آمریکا! +تصاویر

ظاهرا فعال شدن دیپلماسی ایران و تغییر رویکرد تدریجی سیاستمداران دولت اوباما نسبت به ایران حسابی برای فرانسوی ها قابل توجه بوده و همزمان با روزهایی که بسیاری از موافقان حل پرونده هسته ای ایران برای خوشحالی بازگشایی کامل گره های این پرونده خود را آماده کرده بودند، وزیرخارجه فرانسه کارشکنی کرد. اگرچه خوشبختانه این اقدام آن ها نیز کارگر نیفتاده و روند کار رو به حل می رود. خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) پیرو انتشار گزارش خبرگزاری فرانسوی فرانس 24 این کشوراز حضور رستوران های زنجیره ای آمریکایی در ایران، به نظر می رسد تغییر مناسبات دو کشور حسادت برخی فرانسوی ها را برانگیخته است و از برخی کنایه ها در تنظیم نثر گزارش، می توان  به بروز این احساس در آن ها پی برد! به اتفاق متن این گزارش را می خوانید:

ایران و آمریکا رابطه خوبی با هم ندارند، بارها «دیپلماسی»های مختلفی بین تهران و واشینگتن در دوران‌هایی که هر دو پایتخت در نظر داشتند کم کم یخ روابط را آب کنند استفاده شد. زمانی سعی شد با رفت و آمدهای تیم‌های کشتی دو کشور و استفاده از «دیپلماسی کشتی» تهران و واشنگتن را به هم نزدیک شوند و حالا نیز به نظر می‌رسد شاید تیم فوتبال دو تیم این نقش را بر عهده گرفته باشند، اما اگر مقامات دو کشور کمی به خیابان‌های تهران و شهرهای مختلف دیگر نگاهی بکنند و یا مقامات ایرانی از فرزندان خود بپرسند شام را با دوستانت کجا خوردی؟ «دیپلماسی» بهتری با هدف رفع تنش بین تهران و واشنگتن پیدا شود: «دیپلماسی شکم»! یا «دیپلماسی غذا»

طی سال‌های اخیر فست فودها، رستوران‌ها، بستنی‌فروشی‌هایی که امریکایی هستند، نام‌شان بر سر در بسیاری از رستوران‌های ایرانی نقش بسته، بدون اینکه پای خودشان واقعا به ایران باز شده باشد. کاسب‌کاران در ایران که از میل جوانان ایرانی به چشیدن طعم خوراکی‌های رستوران‌های به نام آمریکایی خبر دارند، رستوران‌های خود را مزین به نام و حتی آرم برندهای غذایی معروف آمریکایی می‌کنند، اما نه از صاحبان این کمپانی اجازه گرفته‌اند و نه حق آن را دارند. اما دست این کمپانی‌های آمریکایی به جایی نمی‌رسد و شکایت از آنها فایده‌ای هم ندارد.

بسکین رابنیز



بسکین رابینز یکی از معروف‌ترین برندهای بستنی در آمریکاست که در سال ۱۹۴۵ در کالیفورنیا پایه‌گذاری شده است.

بسکین رابینز در ایران هیچ نماینده‌ای ندارد، اما پایش به خیابان‌های تهران رسیده است که هیچ، سایت بسکین رابینز ایران هم در فضای مجازی وجود دارد هرچند هر دو سایت آنها فعلا کار نمی‌کند. اما هم کافی‌شاپی در تهران به این اسم وجود دارد و هم کارخانه‌ای به اسم بسکین رابینز و با آرم آن به هواداران این برنددر ایران بستنی ارایه می‌دهد!

چیپوتله



چیپوتله یک رستوران زنجیره‌ای در آمریکا است که منوی غذاهای مکزیکی به مشتریان خود ارایه می‌دهد که البته شعبه هایی در کشورهای دیگر نیز دارد. غذاهای تند و فلفلی از مشخصات منوی این رستوران است.حالا پای رستوران‌هایی با این نام به صورت زنجیره‌ای در ایران باز شده است و آرمش هم با کمی تغییر در آنها به کار رفته است، طرفداران پر و پا قرص خود را نیز دارد. حتی افرادی که این چیپوتله تقلبی را در ایران به راه انداخته‌اند صفحه فیسبوک آن را فراموش نکرده‌اند. صاحبان «چیپوتله ایرانی» با دعوت از چهره‌های هنری و انتشار عکس آنها در فیسبوک حسابی برای خودشان تبلیغ می‌کنند.

دومینوز پیتزا



پیتزا دومینوز نیز یک رستوران زنجیره‌ای در ایالات متحده آمریکاست که به صورت تخصصی در زمینه پیتزا مشغول به کار است. دفتر اصلی این کمپانی بزرگ که در سرتاسر دنیا نیز شعبه‌های فراوانی دارد در میشیگان آمریکاست. حالا این پیتزا فروشی‌ها هم شعبه‌هایی در ایران پیدا کرده‌اند که شاید معروف ترین‌شان در مسیر شمال ایران است، بدون اینکه صاحبان آن در سوی دیگر دنیا روح‌شان خبر داشته باشد و منویی که اساسا هیچ ربطی به منوی پیتزا دومینوی اصلی ندارد.

کی‌اف‌سی



داستان کی‌اف‌سی در ایران هم از ماجراهای عجیب است، کی‌اف‌سی واقعی تا پیش از انقلاب در ایران وجود داشت، بعد از انقلاب 57 بساطش جمع شد و رفت، چند سال پیش با کلی سر و صدا اعلام شد که کی‌اف‌سی به ایران برگشته است و حتی اخباری از ورود این برند توسط برخی افراد با نفوذ در ایران به گوش رسید. اما جایی از ماجرا درست از آب در نیامد! نخستین نکته در آرم آن بود، پاپیونی که در آرم اصلی کی‌اف‌سی بود در آرم شعبه‌های ایران وجود ندارد و بعد هم مشخص شد اساسا شرکتی ایرانی تصمیم گرفته رستوران‌های زنجیره‌ای با آرم و اسم کی‌اف‌سی بزند که هیچ ربطی باز به کی‌اف‌سی اصلی ندارد و بر خلاف ادعاهای خود هیچ ارتباطی با کی‌اف‌سی اصلی ندارد. کی‌اف‌سی نیز رستورانی زنجیره‌ای است که به صورت تخصصی در زمینه مرغ سوخاری فعالیت می‌کند. این کمپانی در سال ۱۹۳۰ در کنتاکی آمریکا پایه‌گذاری شده است. (ایانا: رستورانی که هنگام گشایش آن در ایران مجادله های داغی هم میان برپاکنندگان آن با ابوالحسن خلیلی دبیرکل مستعفی کانون انجمن های صنایع غذایی پیرامون امتیازش در گرفت!)

استار باکس



کافه رییس هم داستان خودش را دارد. کافی‌شاپی بسیار باکلاس در تهران که آرم و فضای خود را از استارباکس آمریکا «قرض» گرفته و به نوعی هم سعی کرده است منوی استارباکس که در ایران هیچ شعبه‌ای ندارد در خود جای دهد. رابطه بین کافه رییس و استارباکس چندان خوب نیست، یک بار استارباکس سعی کرد از این کافی شاپ مشهور که در تهران سه شعبه دارد شکایت کند اما، شکایتش به جایی نرسید. استارباکس یک کمپانی بزرگ آمریکایی است که به صورت تخصصی در زمینه قهوه و نوشیدنی‌های مشتق از آن کار می‌کند. این کمپانی بسیار موفق در سال ۱۹۷۱ در واشنگتن آمریکا پایه‌گذاری شده است.


هاردیز


هاردیز یا کارلز جی‌آر یک فست فود زنجیره‌ای است که در داخل آمریکا بیشتر در ایالت‌های جنوبی و غرب میانه، طرفدار دارد. این رستوران در سال ۱۹۶۰ در کارولینای شمالی پایه‌گذاری شده است.
اما سوپر استار در خیابان ولی عصر از معروف‌ترین فست‌فودهای تهران و البته ایران است که در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و کسانی که از قبل با فست فودهای کارلز جی‌آر آشنا بودند، ناخودآگاه به یاد آن افتادند. آرمی شبیه به آن، طراحی داخلی شبیه به این مغازه‌ها و حتی لباس کارمندان این رستوران که آشکارا روی آن نوشته شده بود کارلز جی‌آر، حتی زمانی شایعه بود که مواد و محصولات این رستوران مستقیما از امارات که این کمپانی شعبه‌ای در آن دارد وارد می‌شود، جایی که این رستوران‌ها به هاردی نیز معروف است.

کوکاکولا



و البته رابطه کوکاکولا و ایران نیز داستان شیرین و فرهاد است!

کوکاکولا تا سال ۱۳۶۰ خورشید تحت نظر ایالات متحده آمریکا بود و مواد آن نیز به نوعی از خارج از ایران تامین می‌شد، اما پس از این سال، این کارخانه با اینکه نام این کمپانی و آرم آن را برای خود حفظ کرد، اما هیچ‌گونه رابطه‌ای با این کمپانی ندارد و از فرمول خود برای تولید نوشابه‌ها ادامه داده است. حتی مجلس ایران نیز نتوانست عشق مردم ایران به کوکاکولا را به هم بزند و آن را ممنوع کند، هرچند این کمپانی هم با ارایه مدارکی به مقامات ایرانی ثابت کرده هیچ گونه رابطه‌ای با کوکاکولای اصلی ندارد!

مک دونالد



اگر رابطه ایران و کوکاکولا مانند شیرین و فرهاد باشد، رابطه تهران و مک‌دونالد بیشتر شبیه شاهکار ویس و رامین است!

مک‌دونالد نیز مانند بسیاری از کمپانی‌های امریکایی تا پیش از انقلاب در ایران حضور داشت، اما پس از انقلاب این وصل به جدایی انجامید. در سال‌های ابتدایی دهه هفتاد، در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، این کمپانی دوباره توانست اجازه کار در ایران را به دست آورد اما با حمله گروه‌های تندرو به مغازه‌ای که گفته می‌شد قرار است نخستین شعبه مک‌دونالد در ایران باشد و همچین مخالفت‌های روزنامه ای مانند کیهان، این پروژه متوقف شد. اما اگر نتوان در ایران مک‌دونالد تاسیس کرد، اما مسلما تندروهای دیروز با «مش دونالد» مشکل چندانی نخواهند داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید